به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت دکتر باقر لاریجانی در گفتگوی اختصاصی با وبدا، دستاورد های ایران در حوزه سلامت را طی دهه های اخیر قابل توجه دانست و افزود: اگرچه کشورمان در برخی حوزه های سلامت از جمله کاهش سریع میزان مرگ ومیر مادران و کودکان و افزایش امید به زندگی موفقیت های چشمگیری نسبت به بسیاری از کشور های منطقه به دست آورده است ولی با این وجود بار بیماریهای غیرواگیر و همچنین بار مالی منتسب به این بیماریها موجب شده که نظام سلامت کشور، بیماریهای غیرواگیر را به عنوان تهدیدی جدی در نظر بگیرد.
وی افزود: به منظور کاهش بار بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر منتسب به آنها، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر آن شد تا سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر و عوامل خطر را تهیه و تدوین نماید.
نایب رییس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر اظهار داشت: این سند دارای سیزده هدف ملی است و تاکید اصلی آن بر بیماریهای قلبی-عروقی، سرطان، دیابت، بیماریهای تنفسی و همچنین سوانح و حوادث و بیماریهای روانی می باشد. بعلاوه، عوامل خطر اصلی بیماریهای غیرواگیر مانند مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم و عدم فعالیت فیزیکی را نیز شامل میشود.
مشاور وزیر بهداشت تصریح کرد: شناخت عوامل خطر و سیاست گذاری برای مقابله با آنها، میتواند تاثیر به سزایی در کاهش بیماریهای غیرواگیر داشته باشد.
وی همکاری بین بخشی و فرا بخشی را یکی از ویژگی های سند حاضر خواند و افزود: در این سند کلیه ذینفعان داخلی و خارجی وزارت بهداشت شامل معاونتهای مختلف وزارت بهداشت و وزارتخانه های ذینفع، سازمانهای دولتی که همکاران اصلی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر می باشند، در نظر گرفته شده اند.
دکتر لاریجانی افزود: با توجه شرایط فعلی جامعه و پر رنگ شدن خطر هم زمانی همه گیری بیماریهای غیرواگیر و بیماریهای واگیر نوپدید، تمامی فصول این سند در راستای سیاست گذاری و مدیریت این بیماریها در کشور، بروز رسانی شده است.
گفتنی است، کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر متشکل از خبرگان نظام سلامت کشور در حوزه بیماریهای غیرواگیر بوده که با هدف کاهش بار بیماریهای غیرواگیر تشکیل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha