کد خبر: نوجوانان-با-اشتیاق-خود-در-مناطق-محروم-ک
۱۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۲
نوجوانان با اشتیاق خود در مناطق محروم کارگری می‌کنند

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، میز جهادی این هفته برنامه "یه روز تازه"، میزبان مهدی دادگستر مسئول گروه جهادی میزان بود.

دادگستر درباره مقدمات شکل‌گیری این گروه جهادی گفت: کانون فعالیت‌های گروه جهادی، ما از مدرسه، موسسه فرهنگی - آموزشی و به عبارتی از باب تربیتی وارد عرصه جهاد شد.‌ زیرا جهاد فرصت مغتنمی است، مخصوصا اردوهای جهادی که ما برگزار می‌کنیم یک فرصت تربیتی پربرکت برای دانش‌آموزان است.

وی با اشاره به اهداف شکل‌گیری این گروه ادامه داد: مهمترین هدف این است که بچه‌ها در گل زندگی خود یعنی نوجوانی و اتفاقا در گل سال که ایام نوروز است، خیلی از تعلقات و سرگرمی‌ها را رها می‌کنند و به خواسته خودشان در مناطق دورافتاده ساخت و ساز انجام می‌دهند. نکته اول در دل این کارها، معاشرت با محرومین است؛ اینکه من نوعی یک پولی را در صندوق صدقات بیندازم با اینکه به عینه با زندگی نیازمندان مواجه شوم زمین تا آسمان فرق دارد. خبری مبنی بر اینکه در گذشته ائمه(ع)، یک سازمان بزرگ خیریه داشتند به دست ما نرسیده است، اما بارها در روایات و... گفته شده که آنها، اطعام و... را خودشان برای تک‌تک فقرا می‌بردند. بنابراین معاشرت با محرومین و درک زندگی آنان تجربه متفاوتی است.

وی اظهار کرد: هدف بعدی این است که وقتی بچه‌ها زندگی محرومین را می‌بینند بیشتر قدردان نعمات خود باشند.‌ هدف سوم امیدبخشی است؛ اینکه تعدادی نوجوان از تهران به مناطق دورافتاده می‌روند و خدمت‌رسانی می‌کنند، در دل اهالی آن مناطق امید ایجاد می‌کند. از طرفی وقتی بچه‌ها یک بنا را از پایه تا سقف بالا می‌برند در دل خودشان انگیزه‌های فراوان ایجاد می‌شود. برخی اوقات هم بجای ساخت و ساز، به بچه‌های آن مناطق درس یاد می‌دهند. خوشبختانه این روحیه خدمت به قدری در بچه‌ها بالاست که علاوه بر کار کردن، برای سفر خود هزینه هم پرداخت می‌کنند. از طرفی هرساله مجبوریم داوطلبان را گزینش کنیم و تعدادی از آنها ناراحت می‌شوند.

وی با بیان اینکه به نوعی روستاهای شوش دنیال به گروه جهادی میزان وابسته شده‌اند گفت: ما دو سالی است که آنجا نرفته‌ایم و به عنوان اولین گروه جهادی دانش‌آموزی در سیستان و بلوچستان حاضر شدیم، از این‌رو اهالی روستاهای شوش دانیال مدام سوال می‌کنند که کجا هستید و چرا نمی‌آیید؟ البته بچه‌ها با ارسال یکسری از کمک‌ها، این دلتنگی را تا حدودی جبران می‌کنند. جالب است بدانید که بچه‌ها در طول سال، منزل به منزل، مسجد به مسجد برای مناطق محروم پول جمع می‌کنند. همین که از آبروی خود برای کمک به یک عزیز دیگر استفاده می‌کنند نکته تربیتی دارد. همچنین در دل این اتفاق با برخوردهای خیلی خوب یا خیلی بد مردم آشنا می‌شوند که باعث کسب تجربه آنان می‌شود. بچه‌های دبستانی هم که نمی‌توانند در سفر باشند، نقاشی‌های خود را در پاکت می‌گذارند و روی آن می‌نویسند که برسد به فلان جا. این حرکت آدم را یاد کمک‌های ارسالی به جبهه‌ها می‌اندازد.

 دادگستر با بیان اینکه در این ۲۳ سال فعالیت، حدود ۲۳ مدرسه و ۸۵ منزل ساخته شده است گفت: یکی از بهترین خاطرات این چند سال، دیدن خانواده‌ای بود که دو پسر معلول و یک مادر پیر داشتند. یک زوج پزشک هر هفته یک روز به منزل آنها رفته و کارهای نظافتی منزلشان را انجام می‌دادند. این اقدام در ذهن بچه‌ها ماندگار شد. البته باید گفت که خادمان گمنام اینچنینی در کشور بسیار زیاد است و در هر گوشه کار را به نحوی پیش می‌برند.

وی در پایان یادآور شد: خوشبختانه اعضای گروه جهادی در هرجا علم جهاد را برافراشته‌اند. در این چند سال فقط عید ۹۹ نتوانستیم اردو برویم. البته بچه‌ها همین الان هم به کمک خانواده‌هایشان طرح "بافت مهربانی" را راه انداخته‌اند. آنان مواد اولیه خریده و قصد دارند برای مناطق محروم بافتنی ببافند. به نظر من مهم‌ترین رسالت مدرسه، تربیت است که در این ایام فضای مجازی نباید فراموش شود.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی و فریبا باقری روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha