کد خبر: نیازمند-الگوی-اقدام-مشترک-برای-ساماند
۱۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۲۸
نیازمند الگوی اقدام مشترک برای ساماندهی زنان سرپرست خانوار هستیم

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت؛ نشست کمیته آسیب های اجتماعی، کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی الگوهای ساماندهی زنان سرپرست خانوار با حضور نهادهای فعال در امر محرومیت زدایی روز گذشته برگزار شد.

مهدی عیسی زاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به لحاظ حساسیت موضوع این نشست برگزار شد، گفت: به دنبال بهره‌مندی از نظرات نهادها برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بودیم و توجه به دهک‌های پایین جامعه در اولویت کمیسیون قرار دارد. تعداد زنان سرپرست خانوار در حال افزایش است و باید توانمندسازی آنها مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: 53 درصد از زنان سرپرست خانوار شهری و زیر خط فقر که 32 درصد جزو دهک اول و 13 درصد دهک دوم هستند و این رقم برای دهک اول روستایی نزدیک به 58 درصد است که اگر به معیشت و توانمندسازی آنها توجه نکنیم، آسیب‌های اجتماعی در آینده کشور را تهدید می‌کند؛ این نشست را برای رفع همپوشانی فعالیت‌ها برگزار کردیم تا اقداماتی که نهادهایی مانند کمیته امداد، بهزیستی، سپاه و بنیادها انجام می‌دهند، واحد شوند. البته این نشست را دولت باید برگزار می‌کرد، نه مجلس، اما به دلیل اینکه آسیب‌های اجتماعی ابلاغی از سوی رهبری مورد توجه و اولویت کمیسیون است، نشست را برگزار کردیم. مجلس مبالغی که در لایحه بودجه 1400 برای محرومیت زدایی در اختیار دستگاه ها قرار داده شده را پیگیری خواهد کرد.

عیسی زاده یادآور شد: از بسیج در مورد محرومیت‌زدایی انتظار بیشتری داریم زیرا در تمام نقاط کشور فعالیت دارد؛ مسئولانی که از وضعیت محرومیت‌زدایی گزارش دادند، انتظار می رود آمار و ارقام درستی از حمایت ها و توانمندسازی ها ارائه کند.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس یازدهم با بیان اینکه باید به سمت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار پیش برویم، گفت: کمیته امداد، بهزیستی، سپاه، بنیادهای علوی و برکت و خیرین فراوانی هستند که می توانند همکاری لازم را داشته باشند. برای همه دستگاه ها بودجه حمایت از زنان سرپرست خانوار را پیش بینی کردیم و باید بتوان از بودجه تعیین شده نسبت به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اقدام کرد.

فاطمه قاسم پور رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه این نشست را برای توانمندسازی و حمایت از زنان سرپرست خانوار برگزار کردیم، گفت: در این جلسه به دنبال این بودیم تا مجموعه‌ها و نهادهای انقلابی اقدامات انجام شده در رابطه با توانمندسازی و ساماندهی زنان سرپرست خانوار را مطرح کنند؛ نسبت به سال‌های گذشته بودجه بیشتری را به منظور اشتغالزایی در حوزه زنان سرپرست خانوار در تبصره 16 پیش‌بینی کردیم و نگاهمان این است که اقداماتی که نهادهای انقلابی پیگیری می کنند اگر بر اساس الگوی اقدام شبیه به هم باشد می‌تواند موثرتر باشد. باید خروجی افراد و خانواده‌های تحت پوشش از کمیته امداد افزایش و به سمت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار پیش برویم.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم با بیان اینکه تامین سیستم تامین اجتماعی چند لایه دغدغه ما بوده و مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید دارند، گفت: اگر قرار است اقداماتی در حوزه زنان سرپرست خانوار انجام شود، توانمندسازی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خطاب به سردار حزنی ادامه داد: انتظار می رود اگر سپاه به طور خاص برای اشتغالزایی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار الگویی دارد، ارائه کند و الگویی که در این جلسه قرار است در مورد آن به نتیجه برسیم به قرارگاه محرومیت زدایی کمک می کند. باید اظهارات مسئولان دستگاه ها را بشنویم تا بتوان به الگوی مشترک و مستقل کاری برسیم تا در نهایت بتوان از مدل های موجود مدل مشترکی را انتخاب کنیم.

قاسم پور با بیان اینکه نیازمند الگوی اقدام جدی و مشترک برای ساماندهی زنان سرپرست خانوار هستیم، افزود: باید به صورت نظام مند به این مسئله ورود کنیم، تکالیف دولتی در کنار مجموعه‌های انقلابی باید ساماندهی شود و تبصره 16 را می خواهیم محفل و بهانه ای قرار دهیم برای پیگیری حمایت ها و از دستگاهی که الگوی حمایتی دارند انتظار داریم آن را ارائه کند تا بتوان الگوی اقدام مشترک را تعریف کرد.

وی افزود: ما پیش از این، در کارگروه مربوط زنان سرپرست خانوار، مدل‌های مداخله‌ای دستگاه‌های ذی‌ربط دولتی را مورد بررسی قرار دادیم و در جلسات با دستگاه‌ها ابرچالش‌های ساماندهی وضعیت زنان سرپرست خانوار را احصا کردیم. در کنار این فرآیند، قوانین و سیاست‌های موجود در حوزه زنان سرپرست خانوار نیز مورد بررسی تیم کارشناسی قرار گرفت. همچنین الگوهای اجراشده در دستگاه‌های مسؤل مقایسه شد و نقاط قوت و ضعف هر الگو به دست آمد.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس اسلامی خاطرنشان ساخت: این جلسه در ادامه جلسات گذشته و برای بررسی فعالیت‌های صورت‌گرفته توسط نهادهای انقلابی در این زمینه برگزار شده و قرار است با رویکرد اقناعی و اجماع‌سازی هم‌افزایی عملکردی صورت داد.

علی اکبر بسطامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه گفت: خوشبختانه مجلس یازدهم پس از فرمان رهبر معظم انقلاب در مورد جهت گیری های مجلس که سه مقوله معیشت، اقتصاد و توجه به خانواده را مورد تاکید قرار دهد مهمترین گام های خود را بر حول همین مدار قرار داده است و پیش بینی مبالغ 32 هزار میلیارد و 19 هزار میلیارد تومانی در لایحه بودجه 1400 برای بحث محرومیت زدایی حکایت از نگاه رهبر انقلاب به مجلس و نگاه مجلس به فرمان معظم له دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یکی از مشکلات عمده کشور را همپوشانی عملکرد سازمان‌ها دانست و گفت: حمایت‌ از محرومان توسط نهادهای انقلابی باید ساماندهی شود و انتظار می‌رود رفع همپوشانی‌ها و حمایت از مناطق محروم و مرزی بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ آمار آسیب هایی مانند طلاق در حال افزایش است و می طلبد خروجی اعتباراتی که به دستگاه‌ها برای آسیب‌های اجتماعی و محرومیت‌زدایی داده شود گرفته شود.

فاطمه رحمانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه سال‌هاست توسط دستگاه‌های متعدد برای زنان سرپرست خانوار تلاش می شود، اما متاسفانه مشکلات آنها رو به افزایش است، گفت: مشکل کمبود منابع نیست بلکه مدیریت بهینه منابع است، بنابراین دستگاه ها باید همفکری کنند و با هم افزایی و بکارگیری همه ظرفیت ها به مدلی برسیم تا بتوان اثرات آن را در جامعه ببینیم و شرمنده مردم نباشیم.

حسین خدرویسی معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد کشور در ادامه گفت: حدود 5 میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند که حدود یک میلیون و 300 هزار نفر از آنان زنان سرپرست خانوار هستند؛ در شرایط فعلی زنانه شدن فقر در کشور رو به افزایش است. زنان سرپرست خانوار نیازمندی هستند که تحت پوشش هیچ بیمه پایه‌ای نیستند، ما به حمایت‌های اشتغالزایی، فرهنگی، آموزشی، حرفه‌آموزی و بهداشت توجه داریم و امیدواریم با مساعدت های نمایندگان در بودجه با اولویت زنان سرپرست خانوار بتوان حمایت‌ها را در سال 1400 افزایش داد؛ کمیسیونی در کمیته امداد تحت عنوان حمایت داریم.

وی با بیان اینکه خروجی زنان از کمیته امداد به ندرت انجام می‌شود، افزود: ما حداقل خروجی را داریم و زنان باید بتوانند زندگی خود را تامین کنند. 780 اداره و واحد مددکاری در سراسر کشور و 6 هزار مددکار به صورت رسمی کار می کنند، اما در حوزه فقیرشناسی تجربه 40 ساله کمیته امداد را ندارند؛آمار زنان سرپرست خانوار در اختیار ما قرار دارد و نهادها می‌توانند از این آمار استفاده کنند؛ رسالت و تکلیف دولت سنگین است و منابع آن چندبرابر همه نهادهاست، امیدواریم دولت را هم دعوت کنید تا بتوان برنامه منظمی را ارائه داد.

سردار ضیاءالدین حزنی دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه اگر با هم همکاری لازم را داشته باشیم، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، گفت: زنان بی سرپرست و بدسرپرستی هستند که حامی ندارند و جهاد سازندگی سپاه آمادگی دارد بحث احداث منزل را برای زنانی که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نبوده و حامی ندارند مورد توجه قرار دهد.

وی یادآور شد: نیروی دریایی سپاه، هوافضا، نیروی زمینی، بیمارستان های تحت پوشش، دانشگاه ها، قرارگاه خاتم الانبیا (ص) آمادگی لازم برای حمایت را دارند؛ فرماندهان و مسئولان سپاه ضمن توجه به وظایف خود، کارهای محرومیت زدایی مانند احداث و تعمیرات مسکن، تامین جهیزیه و لوازم آموزشی را در روستاهای محروم مورد توجه قرار می دهند.

وی با بیان اینکه سپاه پاسداران مسئول امنیت پایدار و دفاع از نظام است، تصریح کرد: سپاه به عنوان خیّر بزرگ از محرومان هم حمایت می کند. در رابطه با حمایت ها اگر نهادها با هم همگان باشند می توان اقدامات بزرگی انجام داد.

رضایی معاون برنامه ریزی بنیاد برکت با بیان اینکه اگر برنامه ریزی مناسبی برای رفع محرومیت زدایی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار نداشته باشیم، نتیجه مناسب حاصل نمی شود، گفت، سپاه پاسداران، بنیاد مستضعفان و ستاد فرمان اجرایی امام به طور هفتگی جلسه دارند، البته ما در زمینه هایی ورود می کنیم که بنیاد علوی ورود نکرده و به افرادی خدمات ارائه می کنیم، که نهادی به آنها خدمات نداده باشد. ما در قالب مدل های اجتماع محور کار می کنیم.

وی ادامه داد: طی 2 سال و نیم گذشته، 100 هزار طرح جتماع محور را اجرا که 40 هزار طرح مربوط به زنان و 7 هزار و 700 طرح مربوط به زنان سرپرست خانوار بوده است. البته 60 هزار طرح دیگر را در مناطق مختلف با اولویت مناطق روستایی در دستور کار داریم و به حاشیه شهرها نیز رسیدگی خواهیم کرد. دانش آموزا ن بازمانده از تحصیل را تحت پوشش قرار دادیم و همچنین اطلس مناطق محروم را تهیه و از محروم ترین استان ها شروع کردیم که بیشترین تمرکز روی استان های مرزی و محروم است. ما به دنبال توانمندسازی خواهیم بود.

ابراهیم نجفی معاون اجتماعی سازمان بسیج با بیان اینکه بسیج به لحاظ جغرافیایی در همه جای کشور فعال است، گفت: اغلب عملیات ما در حوزه زنان در بسیج جامعه زنان و پایگاه‌های خواهران انجام می‌شود؛ محلات آسیب‌دیده در برخی حاشیه‌ها، سکونتگاه‌های غیررسمی و برخی هم در مرکز شهرها هستند که باید حمایت شوند. یک هزار و 100 محل آسیب پذیر را در کشور شناسایی کردیم و برای آن شناسنامه تهیه شده و عملیات گسترده ای را در 500 محله انجام دادیم. محلات آسیب دیده دارای مدیر محله هستند که از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار دارند و در واقع ساکن محل هستند و به موضوع طلاق، اعتیاد و زنان سرپرست خانوار در محلات پرداخته می شود و در این رابطه می طلبد از افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار جلوگیری کرد.

وی بر ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی کامل از زنان سرپرست خانوار تاکید کرد و گفت: تمامی دستگاه ها باید مکلف به ورود به این موضوع شوند و خلأها را شناسایی و رفع کنند. دغدغه تکرار و خلأ درست است و باید به هر دوی آنها بپردازیم. سمن ها در بسیاری از موارد ورود می کنند اما علاقه مند نیستند خدمات را غیرمستقیم ارائه کنند. باید نوع سطح همکاری و اعتبارات مورد نیاز را پیش بینی کنیم.

باید به سمت مشاغل خانگی و خانوادگی صنعت محور پیش برویم

معصومه حکیمیان معاون فرهنگی بسیج جامعه زنان کشور در با بیان اینکه توجه به مشاغل خانگی در دستور کار ما قرار دارد، افزود: به دنبال این هستیم که به سمت مشاغل خانگی و خانوادگی صنعت محور پیش برویم؛ باید حرکت هماهنگ و هم افزایی را داشته باشیم تا خروجی مناسب حاصل شود. همکاری مجلس و دولت برای انجام توانمندسازی مهم است و انتظار داریم در نشست بعدی متولیان کارخانجات و صنعت را دعوت کنیم تا بتوانیم حمایت مناسب را از زنان سرپرست خانوار داشته باشیم. در سال 98 به 20 هزار زن سرپرست خانوار در محلات کمک کردیم شغلی در منزل داشته باشند.

سید حسین موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه دولت موظف به اصول 21 و 29 قانون اساسی است، گفت: بر اساس اصل 29؛ برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کارافتادگی، بی‌سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی است همگانی و دولت مکلّف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تأمین و همچنین بر اساس اصل 21 حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید و اموری را انجام دهد بنابراین در این رابطه نیاز است دولت را پای کار آورد.

وی ادامه داد: هیچ دستگاهی نباید موازی کاری کند. البته تبصره 16 می‌تواند فرصتی باشد برای هماهنگی میان تمامی ظرفیت‌ها که ما داریم و نیاز است دستگاه ها هماهنگی لازم را با هم داشته باشند. در واقع با تاخیر جلو بروند اما منسجم تر کار کنند.

ابراهیم نورمحمدی مسئول قرارگاه قرب بقیه الله با بیان اینکه اشتغال تنها مسئله زنان سرپرست خانوار نیست، گفت: باید بسته کاملی را پیش بینی کنیم. از سال 96 تاکنون اقدامات زیرپوستی را انجام دادیم و مدل نان رستم را در زاهدان طبق فرموده مقام معظم رهبری برای ضرورت توجه به اشتغال خانگی مورد توجه قرار دادیم؛ ما در 110 محله حاشیه شهر مرکز استان که وضعیت وخیمی داشتیم، کار کردیم و توجه به 400 محله دیگر را نیز در دستور کار داریم. ضلع اصلی ما مردم و نهادها هستند.

فضه حسینی از بنیاد احسان با بیان اینکه فعالیت های ما اجتماعی و اجتماع محور است، گفت: بنیاد ما تازه تاسیس و حمایت از محرومیت های اجتماعی یکی از اولویت های ما است. گروه های جهادی خوبی داریم و با آنها در ارتباط هستیم. تاکنون حمایت های معیشتی را از سیل زدگان و زلزله زدگان داشتیم و اگر بتوانیم به وحدت برسیم و همپوشانی ها را رفع کنیم و همچنین وظایف مشخص شود، بسیار خوب است. همه نهادهای انقلابی باید با هم هم افزایی داشته باشند.

صبا کرم از بنیاد علوی با بیان اینکه نباید نگاه شتابزده به موضوع زنان سرپرست خانوار داشته باشیم، گفت: 27 منطقه هدف را مشخص کردیم و قرار است این عدد در سال آینده به 33 منطقه برسد. در هر منطقه 20 روستا و 5 محله شهری را تحت پوشش داریم. از آنجایی که اعتقاد داریم وام‌های ارائه شده اشتغال پایدار را رقم نزده، دنبال مدل‌های موجود از مجموعه های دیگر بودیم تا از تکرار پرهیز کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha