کد خبر: نباید-گاری-سازی-را-به-نام-خودروسازی-به-م
۲۹ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۵۴
نباید گاری سازی را به نام خودروسازی به مردم قالب کرد!/شورای رقابت باعث گرانی خودرو می شود
لطف اله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت؛ آیا واردات خودرو می تواند به بخش خودروسازی کشور کمک کند؛ افزود: اگر واردات مقوم صادرات باشد و ناظر بر نظام قیمت واقعی و تنظیم بازار، عرضه و تقاضا باشد خوب است، اما اگر قرار باشد که این کار رانتی و توسط افراد و گروه‌های ویژه‌ای در مقطع خاصی انجام شود، اشکالات اساسی خواهد داشت. بنابراین دولت باید در حوزه خودرو کار تنظیم بازار را انجام بدهد و برای تنظیم بازار تصمیماتی بگیرد. وی در پاسخ به این سوال که برای مدیریت بازار خودرو با توجه به کاهش تولید چه کاری باید انجام داد، گفت: اگر قیمت خودرو دو برابر هم شود خودروساز ضرر می‌کند چون بلد نیست مدیریت کند و سربار آن بیشتر می‌شود و به کیفیت اضافه نمی شود، بنابراین خودروساز سقفی برای قیمت خودرو ندارد و اصلا نمی فهمد که قیمت خودرو چقدر باید باشد به همین دلیل هم راه حل این مشکل ایجاد رقابت و شکست انحصار است. سیاهکلی در مورد اینکه شورای رقابت در این میان چه نقشی دارد، اظهار کرد: به نظر من شورای رقابت در حیطه وظایف خود عمل نمی‌کند و کارش قیمت‌گذاری نیست و اصولاً یک نهاد اضافه و ناکارآمد است و متاسفانه بیش از یک دهه با سیاست های غلط و ناکارآمدی تنها بازار را دچار التهاب کرده است! به عنوان مثال زمانیکه حتی قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند این شورا اقدامی برای افزایش قیمت انجام می‌دهد و کارش هم تخریب بازار خودرو است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شورای رقابت اقدام غلطی بوده که صورت گرفته است و اسمش شورای رقابت است نه شورای قیمت گذاری؛ متاسفانه معمولاً در کشور از این نوع نعل های وارونه زیاد داریم مثلا مدارس غیرانتفاعی و انتفاعی و این هم از آن جنس است. شورای رقابت جلوی رقابت را می‌گیرد. وی در پاسخ به این سوال که برای رفع انحصار چه کار باید کرد، اظهار کرد: انحصار باید شکسته شود و راه برون رفت خودرو از این وضعیت و رسیدن به وضعیت پایدار شکست انحصار است و باید این اقدام صورت بگیرد و مجلس باید در این باره اقدام کند. سیاهکلی اضافه کرد: به عنوان مثال در کشور آلمان خودروهای بسیار زیاد چینی و کره ای وجود دارد آیا خودروسازان آلمانی خسارت می‌بینند؟ خیر، وقتی خودروساز در کلاس جهانی کار کند چه تفاوتی می کند که خودرو وارد شود یا نه، اما اگر خودروساز چهارچرخ تولید کند و بخواهد تحت هر شرایطی به مردم تحویل دهد معلوم است که در رقابت می‌بازد و ما حق نداریم کسی که گاری می سازد را جای خودروساز به ملت قالب کنیم و این ظلم به مردم است و کمک به تولید و خودروساز هم نیست چراکه خودروساز روز به روز تنبل تر می شود و خیالش راحت است که هر چیزی تولید کند مردم می خرند و رقیبی هم ندارد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بنابراین خودروساز خودش را در جهت کاهش هزینه و افزایش کیفیت اصلاح نخواهد کرد. وی درباره در پاسخ به این سوال که قانونی وجود داشت که براساس آن ۲۰ درصد واردات باید صادر شود، چرا این قانون در مورد خودروسازی اجرا نشد، افزود: ما باید قوانین درست بگذاریم و خودروساز داخلی را هم موظف به صادرات کنیم و از آن طرف هم کسری خود را وارد کنیم، صادرات خیلی مهمتر از واردات است و کشوری که صادر کننده باشد کشور ارزشمندی محسوب می‌شود، بنابراین اگر خودروسازان به جایی برسند که حتی ۵۰ درصد خودروهای خود را صادر کند و ۵۰ درصد نیاز خود را وارد کنیم باز هم ما ضرر نکرده و سود هم کرده‌ایم، اما اگر واردات کنیم و صادرات نداشته باشیم و صرفاً تولیدی داشته باشیم که مصرف داخلی دارد همه ضرر کرده‌ایم. خبرنگار: محمدسیاح

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha