کد خبر: نظام-نامه-آموزشی-شوراهای-انضباطی-دانش
۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۲۳
نظام نامه آموزشی شوراهای انضباطی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر وحید صرامی دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت گفت: یکی از دلایل تدوین و ابلاغ نظام نامه آموزشی، نظم و نسَخ دادن به آموزش‌ها در زمینه  شغلی همکاران ما در شوراهای انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی و حتی آموزش‌هایی است که در حوزه انضباطی به دانشگاهیان علوم پزشکی اعم از دانشجویان و کارکنان ارائه می‌دهیم؛ زیرا یکسری از اطلاعات و دانش عمومی انضباطی دست مایه و نیاز کل دانشگاهیان است. صرامی گفت: اکنون حدود ۱۰ سال است که شوراهای انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کنیم و با توجه به این امر تصمیم گرفتیم حد و حدودی را برای آموزش‌های شاغلین شوراهای انضباطی که به تعبیری جامعه هدف ما در نظام نامه آموزشی هستند، ایجاد کنیم و بر اساس آن امتیازهایی را برای رتبه‌بندی شوراهای انضباطی در نظر بگیریم. آموزش‌هایی که شاغلین حوزه انضباطی می‌گذرانند یا دوره‌هایی که برگزار می‌نمایند در شاخص‌های تسلط علمی بر مقررات انضباطی، تجرب و آموزش در ارزیابی سالیانه مؤثر خواهد بود. چهار دسته آموزش در نظام‌نامه جامع آموزشی شورای انضباطی دانشجویان تدوین شده است دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت پیرامون دسته‌بندی عناوین آموزشی این نظام‌نامه گفت: ما چهار نوع آموزش در نظام نامه تدوین کرده‌ایم که آموزش نوع اول، «آموزش انضباطی توجیهی» است و این آموزش را برای کل دانشگاهیان سراسر کشور اعم از اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان قرار داده‌ایم که البته مسؤولیت نظارت و اجرای این آموزش‌ها با دبیر شورای انضباطی دانشگاه/ دانشکده‌ است. هدف از این آموزش‌ها، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در خصوص محتوای آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های انضباطی است. به طور مثال در این آموزش‌ها دانشگاهیان وفق« آیین‌نامه رفتار و پوشش حرفه‌ای»، « آیین‌نامه خوابگاه‌های دانشجویی» و آیین‌نامه و شیوه‌نامه انضباطی به وظایف و حقوق خویش بیشتر آشنا می‌شوند. او گفت: باید این نکته را اضافه کنم که برای «اثربخشی و کارایی» بیشتر، نظام‌نامه آموزشی را با ارزیابی و رتبه‌بندی سالیانه شوراهای مرکزی انضباطی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی مرتبط کردیم به گونه‌ای که همین آموزش توجیهی را یک شاخص در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها قرار داده‌ایم؛ که اگر دبیر شورای انضباطی دانشگاه نودانشجویان دانشگاه را در حوزه انضباطی توجیه کند ما در شورای مرکزی انضباطی امتیاز مشخصی را برای آن دانشگاه در نظر می‌گیریم. صرامی با اشاره به اینکه دومین دسته از عناوین نظام‌نامه آموزشی، «آموزش انضباطی پایه» است، گفت: جامعه هدف آموزش انضباطی پایه، فقط کارمندان حوزه انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند؛ یعنی همکارانی که در شوراهای انضباطی و دبیرخانه‌های شوراهای انضباطی مشغول فعالیت می‌باشند. برای این دسته از آموزش‌ها یا یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق ده‌گانه با کسب مجوز از شورای مرکزی برای سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه خود این آموزش‌ها را برگزار می‌کند و یا حسب مورد شورای مرکزی برای تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی این دوره‌ها را برگزار خواهد کرد. او با بیان اینکه در شورای مرکزی انضباطی از شاغلین حوزه انضباطی در آموزش‌های انضباطی پایه انتظار داریم که به ابزارها و شیوه‌نامه‌ای که طبق آن رای صادر می‌کنند، کاملاً مسلط باشند، گفت: از اوجب واجبات برای کارمندان شوراهای انضباطی دانشجویان این است که به آنچه در آموزش‌های پایه مدنظر است، تسلط کافی داشته باشند و آن شامل سه مقرره، «آیین‌نامه انضباطی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی»، «شیوه نامه انضباطی مصوب وزارتین علوم و بهداشت» و « دستورالعمل شورای مرکزی انضباطی» است که برای ایجاد وحدت رویه ابلاغ می‌شود. برای این دسته از آموزش‌ها نیز بعد از گذراندن دوره، کارآموزانی که بتوانند در آزمون‌ مرتبط موفق شوند، گواهینامه مربوطه را کسب می نمایند.  صرامی افزود: هر شاغل حوزه انضباطی در هر سال بایستی حداقل ۲ دوره آموزش پایه را بگذراند تا بتواند سقف امتیاز آموزش پایه را در رتبه بندی و ارزیابی سالیانه کسب کند و این آموزش‌های پایه ممکن است به صورت کشوری و یا منطقه‌ای برگزار شوند. در سال جاری با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور این آموزش‌ها و همچنین آزمون‌های آن ممکن است بیشتر به سمت غیرحضوری شدن، برود. او سومین دسته این نظام‌نامه آموزشی را «آموزش انضباطی عمومی» اعلام کرد و گفت:  در حوزه آموزش انضباطی عمومی که یک درجه بعد از آموزش‌های پایه است، جامعه هدف مانند آموزش‌های پایه همکاران ما در حوزه انضباطی دانشگاه‌ها هستند اما با یک درجه شغلی بالاتر؛ به این علت که ما یکسری دبیرخانه‌ با اسناد محرمانه داریم. البته کلمه عمومی در عنوان این دسته به این جهت به کار بردیم که وقتی شما می‌خواهید در مورد حفاظت اسناد صحبت کنید به عنوان مثال مربوط به هر دبیرخانه محرمانه‌ای اعم از گزینش و حراست هم می‌شود. از دوره‌های آموزشی که در این دسته قرار می‌گیرند، دوره اصول حفاظت اسناد و دوره آشنایی با حقوق شهروندی است که مشمول همه آحاد جامعه می‌شود و ما در شوراهای انضباطی  آن را برای احقاق حقوق بهتر دانشجویان تبیین خواهیم کرد. بنابراین انتظار داریم همکاران ما در دبیرخانه‌ شوراهای انضباطی به صورت ویژه‌تر به منشور حقوق شهروندی مسلط باشند تا بتوانند در رعایت هر چه بیشتر حقوق دانشجویان ضمن انجام فرایندهای رسیدگی شوراهای انضباطی موفق باشند. صرامی با اشاره به دسته آخر عناوین آموزشی که «آموزش انضباطی تخصصی» است، گفت: این دسته از آموزش‌ها ویژه همکاران ما در حوزه انضباطی دانشگاه‌ها است؛ دوره هایی مثل « آیین نگارش حقوقی»، «حقوق جزای عمومی»، « آیین دادرسی حقوقی»، « آیین دادرسی کیفری» و... را  شامل می‌شود و همکاران ما در شوراهای انضباطی دانشگاه‌ها می‌توانند با گذراندن دوره‌های مزبور لایحه حقوقی تنظیم و با مراجع دادرسی در نظام اداری آشنا شوند. ضمن اینکه باید اضافه کنم ما در شورای مرکزی انضباطی برای آموزش‌های عمومی و تخصصی که از درجه اهمیت بالاتری برخوردار هستند، امتیاز بالاتری در رتبه‌بندی و ارزیابی سالیانه دانشگاه‌ها در نظر گرفته‌ایم و شوراهای انضباطی دانشگاه‌ها را موظف کرده‌ایم که حداقل در هر سال یک دوره عمومی و یا تخصصی را بگذرانند. دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان با اشاره به اینکه در سال جاری آموزش‌های پایه توسط شورای مرکزی انضباطی در سطح کشور درحال برگزاری است، گفت: برگزاری دوره‌های پایه، عمومی و تخصصی را در سطح منطقه‌ای به صورت داوطلبانه قرارداده‌ایم و یکی از نکات برجسته در تدوین این نظام‌نامه، زنجیر کردن و مرتبط ساختن آن با نظام ارزیابی و رتبه‌بندی است؛ بدین معنی که اگر دانشگاهی بخواهد رتبه بالاتری در ارزیابی کسب کند داوطلب برگزاری و شرکت در دوره‌های آموزشی بیشتری خواهد بود. دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت در پایان خطاب به جامعه هدف این نظام نامه آموزشی گفت: شوراهای انضباطی دانشگاه‌ها  اگر تمایل دارند رتبه بهتری را در ارزیابی و رتبه‌بندی سالیانه شوراهای انضباطی سال ۹۹ کسب کنند باید در آموزش دادن و آموزش گرفتن ساعی و تلاشگر باشند و هرچه سعی و تلاش بیشتری داشته باشند در شاخص‌های مختلف نظام ارزیابی امتیاز بالاتری کسب خواهند کرد که البته این جلوه دنیوی آن است و انشالله که نتیجه غایی آن که رضایت حضرت باری تعالی است؛ محقق شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha