کد خبر: نشست-العلا-در-عربستان-مقدمه‌چینی-برا
۱۷ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۲۲
نشست "العلا" در عربستان مقدمه‌چینی برای حمله به ایران است!

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری سلامت به نقل از العالم،به رغم اینکه 14 روز بیشتر تا 20 ژانویه نمانده است ولی برخی‌ها اصرار دارند درخصوص هر مناسبت و هر روزی اینگونه بگویند که دلایل و شواهد قاطعی وجود دارد مبنی بر این‌که ترامپ درصدد حمله علیه ایران است. یکی از این روزها، امروز( چهارشنبه) است که طی آن هر دو مجلس کنگره- نمایندگان و سنا- برای تصویب اعضای کالج انتخاباتی نشست برگزار می‌کند و از آنجا که ترامپ می‌داند نشست کنگره نشستی روتین و نمادین است و هیچ‌گونه تغییری در نتایج انتخابات ایجاد نمی‌کند، به عقیده برخی، ترامپ با اتخاذ تدابیری در سطح داخلی و خارجی، تلاش خواهد کرد مانع از برگزاری این نشست شود.

در سطح داخلی، ترامپ از هوادارانش در واشنگتن خواسته در همان ساعت 11 که نشست برگزار می‌شود، مقابل کنگره تجمع و علیه تصویت پیروزی "جو بایدن" در انتخابات توسط کنگره اعتراض کنند. البته احتمال می‌رود هواداران ترامپ به کنگره یورش ببرند در حالی‌که رئیس پلیس واشنگتن از هواداران ترامپ خواسته است در این تظاهرات از آوردن سلاح گرم خودداری کنند. شهردار واشنگتن نیز از اهالی خواسته است از مرکز شهر دور شوند.

آنها معتقدند در صورت شکست ترامپ در برهم زدن نشست کنگره، او به گزینه خارجی یعنی حمله نظامی به ایران متوسل خواهد شد تا بقای خود در قدرت را تضمین کند.

بدون پرداختن به جزئیات این فرضیه، می‌گوییم که آن کاملا توهم‌گونه است؛ چرا که بسیار دشوار است که بپذیریم نظام سیاسی آمریکا به اندازه‌ای شکننده شده است که شخصی مانند ترامپ آن را بازیچه خود قرار داده است. صلاحیت‌های رئیس‌جمهور آمریکا، به‌ویژه زمانی‌که در مرحله "اردک لنگ" یعنی واپسین روزهای ریاست‌جمهوری‌اش به‌سر می‌برد، مشخص است. به نظر می‌رسد بعد از این‌که حتی برای حزب جمهوری‌خواه نیز مبرهن شد که ترامپ معلولیت ذهنی دارد و خطری برای آمریکا و جهان محسوب می‌شود، نظام سیاسی آمریکا در تعامل با چنین شخصی بسیار محتاط خواهد شد.

اما کسانی‌که به این مناسبت‌ها استناد می‌کند نشست شورای همکاری خلیج‌فارس را که روز گذشته در شهر "العلا" در عربستان برگزار شد را نشستی مقدماتی برای حمله به ایران ارزیابی کرده‌اند!!... چرا؟ زیرا در این نشست مقرر شد مرزهای زمینی و هوایی میان عربستان سعودی و قطر بازگشایی شود و همچنین در آن، "جارد کوشنر" داماد ترامپ شرکت داشت که البته این حضور وی، کاملا سوال‌برانگیز به نظر می‌رسد.

کسانی‌که این فرضیه را مطرح می‌کنند معتقدند آشتی میان سعودی و قطر تحت فشارهای ترامپ و نه تلاش‌های میانجیگرانه امیر کویت انجام شده است. آمریکا و اسرائیل به منظور برخورداری از عدم ترافیک هوایی در جریان حمله به ایران، نیاز دارند که آسمان و مرزهای زمینی و دریایی میان سعودی و قطر باز باشد.

این نظریه کاملا سطحی است با تمامی احترام به کشورهای عربی مذکور، ولی آنها هرگز نمی‌توانند تصمیم آمریکا مبنی بر حمله به ایران را به تاخیر یا به جلو بیندازند؛ چرا که این کشورها از اراده کافی برخوردار نیستند تا مانع از استفاده ارتش آمریکا از حریم هوایی، دریایی و زمینی‌شان شود و از سوی دیگر، اگر هدف از نشست العلا باز کردن مرزها میان این کشورها جهت آماده‌سازی جنگ علیه ایران باشد پس چرا دولت ترامپ بحرین و امارات را برای باز کردن آسمان‌شان بر روی جنگنده‌های آمریکایی تحت فشار نگذاشته است؟!

سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که اگر نشست العلام برای حمله علیه ایران مقدمه‌چینی می‌کند پس چگونه "حمد بن خلیفه" پادشاه بحرین و ولیعهد ابوظبی از حضور در آن نشست خودداری کردند؟! چرا "عبدالفتاح السیسی" رئیس‌جمهور مصر نیز از مشارکت در آن معذور شد؟ واضح است که هدف اول و آخر این نشست عادی‌سازی با اسرائیل است که تحت فشارهای کوشنر صهیونیسم‌زده برگزا شد. لذا در آینده شاهد دوستی صمیمانه میان سعودی، قطر و اسرائیل خواهیم شد.

اما هر کسی که وارد کاخ سفید شود "حمله به ایران" برایش یک رویا خواهد بود. ایران به دلیل برخورداری از قدرتی بازدارنده و ملت صبور و مقاوم و فرهنگی حسینی چنین رویایی را برای همیشه در اعماق روح و جان بدخواهان و دشمنانش دفن خواهد کرد.

سعید محمد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha