به گزارش گروه اجتماعی طبنا(خبرگزاری سلامت)، علی الهیار ترکمن توضیحاتی درباره رتبه بندی فرهنگیان و افزایش ۱۰ درصدی بودجه آن ارائه و اظهار کرد: ۱۸۰۰ میلیارد تومان از بودجه رتبهبندی ابلاغ شده بود و سازمان برنامه اعلام کرد ۱۰ درصد دیگر هم تخصیص میدهند که به همان ۲۰۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. در واقع این ۲۰۰۰ میلیارد تومان ابلاغ شده ولی هنوز تخصیص نیافته است.
وی افزود: طرح را در کمیسیون اجتماعی دولت دنبال و تلاش میکنیم تا بتوانیم آن را به جریان بیاندازیم و مصوبه را از دولت گرفته و احکام را اجرایی کنیم.
به گفته معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، در سال ۹۴ دولت مصوبهای را گذراند و اجازه رتبهبندی حرفهای را داد. پولی که در سالهای ۹۴ و ۹۵ گرفتیم به ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسید و با افزایشهای سنواتی بعدی تا ۹۸ به ۷۰۰۰ میلیاردتومان رسیده که اگر این ۲۰۰۰ میلیارد هم اضافه شود برای رتبه بندی ۹۰۰۰ میلیارد تومان بودجه داریم.
الهیار ادامه داد: مصوبهای که از دولت خواهیم گرفت نحوه کار ما را مشخص میکند. فرهنگیان در گروههای حرفهای طبقه بندی میشوند. رتبه بندی فرایند علمیاست و اصلا هدف افزایش حقوق ندارد گرچه یکی از کارکردهای آن افزایش حقوق است. هدف اصلی رتبه بندی ارتقای کیفیت و رسیدن به این نقطه است که یک معلم برای کسب به مشوقها یکسری صلاحیتها و ویژگیهایی را در خود ایجاد کند و مکانیزمهای خودتنظیمیداشه باشد. این امر موجب افزایش مشارکت فعال در فرایند آموزش شده و از این طریق هم کیفیت کار افزایش مییابد و هم نحوه مدیریت منابع انسانی تسهیل میشود. معلم در قبال این عملکرد به یکسری مشوقهای مادی و غیرمادی دست مییابد که افزایش حقوق از آن جمله است.
وی با بیان اینکه مطالعات مربوط از مدتها قبل شروع شده و معلمان بر اساس ارزیابی شرایط موجود در گروههایی قرار میگیرند گفت: همه معلمان در گروه اول قرار میگیرند اما برای رفتن به گروه دوم تا چهارم باید شرایط لازم را کسب کنند. رتبه بندی همانند فرایند جذب هیئت علمیدر دانشگاه و ارتقاء به استادیاری و دانشیاری است.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه به این ترتیب آیا همه فرهنگیان شامل رتبه بندی میشوند؟ گفت: ما پایه را روی چیزی که الان هست میگذاریم؛ اما معلمان باید برای افزایش، شرایط لازم را داشته باشند تا بتوانند پول بیشتری را دریافت کنند. به عبارت دیگر پایه را روی سال ۹۴ میگذاریم و برای رتبه بندی جدید با توجه به شرایطی که فرهنگیان کسب میکنند که قطعا باید همینطور باشد؛ بودجه را توزیع و کمک میکنیم شرایط ارتقا را کسب کنند و از این پول هم بیشتر بهره مند شوند. قطعا نمیخواهیم با نگاه معیشتی و صرفا افزایش حقوق به موضوع نگاه کنیم. خود فرهنگیان هم باید کمک کنند تا رتبه بندی وارد فرایند علمیشود و اولین زمینه مدیریت علمیمنابع انسانی را شکل دهیم.
الهیار درباره ضرورت تصویب این طرح در مجلس اظهار کرد: قرار بر این شده با توجه به اختیارات دولت، رتبه بندی را در دولت مصوب و برای اول مهر اجرا کنیم. اگر نمایندگان ملاحظهای داشتند به دولت اعلام کنند تا دولت تصمیم بعدی خودش را بگیرد؛ اگر هم مشکلی نداشت همان مصوبه مبنای کار بشود و طبق آن حرکت کنیم. در این مدت کار را روی یکسری اصول علمیپیش بردیم که تصور میکنم نظر نمایندگان را هم تامین میکند.
وی در پاسخ به اینکه آیا در این زمان اندک باقی مانده به اول مهر فرصت تصویب و اجرا وجود دارد؟ عنوان کرد: باید صبر کنیم دستورالعمل برسد؛ اگر فرآیند تصویب شروع شود تا قبل از ۲۰ شهریور هم میتوانیم دستورالعمل را ابلاغ کنیم.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درپاسخ به اینکه چگونه طبق گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد تومانی ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق همه معلمان اضافه میشود؟ اظهار کرد: نگاه ما توزیع یکسان پول بین معلمان نیست؛ آن چیزی هم که گفته شده در مجموع و به طور کلی، بیان شده نه اینکه برای تک تک معلمها این اتفاق بیافتد. در مجموع یک افزایشی صورت میگیرد؛ ولی برای کسانی که صاحب امتیاز و صلاحیتها هستند.
الهیار افزود: به صراحت بگویم نه در دولت و آموزش و پرورش و نه نمایندگان مجلس هیچ نگاه معیشتی نسبت به رتبه بندی نداریم. رتبه بندی فرهنگیان را بر اساس شرایط عمومیو اختصاصی شان رتبه بندی کردیم. در شرایط عمومیمواردی چون سابقه، تجربه، مدرک تحصیلی، نمرههای ارزشیابی، میزان قبولی در کلاس و هر آنچه به عملکردشان برمیگردد لحاظ شده است. در شرایط اختصاصی هم فعالیتهای علمیو حرفهای، شرکت در همایشها، تالیف کتاب و مقاله، اختراع، نوآوری و ... پیش بینی شده است.
وی تصریح کرد: کار بسیار مبنایی انجام گرفته و طبق کار مشترکی با سازمان امور استخدامیو سازمان برنامه و کاملا با اصول علمیجلو میرویم که این امر قطعا مشارکت و همراهی فرهنگیان را میطلبد که ما را برای مدیریت علمیمنابع در آموزش و پرورش کمک کنند.
نظر شما