کد خبر: نطق-دیروز-دکتر-قالیباف،-پیوست-فرهنگی-م
۱۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۴۱
نطق دیروز دکتر قالیباف، پیوست فرهنگی مجلس بود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، محسن پرویز در ارزیابی مثبت از تاکید رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت توجه به مقوله فرهنگ گفت: بیش از 14 سال است که توجه به مقوله‌های فرهنگی به حاشیه رفته است و به رغم تاکید رهبر معظم انقلاب در سال 86 به دولت که بر ضرورت توجه به حوزه فرهنگی اشاره فرمودند این مهم تنها به طور مقطعی و در حد تخصیص بودجه در انجام امور فرهنگی در استان ها محدود شد و اقدامات اندکی صورت گرفت که کافی نبود.

نقش مرکز پژوهش‌های مجلس در تقویت حوزه فرهنگی کشور

رئیس انجمن قلم ایران در ادامه با بیان اینکه موضوع توجه به امور فرهنگی بعد از گذشت مدتی فراموش شده به گونه ای که به نقطه اول برگشتیم، افزود: طبیعی است که مجلس نقش ویژه‌ای در قانونگذاری در حوزه های فرهنگی و توجه دادن مسئولان دولتی به وظیفه‌ای که در این زمینه دارند، دارد و می‌تواند با تدوین قوانین موثر خلاءهای ایجاد شده را برطرف سازد.

پرویز با اشاره به مواردی که مجلس باید در جهت تقویت حوزه فرهنگی به ویژه کمیسیون تخصصی مربوطه مورد توجه قرار دهد، تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌تواند در کنار فعالیت‌های پژوهشی که در سایر حوزه‌ها دارد در جهت شناسایی مشکلات موجود در حوزه فرهنگی نیز اهتمام جدی داشته باشد چرا که این امر می‌تواند به رفع مشکلات موجود در این حوزه منتهی شود.

وی یادآور شد: تاکنون قوانین و ضوابط بسیاری که در حوزه فرهنگی ایجاد شده بر زمینه مانده و اجرا نشده است، کما اینکه سند مهندسی فرهنگی که در دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، غیرفعال شده و اجرای آن بلاتکلیف مانده است. همچنین اسناد مشابه بسیاری در این حوزه وجود دارد.

دلیل عدم تمایل افراد برای عضویت در کمیسیون فرهنگی در 3 دوره گذشته مجلس

پرویز اظهار کرد: متاسفانه در 3 دوره گذشته مجلس، افراد تمایلی به عضویت در کمیسیون فرهنگی نداشتند و حضور خود را در این حوزه موثر نمی‌دانستند که این تصور اشتباه مبتنی بر وهم و خیال نیست و می‌تواند متاثر از مسائلی باشد که در مجلس و یا روابط این قوه با مراکز بیرونی مرتبط اتفاق افتاده، باشد. به همین دلیل این کمیسیون در اولویت نمایندگان نبوده و حضور اجباری در آن نیز تاثیرات منفی در عملکردشان داشته و نتایج مطلوب را به همراه نداشته است.

وی با اشاره به ضعف‌هایی که در عملکرد کمیسیون فرهنگی در 3 دوره گذشته مجلس مشاهده شده است، خاطرنشان کرد: با احترام به افرادی که در کمیسیون فرهنگی عضویت داشته‌اند اما می‌توان گفت این کمیسیون به عنوان مجموعه ای قوی و موثر عمل نکرده و افراد با انگیزه در آن فعالیت نداشتند که می توان دلایل آن را عدم دعوت و توجه به نظر افراد صاحب نظر، شناسایی کمبودها و ضعف‌ها در حوزه فرهنگی کشور و تلاش برای تدوین قوانین موثر و نظارت بر عملکرد دستگاه ها در حوزه فرهنگی دانست به همین دلیل این بخش مغفول مانده یا اقدامات انجام شده نتیجه بخش نبوده و یا انعکاس بیرونی نداشته است یا اقدامات انجام شده توسط مراکز مجری خنثی شده است.

چرا پیوست فرهنگی طرح‌های بزرگ حذف شد؟

پرویز با یادآوری اینکه ما روز به روز از فضای فرهنگی مناسبی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته بود، فاصله می‌گیریم، عنوان کرد: در گذشته مصوب شده بود که طرح‌های بزرگ حتما پیوست فرهنگی داشته باشند اما این مهم مورد توجه قرار نگرفت و براین روند نظارتی صورت نگرفت.

وی در مورد اقداماتی که باید برای تقویت حوزه فرهنگی در مجلس انجام شود، افزود: قوانینی که در گذشته در حوزه فرهنگی مصوب شده نیاز به بروزرسانی دارند به ویژه در مورد فضای مجازی که امروزه حرف اول را می‌زند اما میزان مستندات و ضوابط قانونی مرتبط با آن ضعیف یا اندک است.

پرویز با بیان اینکه دکتر قالیباف از شخصیت‌های انقلاب با سوابق مدیریت جهادی درخشان و از مسئولانی است که از کارنامه خوبی درحوزه فعالیت‌های فرهنگی برخوردار است و نطق دیروز قالیباف پیوست فرهنگی مجلس بود، در بیان پیشنهادی تاکید کرد: هم‌اکنون لازم است هیات رئیسه مجلس در کنار سایر فعالیت‌ها از مشاوره افراد امین که از سوابق ارزنده ای در حوزه فرهنگی برخوردار بوده و چهره‌های شاخص فرهنگی که به عنوان نماینده به مجلس یازدهم راه پیدا کرده‌اند برای عضویت و تقویت کمیسیون فرهنگی بهره‌مند شوند، همچنین باید بخشی از زمان صحن و جلسات را به بررسی امور فرهنگی اختصاص داده و در این زمینه به صورت دائمی تذکر دهند.

رئیس انجمن قلم ایران در پایان با تاکید بر اینکه رفع مشکلات اقتصادی کشور در گرو تقویت حوزه فرهنگی است و این دو مقوله ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند که نباید مورد غفلت قرار گیرد، افزود: یکی از مشکلاتی که بیانگر ضعف در حوزه فرهنگی است تلاش مردم برای تبدیل پول ملی کشور به ارز به ویژه دلار است که ریشه در مشکلات اقتصادی دارد غافل از اینکه این موضوع به نفع دشمنان به ویژه آمریکا است بنابراین لازم است در این زمینه فرهنگ سازی شود که این می‌تواند در حوزه اختیارات کمیسیون فرهنگی باشد./

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha