کد خبر: نیاز-به-رویکرد-میان-رشته-ای-برای-حل-مسائ
۲۰ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۱۵

به گزارش  گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر باقر لاریجانی رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با این مقدمه که پژوهشگاه در طول حضور 25 ساله خود در عرصه پژوهش توفیقات ارزشمندی را برای کشور به ارمغان آورده است، افزود: نگاه همگرایانه به دانش سلامت و گردآوری صاحبنظران حوزه های میان رشته ای در کنار یکدیگر و با هدف حل مسائل واقعی نظام سلامت از مولکول تا جامعه یکی از ویژگی های متمایز این قطب تحقیقاتی است.

دکتر لاریجانی با بیان این که نگاه پژوهشگاه در سال های گذشته دیدگاهی میان رشته ای در توسعه علم بوده است، افزود:  ما برای حل مشکلات نظام سلامت و تدوین مدل های پاسخگویی به نیاز های جامعه نیاز به شاخص هایی داریم که جز با بهره گیری از یک رویکرد چند تخصصی حاصل نخواهد شد.

دکتر لاریجانی افزود: با بهره گیری از رویکرد میان رشته ای در مقابل انجام پژوهش تنها در یک رشته یا حوزه، امکان حل  مشکلات واقعی سلامت فراهم است و در همین راستا هنگامی که تیم های مختلف میان رشته ای به صورت تعاملی با هم همکاری می کنند، درصد موفقیت افزایش می یابد.

رییس پژوهشگاه ادامه داد: حوزه غدد درون ریز با مشخصه هایی همچون ارتباطات بیولوژیکی از طریق هورمون ها، واسطه ها و گیرنده های مختلف، مسیرهای سیگنالینگ داخل سلولی و غیره پتانسیل میان رشته ای زیادی دارد.

 دکتر لاریجانی با ذکر مثالی از دیابت افزود: توسعه گزینه های درمانی برای بسیاری از بیماری های غدد درون ریز هنوز محقق نشده است؛ به عنوان مثال، از زمان کشف انسولین در سال 1923، پیشرفت قابل توجه دیگری در مراقبت از دیابت حاصل نشده است و در همین رابطه آینده غدد درون ریز به تحقیقات میان رشته ای متکی است و سیاستگذاری ها در این زمینه باید به صورت میان رشته ای و ملی و جهانی برای کاهش شیوع چاقی، دیابت و بسیاری موارد دیگر باشد.

نایب رییس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر همچنین تصریح کرد: برای کنترل دیابت، چاقی و سایر بیماری های غیرواگیر نیاز به جمع آوری داده های سلامت است که این نمونه ای از نیاز به رویکرد میان رشته ای در علم غدد درون ریز است.

وی ادامه داد: در همین خصوص این پژوهشگاه مجری پیمایش های ملی و فروملی بسیاری در زمینه های مرتبط با بیماری های غیرواگیر بوده است که داده های حاصل از آن برای مصارف سیاستگذاری در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

رییس پژوهشگاه افزود: محاسبه بار ملی دیابت و چاقی را می توان یک رویکرد بین رشته ای ملی برای مقابله با ریشه های این مشکل و نه فقط علائم آن دانست.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه جمعیت کشور رو به سالمندی میرود، افزود: این مهم زمینه را برای تشدید و گذار بیماری های واگیر به سمت بیماری های قلب و عروق، دیابت، چاقی و سایر بیماری های غیرواگیر آماده می کند و منشا این مشکلات باید شناسایی و از طریق رویکرد میان رشته ای مدیریت شود.

وی در همین رابطه تصریح کرد: سند ملی پیشــگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر منتسب به آن با موافقت اصولی شورای عالی سلامت کشور به شیوه ای میان رشته ای و با هدف کاهش شیوع، بروز و مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر تدوین شده است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه در بحث مراقبت از بیماری های غدد درون ریز رویکردهای میان رشته ای با بهره گیری از علومی همچون اپیدمیولوژی، شیمی تجزیه، بیوسنسورها، ژنتیک، امیکس، ژنومیکس، متابولومیکس، سلول درمانی، مدل سازی ملکولی و  طب تکمیلی موثرند، ابراز امیدواری کرد: تحقیقات در این زمینه و سیاست گذاری سلامت با بهره گیری از چنین رویکردی بتواند مدیریت بسیاری از بیماری های غدد درون ریز را محقق سازد.

 همچنین در بخش های دیگری از این کنگره مجازی دکتر حسین قریب استاد مایوکلینیک آمریکا، دکتر عزیز قهاری استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا، دکتر ارشد علی قیومی استاد دانشگاه اموری آمریکا، دکتر فرشاد فرزادفر استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر ایرج نبی پور استاد دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و دکتر محمدرضا گنجعلی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران سخنرانی های علمی در مورد ابعاد مختلف همگرایی در علوم غدد ایراد کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha