کد خبر: نگرانی-سازمان-ملل-از-وخامت-وضعیت-انسان
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۲۶
نگرانی سازمان ملل از وخامت وضعیت انسانی در ایالت تیگرای اتیوپی

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری سلامت به نقل از آناتولی،شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: نقض حقوق بشری از جمله خشونت و سوءاستفاده جنسی در ایالت تیگرای افزایش یافته و این نهاد از وخامت وضعیت انسانی در این منطقه به شدت نگران است.

از سوی دیگر مارک لوکاک٬ هماهنگ کننده روابط بشری و کمک‌های اضطراری سازمان ملل متحد طی گزارشی به شورای امنیت اعلام کرد که یگان‌های اریتره با نیروهای مسلح اتیوپی به ایالت تیگرای علی‌رغم اعلام اتیوپی مبنی بر عقب‌نشینی یگان‌های اریتره٬ همچنان در منطقه حضور دارند.

وی همچنین افزود که 4.5 میلیون از جمعیت 6 ملیونی تیگرای به کمک‌های بشردوستانه اضطراری نیاز دارند. از سوی دیگر برخی افراد با لباس‌های نظامی به تجاوز جنسی دست می‌زنند. بنابر این از تجاوز جنسی به عنوان ابزار جنگی در خشونت‌های ایالت تیگرای استفاده می‌شود.

-درگیری‌های منطقه تیگرای اتیوپی

ارتش اتیوپی عملیات آزادسازی منطقه «تیگرای» از دست نیروهای شورشی موسوم به «جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای» را در 3 نوامبر 2020 آغاز و در 19 نوامبر نیز وارد شهر آکسوم و روز 28 نوامبر نیز وارد «مکله» پایتخت تیگرای شد.

پس از عملیات نظامی اتیوپی علیه شورشیان مسلح، بسیاری از سربازان ارتش تیگرای‌تبار زندانی یا بازنشسته شدند. همچنین بسیاری از سربازان که به جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای پیوستند در درگیری‌ها جان خود را از دست دادند.

هرچند ارتش اتیوپی پس از تصرف مکله مرکز ایالت تیگرای پیروزی خود را اعلام کرد اما درگیری‌ها در مناطق مختلف این ایالت همچنان ادامه دارد.

جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای حدود 30 سال این منطقه را تحت کنترل خود داشت. اما طی 6 ماه اخیر 900 هزار نفر آواره و 75 هزار تن نیز به سودان فرار کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha