کد خبر: هر-بیمار-دیابتی-نیاز-به-انسولین-ندارد
۲۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۰۹
هر بیمار دیابتی نیاز به انسولین ندارد!

دکتر سیدحسین صمدانی فرد فوق تخصص بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به اینکه چه بیمارانی نیازمند مصرف انسولین هستند، اظهار داشت: بنا بر تعریف دیابت، هر بیمار دیابتی نیاز به انسولین ندارد.

وی با بیان اینکه درمان دیابت مساوی با استفاده و تزریق انسولین نیست، گفت: مباحثی که در مورد عدم استفاده از انسولین برای بیماران دیابتی مطرح می‌شود، درست نیست. همچنین این موضوع که اگر انسولین نباشد مریض دیابتی ضرر می‌کند یا سلامتی وی را تهدید می‌شود هم فرضیه بسیار غلطی است.

دیابت نوع یک و مصرف انسولین

فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم با اشاره به اینکه بیماران دیابت نوع یک همیشه نیازمند مصرف انسولین هستند، تاکید کرد: اگر بیماران دیابتی نوع 2 در طی زمان برای کنترل قند خون نیاز به انسولین پیدا کنند و انسولین تزریق نکند آن وقت می تواند مضرات دیابت در بدن شخص ایجاد شود.

صمدانی فرد ادامه داد: اکثر افرادی که دیابت دارند بدن آنها نیازمند استفاده از انسولین نیست و ما برای آنها انسولین تجویز نمی‌کنیم، بنابراین تاکید می‌کنم که در صد بسیار کمی از بیماران دیابت نوع 2 نیازمند تزریق انسولین هستند.

خطرات عدم استفاده از انسولین

وی اضافه کرد: اگر بیماران دیابتی نوع 2 نیازمند به استفاده از انسولین، قند خود را کنترل نکنند علاوه بر کاهش وزن، عضلات بدن خود را هم از دست می‌دهند.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اینکه بیماران نیازمند به انسولین در صورت عدم استفاده از متابولیسم چربی و قند آنها بهم می‌خورد، افزود: همچنین عدم کنترل قند می‌تواند عوارض چشمی، کلیوی و عوارض قلبی و عروقی را در بیماران دیابتی بیشتر کند.

صمدانی فرد بیان داشت: در صورت عدم استفاده از داروی انسولین، بیماران دیابتی با خطر ابتلا به نارسایی کلیوی، کوری و گزگز اندام‌ها روبه رو هستند.

دیابت نوع یک به طور اتفاقی در بدن افراد ایجاد می‌شود

وی به این موضوع که فرد چگونه باید متوجه دیابت شود، اشاره کرد و گفت: در دو طرف طیف اگر نگاه کنیم دیابت تیپ ۱ افراد جوانی هستند که به طور ناگهانی در طول یک بازه زمانی بسیار کوتاه و بدون اینکه زمینه بیماری دیابت در خانواده داشته باشند؛ به این بیماری مبتلا شده‌اند. به طور دقیق‌تر دیابت نوع یک به طور اتفاقی در بدن افراد ایجاد می‌شود.

فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم ادامه داد: افرادی که دچار دیابت نوع یک هستند به طور ناگهانی قند خون آنها بالا می‌رود و دچار پر ادراری می‌شوند، همچنین این افراد به خاطر مصرف زیاد آب در طول شب نیازمند ادرار هستند و وزن آنها پایین می‌آید.

صمدانی فرد با اشاره به اینکه دیابتی نوع یک معمولا خود ایمنی است، افزود: اگر قند بیماران دیابتی نوع یک گرفته شود قند آنها معمولا بالای 300 تا 50۰ میلی‌گرم در دسی لیتر است. دیابت نوع یک ربطی به روش‌های زندگی ندارد و به طور شانسی فرد به این بیماری مبتلا می‌شود.

وی با بیان اینکه دیابت نوع 2 معمولا در افراد مسن تر و میان سال رو به بالا دیده می‌شود، عنوان کرد: این افراد زمینه ژنتیک در خانواده دارند، به تدریج قند آنها بالا می‌رود و چاقی، بی‌حرکتی و روش‌های زندگی هم در این بیماران تاثیرگذار است.

95درصد بیماران دیابت نوع 2 دارند

فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم با تاکید بر اینکه 95درصد بیماران دیابت نوع 2 دارند، بیان کرد: تنها 5 درصد از بیماران دیابت نوع یک دارند.

صمدانی فرد با اشاره به چگونگی اندازه‌گیری قند خون در افراد دیابتی، گفت: افراد ناشتای بالای 126 افرادی هستند که دیابت دارند. در افراد دیابتی، قند این افراد به صورت ناشتا باید بین 80 تا 130 و دو ساعت بعد از غذا باید بین 130 تا 180 باشد. اگر این رقم باشد می‌توانیم بگوییم قند خون این افراد کنترل شده است.

وی افزود: قندخون 3ماهه ای وان سی این بیماران هم باید نزدیک به 7 و یا زیر 7 باشد.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha