کد خبر: نبرد-جهانی-در-برابر-کرونا-واکسن-نیامده
۲۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۵
واکسن کرونا نیامده کلاهبرداران دست به کار شدند!
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ کروناویروس و عامل بیماری کووید 19 نشان داد از آن چیزی همه در ابتدای شیوع درباره آن فکر می کردند خطرناکتر و البته ماندگار تر است. در حدود هشت ماه پیدایش این ویروس جدید صدها هزار نفر جانشان را از دست داده و میلیون ها نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شدند. مبتلایان که امروز آمار آنها به بیش از 20 میلیون نفر در جهان رسیده است در حال افزایش هستند، یعنی این ویروس ماندنی تر از آنی شد و هست که در ابتدا درباره آن صحبت می شد. این ویروس در کنار سلامت جهانی، مراودات سیاسی، زندگی جوامع و شاید از همه مهمتر اقتصادها را دچار آسیب های جدی کرد. آسیب هایی که علی رغم تلفات انسانی برای جهان کشنده تر بود. بسیاری از کشورها تعادل خود را در عرصه های مختلف از دست دادند و به سخترین شکل ممکن به آزمون کشیده شدند. برخی در این راه کم آورده و برخی همچنان سرپا هستند ولی نکته اساسی این است که هیچ کشوری نمی خواهد بیش از این متحمل آسیب های ناشی از کووید 19 به اقتصاد خود شود. در راستا؛ کشورها در رقابتی جهانی با تمام توان و تلاش خود به دنبال کشف واکسن کرونا هستند. رقابتی که می تواند در کنار امتیازات اقتصادی امتیازات سیاسی وسیعی را برای اولین کشور کشف کننده آن به همراه داشته باشد. البته برخی کشورها در این رقابت صبر زیادی از خود نشان نداده و به سرعت از دستاوردهایشان رونمایی کردند!

روسیه و آزمون پوتین

یکی از این کشورها روسیه است، پوتین هفته گذشته در تلویزیون ملی این کشور خبر از کشف واکسن کرونا و تست موفقیت آمیز این واکسن بر دخترش خبر داد. این خبر در سطر اخبار رسانه های جهان قرار گرفت. بسیاری از دانشمندان و محققان بهداشتی و درمانی در بررسی صحبت های رئیس جمهور روسیه و همچنین تیم کاشف این واکسن، دریافتند که این واکسن بدون گذراندن دوران آزمایش بالینی معرفی شده است. روز شنبه، 15 آگوست (25 مرداد ماه) هم وزارت بهداشت روسیه از آغاز تولید واکسن ساخته شده توسط مرکز گامالیا خبر داد. تنها دلیل این اتفاق این است که پوتین قصد دارد تا از واکسن کرونا برای خود کت ریاست بدوزد؛ بدین معنا که او قصد دارد تا به عنوان اولین کشوری که پرده از ساخت واکسن کرونا برداشته معرفی شود و زودتر از بقیه امتیازات این کشف را از آن خود کند.

انگستان و دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد یکی از محل هایی است که از ساخت واکسن کرونا خبر داد، شبکه خبری بی‌بی‌سی در روز‌های گذشته گزارش داد واکسن ویروس کرونا که توسط دانشگاه آکسفورد ساخته شده و ظاهرا امن است و باعث ایجاد پادتن در بدن می‌شود. دانشگاه آکسفورد اعلام کرده که این واکسن ایمن بوده و قابلیت آماده کردن سیستم ایمنی بدن علیه ویروس کرونا را دارد. آزمایش این واکسن بر ۱۰۷۷ نفر نشان داد که تزریق این واکسن منجر به ساخت پادتن و گلبول‌های سفید شده که می توانند با ویروس کرونا مبارزه کنند. گزارش آکسفورد درباره نتایج تست این واکسن باعث ایجاد اطمینان بیشتری برای مردم جهان شد که امیدوارند روزی با تزریق این واکسن در برابر این بیماری خود را ایمن کنند. در حال حاضر هم بر اساس اعلام مسوولان تیم تحقیقات بیشتر از 100 میلیون از این واکسن پیش خرید شده است.

ایران و آزمونی که ادامه دارد

در کشورما هم تحقیقات برای دستیابی به واکسن کرونا در حال انجام است و تیم های مختلفی تحقیقاتی بر روی این موضوع متمرکز شده اند. اخبار مختلفی از مراحل پیشرفت این کشف منتشر می شود که امیدوارکننده هم هستند. مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به اینکه واکسن تولید شده در هر کشور باید مورد تایید یکی از سه مرجع ذی‌صلاح علمی در دنیا قرار بگیرد تا قابل‌ استفاده باشد، گفت: «بیش از ۱۴۰ کشور دنیا در حال انجام مراحل تحقیقاتی برای تولید واکسن ویروس کرونا هستند. واکسن ایرانی در اکثر تحقیقات انجام‌شده مراحل تست حیوانی ویروس کرونا با موفقیت به پایان رسیده است اما مراحل تست انسانی نیز باید برای واکسن کرونا انجام شود که این امر حداقل تا چندین ماه طول می‌کشد.» او سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و آژانس داروهای اروپا (EMA) را از جمله مراجع ذی‌صلاح برای تایید واکسن کرونا دانست و ادامه داد: «هنوز هیچ واکسنی در دنیا به تایید یکی از این سه موسسه نرسیده است ولی اقدامات خوبی در این زمینه انجام‌شده و نتایج اثربخشی نیز به همراه داشته است.» خلاصه کلام اینکه تحقیقات جهانی برای کشف واکسن در جهان به رقابت تبدیل شده و برخی با رعایت ضوابط این بازی و برخی بدون آن، در حال پیش روی هستند.

خطراتی که واکسن ندارند!

دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه به طور متوسط در دنیا حدود ۱۴ درصد از کسانی که یکبار به کرونا مبتلا شدند، دوباره درگیر این بیماری شده اند درخصوص واکسن کرونا، گفت: «چون خود ویروس کرونا در افراد مبتلا شده ایمنی دائم نمی‌دهد پس نباید درخصوص استفاده از واکسن‌کرونا امید زیادی داشت و درگیر تبلیغات شرکت‌های تجاری شویم.» با ترس قالب شده بر بسیاری از مردم جهان در برابر این بیماری بویژه در کشورمان عده ای با سوءاستفاده از همین ترس ها دست به کلاهبرداری از طریق پیش فروش واکسن کرونا کرده اند. شبکه های اجتماعی پر شده از آگهی های پیش فروشی که «خیال راحت» می فروشند. جالب اینجاست که عده ای هم با وجود اطلاع رسانی گسترده جهانی درباره آخرین وضعیت ساخت واکسن، حاضر به خرید هستند! دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آگهی فروش واکسن کرونا در سایت‌های اینترنتی، به ایسنا گفته است: «باید توجه کرد که تاکنون هیچ واکسن یا داروی اختصاصی در جهان برای بیماری کووید -۱۹ مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قرار نگرفته است. بنابراین ادعاها یا مباحثی که در سایت‌ها در زمینه تهیه یا فروش یا پیش فروش واکسن یا داروی کرونا مطرح می‌شود، به هیچ عنوان مورد تایید نیست.» او افزود: «حتی سوالات فراوانی در زمینه میزان اثربخشی واکسن کرونا در جهان وجود دارد و مشخص نیست که حتی اگر واکسنی ساخته شود، این واکسن تا چه بازه زمانی اثربخشی دارد. در عین حال نمی‌توان پیش بینی کرد که چه زمانی می‌توان به واکسن دسترسی داشت. با این وضعیت چطور افراد اعتماد می‌کنند که واکسنی را از فضای مجازی پیش خرید کنند. این موارد چیزی به جز سودجویی و سوء استفاده از شرایط نیست.» لاری با بیان اینکه برخورد با این موارد نیز بر عهده نیروهای انتظامی است، ادامه داد: «برای استفاده از هر  واکسن در کشور مجوزهای مربوطه طی مراحلی اخذ شده و در نهایت در صورت تهیه و تایید باید از کانال‌های رسمی و مطمئن برای خرید اقدام شود.» واکسن کووید 19 دیر یا زود کشف خواهد شد و این بیماری حتی اگر ریشه کن هم نشود حتما ضعیف خواهد شد، اما برای بیماری هایی نظیر کلاهبرداری هرگز واکسنی ساخته نخواهد شد. آگاهی و توجه به اعلامیه های بهداشتی و درمانی معتبر بهترین راه برای جلوگیری از سوءاستفاده است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha