کد خبر: نکات-ایمنی-در-زمان-آغاز-موج-سرما-و-بارش
۳ دی ۱۳۹۹، ۹:۵۴

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، جمعیت هلال احمر توصیه‌هایی را در زمان آغاز موج سرما و بارش برف به هموطنان دارد که در ذیل به صورت مجزا به آن پرداخته شده است.

چنانچه در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید دیوارها و سقف‌های محل سکونت خود را عایق‌کاری کنید.

برای حفظ سلامت و محافظت از خود در برابر سرمای شدید، پوشاک چندلایه، سبک و گرم، دستکش، شال‌گردن و کلاه بپوشید.

هنگام وقوع سرمای شدید با پایین نگه‌داشتن درجه حرارت محل سکونت یا کار‌ (‌کمتر از حد نرمال) در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنید.

با شروع فصل سرما، برای آمادگی هنگام شرایط اضطراری مانند بارش شدید برف، مسدود شدن مسیرهای ارتباطی و ... همواره مواد غذایی و آب در منزل جهت تأمین نیاز چندروزه خانواده آماده داشته باشید.

با شروع فصل سرما به‌منظور آمادگی هنگام قطع گاز، سوخت و وسیله‌ای جایگزین جهت گرمایش و پخت‌وپز تهیه کنید.

هنگام بارش برف و یخبندان حتی‌المقدور از سفر‌های غیرضروری و خروج از خانه خودداری کنید.

هنگام بارش برف و لغزندگی معابر، کودکان و سالخوردگان حتی‌الامکان از منزل خارج نشوند.

در روز‌های برفی و یخبندان از موتورسیکلت و دوچرخه استفاده نکنید.

هنگام عبور از عرض خیابان در مواقع بارش برف و یخبندان با در نظر گرفتن فاصله از وسیله نقلیه بااحتیاط کامل عبور و از دویدن خودداری کنید.

هنگام بیرون آمدن از منزل در روزهای برفی از لباس‌های چندلایه، سبک، گرم و کفش عاج دار استفاده کنید.

برای حفظ ایمنی خود هنگام گذر از روی پلکان‌های برف‌گیر ساختمان‌ها، پل‌های عابر پیاده و پل‌های فلزی روی جوی­ها، بااحتیاط عبور کنید.

برای حفظ ایمنی خود هنگام گذر از معابر در روزهای برفی و یخ‌بندان، نسبت به یخ‌زدگی سطوح و نیز سقوط قندیل‌های یخی آویزان از ناودان و لبه ساختمان­ها جوانب احتیاط را رعایت کنید.

هنگام بارش برف شدید از انجام فعالیت‌های خسته‌کننده و بی‌نتیجه مانند برف‌روبی، خودداری كنيد؛ زیرا می­تواند موجب وارد آمدن فشار بر قلب و در نتیجه حمله قلبی شود‌.

هنگام اطلاع از وقوع بارش سنگین برف، برای آمادگی برخی از اقلام ضروری همچون آب‌ونان را به‌اندازۀ مصرف سه روز ذخیره کنید.

هنگام اطلاع از وقوع بارش سنگین برف، برای آمادگی در شرایط اضطراری، گوشی‌ها و پاور بانک‌های خود را شارژ کنید.

هنگام اطلاع از وقوع بارش سنگین برف، برای آمادگی در مواقع قطع گاز سعی کنید، پتو و لباس‌های گرم را در دسترس قرار دهید.

هنگام اطلاع از وقوع بارش سنگین برف، برای آمادگی در مواقع قطع برق در صورت داشتن چراغ‌قوه‌های شارژی آن‌ها را شارژ کنید یا چراغ‌قوه با چند باطری یدک تهیه و در دسترس قرار دهید.

هنگام بارش برف و مواقع یخبندان حتی‌المقدور از سفرهای غیرضروری خودداری کنید.

برای حفظ ایمنی خود اگر در منزل و در یک برف سنگین گیرکرده‌اید؛ درصورتی‌که آب و برق و گاز شما هنوز وصل است براى باقى ماندن جریان گاز و نیز عدم قطع برق صرفه‌جویی کنید.

برای حفظ ایمنی خود اگر در منزل و در یک برف سنگین گیرکرده‌اید؛ آب ذخیره کنید زیرا هرلحظه ممکن است به علت یخ‌زدگی لوله‌ها آب قطع شود.

برای حفظ ایمنی خود و صرفه‌جویی در مصرف انرژی هنگامی‌که در منزل و در یک برف سنگین گیرکرده‌اید؛ در اتاق‌هایی را که مورداستفاده قرار نمی‌دهید، همچون پذیرایى و یا اتاق‌خواب کودکانتان را بسته و شوفاژ و بخارى آن‌ها را ببندید تا با مصرف کمتر گاز از احتمال قطع گاز به خاطر افت فشار بکاهید.

 برای حفظ ایمنی هنگام استفاده از وسایل گرمایشی نظیر بخاری گازی، نفتی، هیزمی، کرسی و ... همه درزهاى پنجره‌ها و درها را مسدود نکنید، برخی از درزها را برای تهویه هوا و جلوگیری از گازگرفتگی باز بگذارید.

برای حفظ ایمنی خود هنگام استفاده از وسایل گرمایشی نظیر بخاری گازي، نفتي، هيزمي، کرسی و ... برخی از درزهای درها و پنجره‌ها را برای تهویه هوا و جلوگیری از گازگرفتگی باز بگذارید.

برای محافظت از جان خود و اعضای خانواده و صرفه‌جویی در مصرف انرژی هنگامی‌که در منزل و در یک برف سنگین گیرکرده‌اید مواد غذایى موجود در منزل را جهت نیاز چندروزه خانواده خود بازبینی نموده و در صورت کم بودن براى جیره‌بندی آن برنامه‌ریزی کنید.

برای محافظت از جان خود و اعضای خانواده ازآنجاکه احتمال می‌رود هنگام بارش سنگین برف منبع اصلی سوخت قطع شود، وسیله گرمایی جایگزین و سوخت مناسب تهیه کنید.

برای محافظت از جان خود و اعضای خانواده و صرفه‌جویی در مصرف انرژی هنگامی‌که در منزل و در یک برف سنگین گیرکرده‌اید با ایجاد کرسى از انرژى موجود در خانه حداکثر استفاده را کنید.

هنگامی‌که در منزل و در یک برف سنگین گیرکرده‌اید از رادیو و تلویزیون اخبار و اطلاعات را به‌طور مداوم پیگیرى کنید.

هنگامی‌که در منزل و در یک برف سنگین گیرکرده‌اید در صورت قطعی آب، برق و گاز، همه اعضای خانواده و لوازم موردنیاز را به یک اتاق که کمترین پنجره‌ها را دارد یا فاقد پنجره است منتقل کنید؛ تمام پنجره‌های اتاق را به کمک پتو و میخ بپوشانید.

اگر در منزل و در یک برف سنگین گیرکرده‌اید در صورت استفاده از پیک‌نیکی یا چراغ والور و یا علاءالدین برای تأمین گرما، روشنایی و یا پخت‌وپز تمام منافذ خانه یا اتاق را مسدود نکنید تا از خطر گازهای سمی و مسمومیت در امان باشید.

 برای آمادگي در برابر بارش شدید برف و یخبندان پوشاک، سوخت، آب، غذا و ... ذخیره کنید.

ایمنی وسایل گازسوز

به‌منظور حفظ ایمنی خود و اعضای خانواده برای نصب وسایل گازسوز از كارشناسان فنی استفاده كنید.

به‌منظور حفظ ایمنی خود و اعضای خانواده هرسال قبل از استفاده از بخاری از باز بودن مسیر دودكش مطمئن شوید.

به‌منظور حفظ ایمنی خود و اعضای خانواده از نصب آبگرمكن و بخاري گازي در مکان‌هایی كه در آن هوا جريان ندارد خودداري کنید.

به‌منظور حفظ ایمنی خود و اعضای خانواده از نصب هرگونه وسيله گازسوز در حمام خودداری کنید.

به‌منظور حفظ ایمنی خود و اعضای خانواده روی دودکش‌ها در پشت‌بام کلاهک استاندارد H نصب کنید.

به‌منظور حفظ ایمنی خود و اعضای خانواده قبل از نصب و روشن کردن بخاری، مکش مناسب دودکش‌ها را با قرار دادن شعله آتش (شعله کبریت یا شمع) روبروی لوله دودکش بررسی کنید؛ درصورتی‌که دودکش بخاری درست‌کار کند باید شعله آتش را به سمت خود بکشاند، در غیر این صورت قبل از استفاده و روشن کردن بخاری راه دودکش را بازکنید.‏

به یاد داشته باشید سرد بودن لوله بخاری در داخل ساختمان پس از روشن کردن بخاری، نشانه عدم تخلیه محصولات ناشی از سوختن مانند گاز مونواکسید کربن است و افراد حاضر در محل، در معرض خطر گازگرفتگی قرار دارند؛ لازم است فوراً به بررسی و رفع علت آن اقدام کنید.

به‌منظور حفظ ایمنی خود و اعضای خانواده در صورت امکان از سیستم‌های آشکارساز و هشداردهنده نشت گاز مونواکسید کربن که دارای «تأییدیه یا نشان استاندارد» هستند استفاده کنید.

به‌منظور حفظ ایمنی خود و اعضای خانواده در فصل سرما از پوشاندن تمام درزهای درب، پنجره‌ها و دریچه‌های تأمین هوای تازه، به بهانه گرمترشدن خانه خودداری کنید و هرگاه در زمان روشن بودن و استفاده از وسایل گازسوز (بخاری، آبگرمکن، شومینه، پکیج، اجاق‌گاز و حتی موتورخانه مرکزی) احساس سنگینی هوا و سردرد و سرگیجه کردید سریعاً در یا پنجره‌ها را بازکنید، از محیط خارج شوید و در صورت لزوم با اورژانس تماس بگیرید. پس از تعویض هوا به بررسی و چک وسایل گازسوز و سیستم گاز منزل اقدام کنید.

به یاد داشته باشید دریچه‌های کولر منبع تأمین هوا هنگام استفاده از بخاری نیستند لذا آن‌ها را ببندید، این دریچه‌ها به علت قطر و ارتفاع بالاتر نسبت به دودکش‌های ناایمن، مکش قوی دارند و چنانچه منافذ ورود هوا به خانه بسته باشد، می‌تواند عملکرد دودکش‌ها را مختل کرده و باعث «پدیده مرگبار مکش معکوس دودکش‌ها» و سرد ماندن لوله بخاری شود.

به یاد داشته باشید برای اطمینان از باز بودن راه دودکش وسیله گازسوز می‌توانید وزنه‌ای نسبتاً سنگین با حجم کوچک را به یک طناب (با نخ مناسب) بلند وصل کنید و از دهانه خروجی ‏دودکش واقع در پشت‌بام آن را به طبقات پایین هدایت کنید. در صورت مشاهده وزنه در داخل دودکش آپارتمان راه آن باز است ‏و در غیر این صورت فوراً قبل از استفاده و روشن کردن وسیله گازسوز راه دودکش را بازکنید.‏

برای حفظ ایمنی خود و اعضای خانواده قبل از روشن کردن و استفاده از وسایل گازسوز به‌وسیله کف صابون از عدم نشتی گاز در اتصالات و محل بست‌ها اطمینان حاصل کنید و به‌هیچ‌وجه از کبریت یا هرگونه شعله دیگری برای این منظور استفاده نکنید.‏

به‌منظور حفظ ایمنی خود و اعضای خانواده هر وسيله گازسوز در منزل بايد داراي يك دودكش استاندارد و مجزا و مجهز به كلاهك باشد، همواره محل اتصال دودكش به وسايل گازسوز را بررسی و از استحکام و ثبات آن‌ها اطمينان حاصل کنید.

به‌منظور حفظ ایمنی خود و اعضای خانواده از شلنگ گاز استاندارد برای وسایل گازسوز استفاده ‌کنید که داری طول استاندارد باشد، نباید خیلی بلند و یا کوتاه باشد. حداکثر طول شلنگ گاز برای وسایل گازسوز ۱۲۰ سانتی‌متر است.

به‌منظور حفظ ایمنی خود و اعضای خانواده وسايل گازسوز را در مسير كوران هوا و جريان باد قرار ندهيد.

به‌منظور حفظ ایمنی خود و اعضای خانواده هنگام روشن كردن وسيله گازسوز ابتدا كبريت را روشن و سپس شير گاز را بازکنید.

به‌منظور حفظ ایمنی خود و اعضای خانواده از قرار دادن انتهاي لوله بخاری در ظرف آب خودداری کنید که این عمل موجب عدم خروج دود و گازهاي سمي شده و مرگ‌آفرین خواهد بود، لوله دودكش بايد به‌طور كامل به خارج از خانه و در هواي آزاد هدايت شود تا دود حاصل از احتراق وسيله گازسوز را به‌کلی از محل دور کنید.

به‌منظور حفظ ایمنی خود و اعضای خانواده دقت داشته باشید به‌هیچ‌عنوان خروجي دودکش در كنار كولر و يا زير پنجره نباشد، چراکه گازهاي سمي وارد فضاي خانه می‌شود.

به‌منظور حفظ ایمنی خود و اعضای خانواده از دستگاه‌های گازسوزي كه نياز به دودکش ندارند استفاده نکنید.

توجه داشته باشید دستگاه‌های گازسوزي كه نياز به دودکش ندارند صرفاً مخصوص اماکن عمومی هستند که تردد در آن اماکن صورت می‌گیرد. این دستگاه‌ها بايد در محلي نصب شود که امكان تهويه به‌صورت طبيعي يا مكانيكي وجود داشته باشد.

برای حفظ ایمنی، از نصب هرگونه وسايل گرمايشي گازي، نفتي، برقي و آبگرمكن (حتي باوجود دودكش) در حمام خودداری کنید.

برای حفظ ایمنی پس از جمع‌آوری وسایل گازسوز علاوه بر اطمینان از بسته بودن شیرهای گاز خروجی، حتماً شیرها را با درپوش مسدود کنید.

ایمنی در تردد با وسیله نقلیه در جاده‌های برف‌گیر

با شروع فصل سرما وسیله نقلیه خود را مجهز به تجهیزات زمستانی (لاستیک یخ‌شکن، زنجیر چرخ، ضد یخ، محلول شیشه‌شور، تیغه شیشه پاکن، سیم و تسمه بکسل، کلنگ، بیلچه سفری، تلمبه باد، لاستیک زاپاس، مایع پنچری، سیم سیار، ...) کنید.

در مواقع یخ‌بندان و لغزندگی سطح معابر از رفت‌وآمد با وسیله نقلیه بدون لاستیک یخ‌شکن یا زنجیر چرخ خودداری کنید و حتماً نحوۀ بستن زنجیره چرخ را یاد بگیرید.

هنگام عبور از مناطق سردسیر و جاده‌های برف‌گیر از رانندگی به‌تنهایی، خودداری و حتماً دیگران را از ‌برنامه حرکت و مقصد خود مطلع کنید.

قبل از تردد در مناطق سردسیر و جاده‌های برف‌گیر، حتماً ‌اخبار وضع هوای آن مناطق را از صداوسیما یا سازمان هواشناسی پیگیری کنید.

قبل از تردد در مناطق کوهستانی و جاده‌های برف‌گیر، از ضدیخ مناسب برای وسیله نقلیه استفاده کنید و دقت کنید حجم ضد یخ به‌اندازه‌ای باشد که مانع از انجماد شود.

برای آمادگی هنگام شرایط اضطراری در مسیرهای برف‌گیر و مناطق کوهستانی، مقداری وعده غذایی (کنسرو، خرما، نان و ...) همراه خود بردارید.

قبل از تردد در مناطق کوهستانی و جاده‌های برف‌گیر، بررسی کنید که ترموستات وسیله نقلیه به‌خوبی کار می‌کند.

قبل از تردد با وسیله نقلیه در مناطق کوهستانی و جاده‌های برف‌گیر، برف‌پاک‌کن‌ها را بررسی و در صورت لزوم تعمیر کنید ‌و از وجود مایع شستشو اطمینان حاصل کنید.

قبل از تردد در مناطق کوهستانی و جاده‌های برف‌گیر، به حجم و وزن روغن‌های مورداستفاده در وسیله نقلیه توجه کنید. به یاد داشته باشید روغن‌های سنگین در دمای پایین زودتر یخ‌بسته و خاصیت روان‌سازی کمتری هم دارند.

قبل از تردد در مناطق کوهستانی و جاده‌های برف‌گیر، به نشت مایع یا پیچ‌خوردگی لوله‌ها در سیستم اگزوز وسیله نقلیه توجه کرده و در صورت لزوم قطعات را تعویض کنید.

قبل از تردد در مناطق کوهستانی و جاده‌های برف­گیر، ترمز وسیله نقلیه را بررسی ‌و از کار آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

قبل از تردد در مناطق کوهستانی و جاده‌های برف‌گیر، چراغ‌های روشنایی و هشداردهنده وسیله نقلیه را بررسی ‌و از کار آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

قبل از تردد در مناطق کوهستانی و جاده‌های برف‌گیر، سیستم گرمایش و بخاری وسیله نقلیه را بررسی و عیب احتمالی را برطرف کنید.

به‌منظور حفظ ایمنی خود و سرنشینان وسیله نقلیه هنگام عبور از جاده‌های برف‌گیر، حتماً زنجیر چرخ به همراه داشته باشید.

به‌منظور حفظ ایمنی خود و سرنشینان وسیله نقلیه هنگام عبور از جاده‌های برف‌گیر، حداقل نیمی از باک بنزین را پر نگه‌دارید.

به‌منظور حفظ ایمنی خود و سرنشینان وسیله نقلیه قبل از ورود به محورهای پربرف یا پرترافیک از پر بودن باک و مخزن سوخت اضطراری وسیله نقلیه مطمئن شوید.

به‌منظور حفظ ایمنی خود و سرنشینان وسیله نقلیه از توقف غیر اضطراری در مسیرهای پربرف پرهیز کنید.

قبل از تردد در مناطق کوهستانی و جاده‌های برف‌گیر، در وسیله نقلیه حتماً لوازم اضطراری مانند بیلچه، چراغ‌قوه، کیف کمک‌های اولیه، زنجیر چرخ، سیم بکسل و... قرار دهید.

در موقع تردد با وسیله نقلیه در مناطق سردسیر و برف‌گیر از لاستیک یخ‌شکن استفاده کنید یا زنجیر چرخ به همراه داشته باشید.

از تردد با وسیله نقلیه‌ی فاقد لاستیک یخ‌شکن یا زنجیر چرخ در مواقع یخبندان و لغزندگی سطح معابر خودداری کنید.

هنگام رانندگی در مناطق سردسیر و برف‌گیر از جاده‌های اصلی تردد و از رانندگی در راه‌های میانبر و در شب پرهیز کنید.

به‌منظور حفظ ایمنی هنگام بارش برف و کولاک از مسیرهای اصلی تردد کنید و از توقف غیرضروری در جاده‌ها اکیداً بپرهیزید.

به‌منظور حفظ ایمنی هنگام بارش برف یا کولاک از ورود به مسیرهای پر از برف و تمیزنشده بپرهیزید.

به‌منظور حفظ ایمنی هنگام عبور از شیب­ها و گردنه‌های پربرف و بهمن‌گیر از بوق زدن خودداری کنید.

به‌منظور حفظ ایمنی در مسیرهایی که خطر ریزش بهمن وجود دارد از چراغ برای علامت دادن استفاده کنید.

نکات ایمنی بعد از بستن زنجیر

برای پیشگیری از آسیب وارده به وسیله نقلیه بعد از بستن زنجیر چرخ با سرعت بیش از 30 کیلومتر در ساعت نرانید.

برای پیشگیری از آسیب وارده به وسیله نقلیه بعد از بستن زنجیر چرخ از رانندگی در جاده‌های پردست‌انداز خودداری کنید.

برای پیشگیری از آسیب وارده به وسیله نقلیه بعد از بستن زنجیر چرخ از فرمان دادن یا ترمز گیری ناگهانی خودداری کنید.

برای پیشگیری از آسیب وارده به وسیله نقلیه بعد از بستن زنجیر چرخ به‌هیچ‌عنوان بر روی جاده‌های خشک رانندگی نکنید.

برای حفظ ایمنی خود و سرنشینان وسیله نقلیه توجه داشته باشید بعد از بستن زنجیر چرخ فاصله توقف وسیله نقلیه، حتی باوجود سیستم ترمز ABS افزایش پیدا می‌کند.

آمادگی در برابر کولاک

برای آمادگی در برابر کولاک شاخه‌­های درختان حیاط یا جلوی خانه که ممکن است در اثر کولاک و یا سنگینی برف سقوط کنند را قطع كنيد.

هنگام اطلاع از وقوع کولاک حتی‌المقدور از سفر‌های غیرضروری و خروج از خانه خودداری کنید.

برای آمادگی در برابر کولاک در صورتی ‌که از حیوانات نگهداری می‌کنید (به‌ویژه دام و احشام در مناطق کشاورزی) آن‌ها را در سرپناه‌های گرم و با آذوقه کافی نگهدارید.

هنگام وقوع كولاك، وقتي بيرون از خانه هستيد، دهانتان را بپوشانيد و ريه‌ها را از ورود هواي سرد محافظت كنيد.‌

هنگام وقوع كولاك اگر در خارج از ساختمان بودید مراقب سقوط درختان، کابل‌های برق و ... باشيد.

در زمان وقوع کولاک در صورت امکان رانندگی نکنید‌، در غیر این صورت توصیه می‌شود از رانندگی به‌تنهایی، جداً امتناع کنید و حتماً دیگران را از ‌برنامه حرکت خود مطلع کنید.

هنگام وقوع كولاك تا حد امكان از رانندگي در نواحي كوهستاني پرهيز كنيد.

اگر هنگام رانندگی با کولاک شدید روبرو شدید از جاده کنار بکشید، در گوشه‌ای توقف کنید. چراغ‌خطر را روشن بگذارید و از آنتن رادیو وسیله نقلیه و یا پنجره، پارچه یا نشانه اضطراری برای درخواست کمک، آویزان کنید.

اگر در شرایط کولاک در داخل وسیله نقلیه محبوس شدید توصیه می‌شود اگرچند نفر بودید به همدیگر تکیه زده و از کت ‌و پالتو به‌عنوان روانداز استفاده کنید.

اگر در شرایط کولاک یا بارش برف شدید در وسیله نقلیه گیر افتادید مصرف باطری تلفن همراه و ذخیره آب و غذای موجود را مدیریت کنید.

اگر در شرایط کولاک در داخل وسیله نقلیه محبوس شدید لازم است چراغ‌های خطر را روشن کنید، همواره یک نفر بیدار و هوشیار باشد تا به گروه نجات علامت بدهد.

‌ اگر در شرایط کولاک در داخل وسیله نقلیه محبوس شدید برای گرم نگه‌داشتن بدن نرمش کنید‌، اما خود را بیش‌ازحد خسته نکنید.

‌ اگر در شرایط کولاک در داخل وسیله نقلیه محبوس شدید پرچم وضعیت اضطراری را از طریق آنتن رادیو یا شیشه اتومبیل آویزان کنید.

‌ اگر در شرایط کولاک در داخل وسیله نقلیه محبوس شدید توصیه می‌شود برای گرم نگه‌داشتن داخل وسیله نقلیه، هر ساعت ۱۰ دقیقه موتور و بخاری آن را روشن کنید. وقتی‌که موتور وسیله نقلیه روشن است، دریچه‌ای که به سمت بالاست را برای تهویه هوا و ورود و خروج بازکنید این کار مانع از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن خواهد شد.

اگر در شرایط کولاک در داخل وسیله نقلیه محبوس شدید به یاد داشته باشید استفاده از پیک‌نیکی یا سوخت‌های فسیلی برای گرم نگه‌داشتن داخل وسیله نقلیه، می­تواند منجر به گازگرفتگی، خفگی و مرگ شود.

‌اگر در شرایط کولاک ‌در داخل وسیله نقلیه محبوس شدید، با شماره 112 (امداد و نجات جاده‌ای) تماس بگیرید، در شب‌چراغ داخل وسیله نقلیه را روشن کنید ‌تا امدادگران و گروه نجات بتوانند شما را ببینند.

اگر در شرایط کولاک در داخل وسیله نقلیه محبوس شدید؛ میان شارژ و مصرف انرژی الکتریکی (استفاده از چراغ‌ها‌، گرمایش و رادیو) تعادل برقرار کنید تا باتری وسیله نقلیه از کار نیفتد.

‌ اگر در شرایط کولاک در داخل وسیله نقلیه محبوس شدید می‌توانید برای عایق‌کاری در برابر سرما از نقشه راه‌ها‌، روپوش صندلی‌ها و کف‌پوش وسیله نقلیه استفاده کنید‌.

‌‌ اگر در شرایط کولاک در داخل وسیله نقلیه محبوس شدید هر چند وقت یک‌بار برف موجود در لوله اگزوز را پاک‌کنید. این کار از برگشت دود به داخل وسیله نقلیه جلوگیری می‌کند.

 اگر در شرایط کولاک در داخل وسیله نقلیه محبوس شدید هرگز از وسیله نقلیه خارج نشوید ‌مگر آنکه در آن حوالی ساختمانی باشد که امکان پناه گرفتن در آنجا، وجود داشته باشد، مراقب باشید که به خاطر بارش برف، ممکن است فاصله‌ها واقعی به نظر نیایند.

‌ اگر در شرایط کولاک در داخل وسیله نقلیه یا در جایی دور گرفتارشده‌اید، می‌توانید با استفاده از سنگ یا شاخه درختان کلماتی نظیر کمک یا SOS را با حروف بزرگ روی برف بنویسید تا توجه امدادگران و گروه نجات را از داخل بالگرد یا هواپیمای جستجو جلب کنید.

درصورتی‌که در مناطق سردسیر و جاده‌های برف‌گیر وسیلة نقلیه خراب شد یا به دلیل گیرکردن در برف و کولاک از حرکت ایستاد، پس از تماس با مراکز امدادی تا رسیدن کمک‌های امدادی لازم داخل وسیله نقلیه بمانید تا از خطر سرمازدگی و عوارض ناشی از آن ازجمله حیوانات درنده، در امان باشید.

هنگام گیرکردن در برف و کولاک از انجام فعالیت‌های خسته‌کننده و بی‌نتیجه، مانند هل دادن وسیله نقلیه خودداری کنید.

در صورت ماندن وسیله نقلیه در جاده هنگام وقوع کولاک، در اولین اقدام هر آنچه پوشاک در صندوق‌عقب وسیله نقلیه دارید بردارید، مطمئن باشید که به همة آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد.

در صورت گیرکردن در کولاک و تمام شدن سوخت وسیله نقلیه چنانچه نیروهای امدادی هنوز به شما نرسیده‌اند، می‌توانید با آتش زدن لاستیک زاپاس، لاستیک کفی، روکش صندلی وسیله نقلیه برای کمک‌، دود ایجاد کنید و تا زمانی که آن‌ها می‌سوزند از گرمای آن برای نجات جان خود استفاده کنید. بهترین روش برای آتش زدن لاستیک، استفاده کردن از بنزین، پارچه آغشته به نفت و یا مواد قابل اشتعال دیگر همچون روغن‌موتور است.

هنگام تردد با وسیله نقلیه در جاده‌های برف‌گیر اگر وسیله نقلیه شما درون برف فرورفت، ابتدا برف جلو چرخ‌ها را بردارید و با دنده‌سنگین به‌آرامی حرکت کنید.

برای رهایی وسیله نقلیه­ای که در برف‌گیر کرده است می‌توانید از روش­های جلو و عقب کردن وسیله نقلیه (به‌هیچ‌وجه دور موتور را بالا نبرید)، هل دادن، بستن زنجیر چرخ، قرار دادن کارتن، شاخه و برگ درختان یا گیاهان، قرار دادن کف‌پوش وسیله نقلیه جلوی چرخ یا ریختن شن و ماسه استفاده کنید.

برای رهایی وسیله­ نقلیه­ای که در برف‌گیر کرده است می‌توانید با روش­ جلو و عقب کردن وسیله نقلیه از برف خارج شوید. وسیله نقلیه را در سنگین‌ترین دنده بگذارید. تا جایی که ممکن است، فرمان را صاف کنید، اندکی به جلو حرکت کنید، بعد به‌آرامی به عقب برگردید به‌هیچ‌وجه دور موتور را بالا نبرید.

اقدامات لازم در کوهستان (کوه‌پیمایی)

برای حفظ ایمنی و محافظت از جان خود در روزهای بارانی یا برفی از رفتن به ارتفاعات و کوه‌پیمایی پرهیز کنید.

برای حفظ جان و ایمنی خود به خاطر داشته باشید هنگام بارش باران یا برف، زمان مناسبی برای کوه‌پیمایی به خصوص برای صعود به ارتفاعات نیست.

برای حفظ جان و ایمنی خود در فصل زمستان از عبور از دامنه‌ها و مسیرهای پربرف و شیب‌های تند پرهیز کنید.

اگر در معرض وقوع بهمن قرار گرفتید با هر وسیله‌ای جلو دهان و بینی خود را بپوشانید.

اگر در بهمن فرورفتید، سعی کنید با کمک دست‌ها، یک پاکت یا یک کیسه نایلونی را جلو صورتتان قرار دهید. بیشتر مرگ‌ومیر ناشی از بهمن به خاطر خفگی است، لذا ایجاد فضایی برای ورود هوا و تنفس مهم‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

هنگام ریزش بهمن نفس را در سینه حبس کنید زیرا این کار از ورود ذرات برف به دهان و بینی، یخ‌زدگی و فشردگی ریه‌ها و در نتیجه خفگی جلوگیری می‌کند.

هنگام ریزش بهمن باید در بهمن مثل زمانی که در آب هستید، شنا کنید تا خود را به روی سطح بهمن برسانید.

اگر در زیر بهمن مدفون شدید، به یاد داشته باشید نمی‌توان تشخیص داد که جهت بالا کدام طرف است، برای این کار می‌توانید با بیرون انداختن آب دهان (خلاف جهت حرکت آب دهان، سمت بالا است)، جهت را تشخیص دهید.

برای پیشگیری از خطرات ناشی از سقوط بهمن و کاهش قدرت آن، از قطع درختان در مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای خودداری کنید.

در مواقعی که بارش برف شدید است، از کوه‌پیمایی، کوهنوردی و صعود اجتناب کنید.

در مواقعی که بارش برف شدید است، از تردد در جاده‌های بهمن خیز خودداری کنید.

در روزهای زمستانی که وزش باد شدید است از کوه‌پیمایی و کوهنوردی خودداری کنید.

هنگام صعود در مناطق کوهستانی و برف‌گیر ضروری است وسایل، لوازم و ابزار کوهنوردی اعم از لوازم فنی، پوشاک، تغذیه، وسایل امدادی، تلفن همراه و … را به همراه داشته باشید.

هنگام کوهنوردی در زمستان توصیه می‌شود وسایل ارتباطی مانند بی‌سیم، تلفن همراه و زنده یاب بهمن (DVA(detector victim avalanche))حتماً به همراه داشته باشید.

هنگام کوهنوردی، دوستان یا اعضای خانواده را در جریان برنامه صعود و کوهنوردی خود قرار دهید.

به یاد داشته باشید چنانچه در معرض سقوط بهمن قرار گرفتید، به سمت عوامل بازدارنده مانند درخت‌ها و درختچه‌ها، سنگ‌ها برای پناه گرفتن حرکت کنید.

به یاد داشته باشید هنگام سقوط بهمن، قبل از فرورفتن در زیر برف، وسایلی از خود را به بالا پرتاب کنید تا جستجوگران بتوانند با یافتن آن‌ها مسیر شما را تشخیص دهند.

به یاد داشته باشید هنگام سقوط بهمن، همه تجهیزات مخصوصاً اشیای فلزی و برنده را از خود دور کنید.

به یاد داشته باشید هنگام کوهنوردی، از مسیرهای شناخته‌شده عبور کنید.

به یاد داشته باشید هنگام کوهنوردی، با شنیدن کوچک‌ترین صدایی که حکایت از نشست و ریزش و سقوط بهمن دارد، به‌سرعت منطقه را ترک کنید.

به یاد داشته باشید هنگام کوهنوردی تا حد امکان باید از بالای محدوده بهمن (نزدیک به تاج بهمن) عبور کنید تا حجم برف کمتری بالای سرتان باشد.

به یاد داشته باشید هنگام کوهنوردی درشیب‌های تند بهمن‌گیر، روی برف به‌صورت زیگزاگ راه نروید و تا حد امکان به‌صورت یک خط مستقیم روی برف بالا بروید.

به یاد داشته باشید هنگام کوهنوردی در زمستان، درصورتی‌که نمی‌توانید شیبی را دور بزنید تا حد امکان باید ارتفاع بگیرید تا در مسیر طولانی بهمن قرار نگیرید.

هنگام عبور از مناطق کوهستانی پر از برف، باید از بوق زدن یا بلند کردن صدای پخش صوت وسیله نقلیه در این مسیرها که می‌تواند موجب ریزش بهمن شود خودداری کنید.

هنگام کوهنوردی در زمستان، ارتعاشات صدا باعث ریزش بهمن می‌شود، بنابراین، درجاهایی که خطر ریزش بهمن وجود دارد باید از فریاد زدن پرهیز کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha