کد خبر: نشست-شورای-مرکزی-مجمع-تخصصی-ادبی-برگزا
۴ تیر ۱۴۰۰، ۹:۵۶
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر سیما سادات لاری در نشست شورای مرکزی مجمع تخصصی ادبی با اشاره به تنوع فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی عنوان کرد: نهادهای دانشجویی مانند تشکل‌های سیاسی، انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی اهمیت بالایی دارند و باید تمام این نهادها به صورت متوازن رشد کنند.  کانون‌های فرهنگی از نظر پوشش سلیقه‌های مختلف بسیار متنوع هستند و خوشبختانه با گذشت ماه‌های طولانی از شیوع کرونا در کشور فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی تعطیل نشد و دانشجویان و مدیران فرهنگی از اهمیت کانون‌ها غفلت نکردند.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به صدور مجوز مجمع ادبی کانون‌های فرهنگی اشاره کرد: خوشبختانه تاکنون شش کانون فرهنگی مجوز مجمع خود را دریافت کرده‌اند و تلاش داریم تا سایر کانون‌ها نیز موفق به دریافت مجوز شوند. باور داریم که مجوز گرفتن برای مجامع باعث افزایش فعالیت‌های قانونی و نظام‌مند می‌شود. خوشبختانه با صدور مجوز مجمع ادبی کانون‌های وزارت بهداشت اتفاقات خوبی افتاده است و امروزه فعالیت‌هایی چون همایش مولانا به سمت بین‌المللی شدن سوق یافته که نشان از پیشرفت و گسترش این حوزه به صورت قانونی دارد.
او با اشاره به اهمیت فضای مجازی عنوان کرد: شیوع کووید در کشور اهمیت و تاثیر به سزای فضای مجازی را برای همگان روشن کرد. باید توجه به فضای مجازی را در دوران پسا کرونا حفظ کنیم و در زمینه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی از آن بهره بگیریم. در دنیای امروز ناگزیر باید نقش رسانه را جدی بگیریم. به همین جهت در کنار تجهیز فضاهای فرهنگی به تجهیز شعب مفدا در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی اقدام کردیم.  پیشنهاد داده‌ایم تا در بودجه دانشگاه‌ها سمت کارپرداز فرهنگی مشخص شود تا بتوانیم بودجه کار فرهنگی را به‌طور جداگانه پرداخت کنیم.
معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی بیان کرد: حضور دانشجویان در بالین نباید منجر به کمرنگ شدن فعالیت‌های فرهنگی شود. فعالیت‌های فرهنگی در کنار ارتقای تخیل و مهارت موجب کاهش پیدا کردن بسیاری از تشنج‌ها و تنش‌های درونی خواهد شد. دانشجویان باید در کنار فعالیت‌های تحصیلی به یک رشته فرهنگی و ورزشی چنگ بزنند.
توجه به فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی افزایش یافته است
دکتر حسن زائری‌لطف مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به تعداد کانون‌های ادبی بیان کرد: در بین نهادهای دانشجویی سراسر کشور ۶۷۷ کانون فرهنگی رسمی داریم که کانون‌های ادبی  ۱۲ درصد فعالان کانون‌ها را در کل کشور به خود اختصاص می‌دهند. در حال حاضر از ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی ۵۵ دانشگاه کانون ادبی دارند که نشان از رونق ۸۴ درصدی فعالیت‌های ادبی در سراسر دانشگاه‌های کشور دارد. تاکنون ۱۵ هزار دانشجو به عضویت کانون‌های ادبی درآمده‌اند که در مجموع ۱۲ درصد از مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی را شامل می‌شود.
او کمبود فضاهای فرهنگی را یکی از موانع رشد و توسعه فعالیت‌های فرهنگی دانست و گفت: کمک معاونت فرهنگی و دانشجویی برای «تجهیز فضاهای فرهنگی» مبتنی بر شاخص‌ها و متغیرهای تاثیرگذار و یافته‌های «سنجش سرمایه فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی» صورت گرفت. امروز مهمترین نیاز جدی در گسترش فعالیت‌های فرهنگی فراهم کردن زیرساخت‌ها اعم از فضاهای فیزیکی و تجهیزات نهادهای دانشجویی است که همواره وزیر بهداشت دغدغه جدی در این حوزه داشته و به گسترش فعالیت‌های فرهنگی تاکید دارند.
زائری‌لطف حضور در فعالیت‌های فرهنگی را در انجام کارهای داوطلبانه موثر دانست و گفت: تعدادی از دانشجویانی که در نهادهای فرهنگی فعالیت دارند جزء برگزیدگان تندیس ملی "فرشته سلامت" محسوب می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد دانشجویانی  که دغدغه کار فرهنگی دارند در فعالیت‌های داوطلبانه حضور گسترده‌تری داشته‌اند.
حسین نظری از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علی محمودی از دانشگاه علوم پزشکی ارتش، صالح رحیمی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مهدی موسوی پور از دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، رضا محمودی از دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله و محمد امین سراج از دانشگاه علوم پزشکی آبادان از اعضای اصلی این مجمع در این نشست حضور داشتند.
در ابتدای این نشست دبیران کانون‌های ادبی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در باره فعالیت‌های اخیر خود گزارشی ارائه دادند. برگزاری پویش مولانا جلال‌الدین بلخی، مجموعه کارگاه‌های ادبی اتفاق، همایش خط سرخ شیدایی، برنامه مجازی سعدی‌شناسی، شب‌های شعر در قرنطینه، رونمایی از کتاب‌ و آثار ادبی مختلف بخشی از فعالیت‌های اخیر  مجمع ادبی کانون‌های وزارت بهداشت را شامل می‌شود.
برگزاری مشاعره سیمرغ با مشارکت دبیرخانه جشنواره بین‌المللی سیمرغ، برگزاری مراسم روز شمس و مولانا، انتشار نشریه در دکه مطبوعات کشور، برگزاری دوره‌های آموزشی و توانمندسازی با همکاری خانه نشریات، ارزیابی مستمر کانوهای ادبی و توسعه کانون‌ها برخی از درخواست‌های مجمع ادبی کانون‌های ادبی وزارت بهداشت بود که با موافقت معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت همراه شد.
گفتنی است نشست شورای مرکزی مجمع تخصصی ادبی با حضور دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، دکتر حسن زائری‌لطف مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، سیده مریم حسینی معاون مدیر کل فرهنگی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، نفیسه اسناوندی رییس اداره کانون‌های فرهنگی وزارت بهداشت و تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و اعضای مجمع کانون‌های ادبی وزارت بهداشت در سالن شهید احدی این وزارتخانه برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha