کد خبر: نقاهتگاه‌ها-در-کشور-به-سبک‌-هلال‌احم
۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۱:۱۸

به گزارش  گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احم،ر دکتر قاسم جان بابایی گفت: با افزایش مراجعان سرپایی به بیمارستان‌ها و به خاطر محدویت زیرساخت ها ظرفیت پذیرش بیماران محدود شده است و در شرایط فعلی کرونا یکی از عوامل مرگ و میر دیر بستری کردن بیماران است .

وی با بیان این که ممکن است در بیمارستان ها تخت به اندازه کافی موجود نباشد و یا امکان بستری وجود نداشته باشد افزود: هر چقدر در میزان بستری تاخیر وجود داشته باشد آمار مرگ و میر هم بالا می رود در حالیکه هدف ما کاهش مرگ و میر بیماران است و به همان میزانی که بتوانیم بیماران مبتلا به کرونا را بستری کنیم بطور یقین می توانیم تعداد فوتی ها را کاهش دهیم.

جان بابایی با تاکید به این که باید از نقاهتگاه ها در سالن‌های ورزشی و سوله‌ها برای پذیرش و بستری بیماران مبتلا  کووید ۱۹ استفاده کنیم به طوری که یک بخش بیمارستانی طراحی شود. گفت : دانشگاه علوم پزشکی ایلام با همکاری جمعیت هلال احمر اقدام به بر پایی یک نقاهتگاه برای پذیرش بیماران مببتلا به کرونا در یکی از سالن های ورزشی این استان کرده است که می تواند الگویی موفق و کارآمد برای سایر استان ها و مراکز علوم پزشکی باشد.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این نقاهتگاه استان ایلام با همکاری جمعیت هلال احمر به ۴۰ تخت بستری و وسایل و تجهیزات بیمارستانی با رعایت حریم بیماران مجهز شده است. گفت: به نظر من این نقاهتگاه مخصوص بیمران مبتلا به کرونا خیلی بهتر و موفق تر از نقاهتگاه هایی است که با تعدد تخت ها و در فضایی کوچک راه اندازی شده که متاسفنه مورد استقبال هم قرار نگرفته است .

جان بابایی گفت :ما اگر تجربه دانشگاه علوم پزشکی ایلام و جمعیت هلال احمر در ایجاد نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا را بکار ببریم، می توانیم شرایط مناسبی برای پذیرش بیماران بوجود آوریم البته این کار باید با همکاری شهرداری و یا سایر سازمان ها انجام شود و نقاهتگاه هایی به صورت غرفه هایی جدا و استفاده از چادر برای حفظ حریم بر پا کرد .

وی اظهار کرد: در این نقاهتگاه ها که پزشکان و پرستاران مستقر هستند و خدمات مورد نیاز درمانی را به بیماران ارایه می دهند ، به عنوان مراکز خارج بیمارستانی هستند، در واقع به عنوان یک بخش بیمارستانی محسوب می شود و همه فرایند خدمات درمانی برای بیماران مثل تشکیل پرونده در آن انجام می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیمارانی به این نقاهتگاه ها آورده می شوند بد حال نیستند، کسانی که میزان اکسیژن خون شان بین ۹۰ تا ۹۳ باشد و یا زمانی که تخت بیمارستانی برای بستری در دسترس نباشد در این نقاهتگاه ها بستری می شوند.

وی افزود: این بیماران از مراکز ۱۶ ساعته بهداشت،کلینیک های تنفسی که در مجاورت بیمارستان ها قرار دارند و همچنین از اورژانس بیمارستان ها که شرایط حاد ندارند اما ممکن است در منزل دچار شرایط حاد شوند اما بهتر است که بستری شوند در این نقاهتگاهها به عنوان یک واحد بستری خارج بیمارستانی بستری می شوند. معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: اقداماتی که در دانشگاه های علوم پزشکی برای مقابله با کرونا انجام شده با استفاده از ظرفیت خدمات بهداشتی و درمانی جمعیت هلال احمر و بسیج بوده است و من از همکارانم خواهش می کنم اگر زیر ساخت دانشگاههایی که پاسخگوی نیاز فعلی نیست و شرایط پذیرش بیمار را ندارند از این طرح برای برپایی نقاهتگاه ها در سوله ها و مراکز ورزشی استفاده کنند. این نقاهتگاه ها باید یک بیمارستان معین داشته باشند و پزشکان متخصص و عمومی که مقیم و یا آنکال هستند مکلف هستند مسولیت این مراکز را بر عهده بگیرند.

وی یادآوری کرد: در این نقاهتگاه ها صبح ها پزشکان موظف هستند بیماران را ویزیت کنند و شب ها نیز در صورت امکان پزشک و یا پرستاران با تجربه خدمات درمانی ارایه دهند و  در صورت بد حال شدن بیماران آنها را به بیمارستان منتقل کنند .

برپایی بیمارستان صحرایی هلال احمر با رعایت تمامی استانداردها

معاون بهداشت،درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر نیز گفت : بیمارستان صحرایی که یک بخش بیمارستانی بشمار می رود با رعایت تمام استاندارد ها در کمترین زمان ممکن در ۷۲ ساعت برای کمک به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ توسط هلال احمر در ایلام بر پا شد.

دکتر فرید مرادیان تاکید کرد: این بیمارستان صحرایی از تمام شاخص های یک بخش کامل بزرگ بیمارستانی برخوردار است که مسولان وزارت بهداشت نیز فرایند هایی در مورد ویزیت بیماران، اتصال بیماران به سیستم HIS و نحوه ارایه خدمات که در پیش بردن کارها خوب و کمک کننده است و از سوی دیگر می تواند یک کار علمی و آموزشی و حتی یک مانور بهداشت و درمان اضطراری برای هلال احمر است که می تواند الگوی بزرگی باشد.

کلمات کلیدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha