کد خبر: نقش-سبک-زندگی-و-رفتارهای-مرتبط-با-آن-بر
۲۳ دی ۱۳۹۹، ۹:۴۰

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر محمد رضا نورس با بیان اینکه سبک زندگی  در آغاز و تشدید بیماری تاثیر گذار است خاطر نشان کرد: ازطرف دیگررفتار های سلامت می توانند باعث پیشگیری از بیماری ها و کاهش عوارض،علایم و عود بیماری ها شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه در رویکردهای طب سنتی نیز نخستین گام در درمان و حفظ سلامتی توجه به سبک زندگی بوده است تصریح کرد: ما باید ماشین تولید کننده بیماری یعنی سبک زندگی نا سالم را خاموش کنیم که مهم ترین اقدام در این زمینه تغییرسبک زندگی است که نیاز به بررسی تخصصی دارد بنابراین فقط از راه تبلیغ در رسانه ها نمی توان انجام داد بلکه باید فرد به فرد این تغییرات صورت بگیرد.

دکتر نورس با بیان اینکه در منابع طب سنتی از همان ابتدا تاکید بر حفظ سلامتی و رعایت اصول سلامت در حیطه سبک زندگی بوده است اظهار کرد: علیرغم تمام اهمیتی که این مسئله دارد هنوز تغییرات موثر و در خور توجهی در این زمینه صورت نگرفته است. اینکه به فرد گوشزد کنیم که خواب درستی باید داشته باشد،استرس کمی داشته باشدیا وقتی به فردی که بیماری جسمی مثل درد قلب و آسم و ... دارد بگوییم باید استرس کمی داشته باشد ، این قبیل ابلاغ ها تاثیر و فایده ای بر روی فرد ندارد، چون تغییر در افراد اساسا امر ساده ای نیست،رفتارها  یک شبه بوجود نیامده اند که یک شبه و با یک کلام از بین بروند یا تغییر و حتی تعدیل شوند. برای تغییر موثردر سبک زندگی استفاده از رویکردهای دقیق و متخصصین نیاز است.

استادیار دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: اقدامات گفتاری و نوشتاری در قالب بروشورها اصلاً کافی نیست زیرا ما به این نیاز داریم که باورهایمان در حیطه سلامت تغییر کند، نوع نگاه ، نگرش فکری و مسائل شناختی مان تلنگری به آن وارد شود و مسیر تغییر را دنبال کند. در حیطه رفتاری  مهارتهای رفتاری جدید آموخته شود و حتی در بعضی مواقع نیاز به مشاوره و روان تحلیلی وجود دارد،گاهی نیاز به تغییر در تعارضاتی که باعث بوجود آمدن رفتارهای نامناسب و پاسخ های نامناسب روان تنی شده است هم وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha