کد خبر: نظام-ارجاع-در-چهار-استان-دیگر-اجرا-می-شو
۱۷ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۵۳

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر محمد مهدی ناصحی ضمن بیان این مطلب بر ضرورت کنترل هزینه ها در بخش سلامت تاکید کرد و گفت: این هزینه‌ها باید به سمت نظام ارجاع و پزشکی خانواده پیش برود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت  اجرای برنامه نظام ارجاع، پزشکی خانواده، نسخه الکترونیک و کاهش هزینه های مردم را جزو اولویت های این سازمان عنوان کرد و گفت: مشوق هایی برای اجرای برنامه نسخه الکترونیک در نظر گرفته شده است.

دکتر ناصحی یاد آور شد: نظام ارجاع تاکنون فقط در استان های فارس و مازندران اجرا شده است اما از بهمن امسال این برنامه با همکاری جامعه پزشکی در چهار استان کرمان، کردستان، یزد و چهار محال و بختیاری برای بیمه شدگان صندوق بیمه همگانی اجرا می شود

وی گفت: با اجرای این برنامه هر پزشک خانواده ۲۵۰۰ تا 4000 نفر را تحت پوشش قرار می دهد و به عنوان مشاور در کنار آنان خواهد بود و هزینه این بیمه شدگان به صورت سرانه و نه ویزیت به پزشک خانواده پرداخت می شود و اگر این بیمه شدگان مستقیم به پزشک متخصص مراجعه کنند کل هزینه را باید خودشان پرداخت کنند.

دکتر ناصحی همچنین در مورد اجرای برنامه نسخه الکترونیک نیز گفت: پرداخت‌های الکترونیکی ما در مراکزی که به سیستم الکترونیک متصل هستند به موقع و در پایان ماه انجام می‌شود و همچنین در مطب‌ها نیز هزینه ویزیت الکترونیکی در پایان همان روز پرداخت می‌شود و البته مشوق‌هایی نیز برای همکاری مراکز در بخش الکترونیکی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بر اساس آمارهای موجود، در مطب‌ها ۹۲ درصد، در مراکز طرف قرارداد ما ۹۲ درصد، داروخانه‌ها ۹۰ درصد، آزمایشگاه‌ها ۹۶ درصد و پرتو پزشکی ۹۷ درصد به شبکه الکترونیک متصل شده اند.

دکتر ناصحی گفت: در مجموع و به طور میانگین ویزیت با تجویز نسخه الکترونیک ۵۴ درصد و ویزیت بدون تجویز ۴۵ درصد اجرایی شده است.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت همچنین از پیشنهاد افزایش ۲۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: پیشنهاد سازمان بیمه سلامت افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی تعرفه‌ها است اما هنوز میزان دقیق افزایش مشخص نیست و در اسفند ماه در شورای عالی بیمه درصد افزایش مشخص و تصویب می‌شود.

وی همچنین از پرداخت ۱,۱۰۰ میلیارد تومان هزینه بستری و ارائه خدمات سرپایی به بیماران کرونایی خبر داد و اظهار داشت: ۲۴۷ هزار بیمار از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بستری شده اند بیمه سلامت هزینه‌های آنها را پرداخت کرده است. که البته دولت اعتباری به ما نداده و این هزینه از محل صرفه جویی ها تأمین شده است.

وی از حذف دفترچه کاغذی بیمه تا شهریور ۱۴۰۰ خبر داد و اعلام کرد: برنامه حذف دفترچه بیمه سلامت شروع شده، از سال آینده این دفترچه‌ها تک برگی می‌شود. هزینه دفترچه ۱۰۰ میلیارد تومان است که با این کار ۸۰ میلیارد تومان در سال کاهش پیدا می‌کند.

ناصحی در مورد پرداخت مطالبات مراکز درمانی طرف قرار داد نیز گفت: در حال حاضر تمامی مطالبات مربوط به سالهای ۹۵ تا پایان ۹۸ تسویه شده است و مطالبات سال ۹۹ هم تا تیرماه پرداختی‌ها ی بخش خصوصی و دولتی انجام شده است و تا دو هفته آینده به زمان منطقی‌تر ۲ تا ۳ ماهه قانونی می رسیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha