کد خبر: نگاهی-به-سیستم-پارلمانی-عراق؛-مدلی-تک-م
۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۴۱
نگاهی به سیستم پارلمانی عراق؛ مدلی تک مجلسی با اختیار قانونگذاری و انتخاب رئیس جمهور

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل ازخانه ملت؛ بعد سرنگونی صدام، مجلس نمایندگان عراق در 4 دوره تشکیل شده که در دوره اول در سال 2006، مردم عراق 275 نماینده را انتخاب کرده و در دوره دوم در سال 2010، 325 نماینده انتخاب شد و در دوره بعد، یعنی در سال 2014 مردم عراق، 328 نماینده را روانه مجلس کرده و در دوره آخر در سال 2018، 329 نماینده به عنوان منتخب مردم در مجلس نمایندگان عراق حضور داشتند.

 نمایندگان مجلس عراق در یک فرایند دموکراتیک برای 4 سال انتخاب می شوند و با توجه به تنوع دینی و جمعیتی در این کشور، برای شیعیان 65 درصد،برای اکراد 20 درصد، برای اهل تسنن 10 درصد و برای سایر 5 درصد نماینده درنظر گرفته شده است. نکته حایز اهمیت، اختصاص حداقل یک چهارم کرسی نمایندگی مجلس برای بانوان است.

مهمترین وظیفه پارلمان عراق، وضع قوانین، انتخاب رییس جمهور، انتخاب و نظارت بر عملکرد دولت نخست وزیر است که توسط نمایندگان ائتلاف اکثریت مجلس برای دوره4 ساله انتخاب می شود و هم چنین برای انتخاب رییس جمهور لازم است که دوسوم نمایندگان مجلس عراق به او رای داده تا فرد مورد نظر حائز کسب جایگاه ریاست جمهوری کشور عراق شود.

در مجلس عراق 25 کمسیون تخصصی وجود دارد که با توافق گروه های مختلف عراقی، میان شیعیان، اکراد و اهل تسنن و سایر تقسیم می شود که در دوره اخیر احزاب سیاسی در عراق در خصوص اختصاص 10 کمیسیون  پارلمانی به شیعیان ، 8 کمیسیون به اهل سنت و 7 کمیسیون  به کردها و اقلیت ها به توافق رسیده اند.

مجلس عراق متشکل از نمایدگانی است که از احزاب مختلف وارد مجلس شده و گرایشات متفاوتی دارند. در این کشور 60 حزب قانونی و غیرقانونی فعال بوده که در مجلس این کشور حدود 30 حزب دارای نماینده می باشند.

از احزاب قدرتمند شیعیان می توان به  حزب ائتلاف دولت قانون و حزب الدعوة به ریاست نوری المالکی، حزب ائتلاف ملی عراق به ریاست ابراهیم الجعفری، حزب جنبش صدر به ریاست مقتدی صدر، مجلس اعلای عراق به ریاست عمار حکیم و حزب جنبش وفاق ملی عراق و حزب ائتلاف میهنی عراق به ریاست ایاد علاوی اشاره کرد. البته در سال های اخیر حزب سازمان بدر به ریاست هادی العامری نیز قدرت گرفته و در میان احزاب قدرتمند عراق جای گرفته است.

از احزاب قدرتمند اهل تسنن می توان  حزب شورای گفتگوی ملی عراق به ریاست صالح مطلک و حزب متحدان برای عراق به ریاست اسامه النجیفی را نام برد و هم چنین برای اکراد احزابی همچون حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی و حزب اتحادیه میهنی کردستان به ریاست جلال طالبانی اشاره کرد.

بر اساس این گزارش؛ مدل پارلمان در سیستم سیاسی عراق تک مجلسی است که مجلس نمایندگان عراق یا مجلس النواب العراقی نام دارد. انتخابات مجلس در عراق بیش از آنکه به دلیل انتخاب نمایندگان مجلس مورد توجه قرار بگیرد، به علت انتخاب سران قوه مجریه به ویژه نخست وزیر اهمیت دارد.

شایان ذکر است؛ مدل حکومت فعلی عراق که پس از سقوط صدام حسین شکل گرفت جمهوری پارلمانی دموکراتیک و فدرال است که شامل یک حکومت مرکزی و ۱۸ استان خودمختار است. سیستم سیاسی در این کشور چند حزبی است و احزاب منتخب با حضور در مجلس عراق به انتخاب سران قوای مجریه ( رییس جمهور و نخست وزیر) می پردازند. قدرت در این کشور به دلیل وجود شکاف های قومی و مذهبی بین سه گروه اهل سنت، شیعیان و کردها تقسیم شده است. به لحاظ مذهبی جمعیت عراق از حدود ۶۰ الی ۶۵ درصد شیعه، ۳۲ الی ۳۷ درصد اهل سنت و ۳ درصد مسیحی و پیروان ادیان دیگر شکل می گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha