کد خبر: نقش-اقتصاد-در-پاندمی-مهم-است-رفتار-ما-آ
۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۵۰
نقش اقتصاد در پاندمی مهم است/ رفتار ما آینده بیماری کرونا را مشخص می‌کند

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، مجید مختاری عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت:  متأسفانه باید به 598 خانواده ایرانی تسلیت بگویم اما فراموش نمی‌کنیم که در روزهای پایانی آبان به 3200 خانواده تسلیت گفتیم. این تلاش مردم و مسئولان بوده است که به این مرحله رسیده‌ایم. تعداد مثبت کرونا بر اساس یک‌میلیون جمعیت نشان می‌دهد که نمودار ایران از حالت نزولی به حالت ثابت رسیده است. این روند کمی برای ما جای نگرانی دارد. در خصوص مرگ میر شاهد مسیر عالی نزولی و درنهایت خط صاف هستیم. در کشورهایی مثل انگلیس، امریکا و آلمان همچنان روند صعودی است. وضعیت ما شبیه کشورهایی مثل ژاپن است. اگر این روند را با رعایت پروتکل‌ها ادامه دهیم، موفقیت‌های بیشتری را کسب خواهیم کرد.

مختاری اظهار داشت: رفتار ما آینده بیماری کرونا را مشخص می‌کند اگر این درگیری به همین روند ادامه داشته باشد و در مدار نزولی قرار نگیریم، مرگ میر هم نزولی نخواهد بود و از نظر علمی روند ثابت را ادامه خواهیم داد. اگر روند درگیری صعودی باشد، متأسفانه شاهد افزایش مرگ‌ومیرها نیز خواهیم بود.

وی افزود: در 102 سال پیش در برابر ویروس آنفولانزا اروپایی بشر همین روال را در پیش گرفت و زمانی که به دلیل خستگی رعایت‌ها را رها کرد، مرگ‌ومیرها افزایش یافت. بیش از 50 میلیون کشته در آن دوران ثبت شد. بشر باید مانع تکرار اشتباهات قبلی شود. مجدداً تأکید می‌کنم که افراد بدون علائم یا در دوران ظهور علائم هستند، 60 درصد انتقال ویروس بیشتری دارند. مرگ‌ومیرهای ما ناشی از 5 درصد بیماری است که در آی سیو بستری شده‌اند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تأکید کرد: جهش‌های ویروس موضوع مهمی است و خوشبختانه تعداد بیمار مبتلا به کرونا با جهش‌های جدید در ایران کم است. تا دو هفته قبل بین 2 تا 4 بیمار جهش یافته داشتیم.  این روند متزلزل است و احتمالاً شاهد افراد بیشتری باشیم که به این جهش جدید مبتلا شده‌اند. باید هوشیار باشیم و نسبت به جهش جدید آگاه باشیم. بچه‌ها ناقل‌های خوبی هستند و گونه‌های جدید افراد زیر 60 سال را بیشتر درگیر می‌کند. کودکان علائم کمی نشان می‌دهند اما ویروس را به صورت صعودی منتقل می‌کنند. بازگشایی مدارس منجر به تشدید درگیری‌ها خواهد شد.

مختاری خاطرنشان کرد: تغییرات ناگهانی ژنتیکی ویروس برای بقای ویروس است و برای بقایش پروتئینی‌هایشان را با هم عوض می‌کنند. هزار پروتئین ویروس ما را به کرونا مبتلا خواهد کرد. فرد بیمار با یک سرفه حدود 5 میلیون و 300 هزار پروتئینی را بیرون می‌دهد. جهش b17 و  n51yچسبندگی و انتقال بیشتری به بافت ریه دارند. توان گیرایی این گونه‌ها 70 درصد بیشتر است. تغییرات جدید ویروس را وحشی‌تر کرده است و ویروس از تست‌ها و درمان‌ها پنهان شده است.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در پایان گفت: در پیش‌گیری و واکسن پیشرفت داشته‌ایم اما در درمان موفق نبوده‌ایم. این جهش‌ها احتمالاً واکسن‌ها را  بی‌اثر خواهد کرد. در 48 ساعته اخیر گزارش‌ها نشان داده است که جهش ویروس موارد مثبت، موارد مرگ میر و انتقال را افزایش داده است. ویروس‌ها در کنار هم وحشی‌تر می‌شوند و جهش بیشتری پیدا می‌کنند. در روزهای اخیر نسبت به واکسن سؤالات افزایش یافته است. جهش‌ها ما را به مطالعات بیشتر سوق می‌دهد. خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا، کادر درمان، افراد بالای 80 سال و افراد با بیماری زمینه در اولویت واکسیناسیون هستند. نقش اقتصاد در پاندمی مهم است و خیلی از کشورها برای هر فرد 10 واکسن خریداری کرده‌اند. باید با شرایط موجود با احتیاط جلو برویم.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha