کد خبر: ناهنجاری-قامتی،-تهدید-کننده-سلامت-دان
۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۳۴

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی؛ ممدرضا خسروی در جلسه طرح پژوهشی ساختار قامتی دانش آموزان پایه پنجم شهرستان بیرجند برگزارشد، اظهار کرد: این طرح با هدف بررسی و توجه به عوامل مؤثر در وضعیت فیزیکی بدن دانش آموزان، بررسی تأثیرات سبک زندگی بر ساختار قامتی دانش آموزان و آگاهی رسانی در خصوص عواقب آن در مدارس استان اجرا می شود.

وی ادامه داد:پیشنهاد طراحی محتوای آموزش مبانی نظری تربیت‌بدنی در کتب درسی مقطع ابتدایی علی‌الخصوص دوره اول ابتدایی به‌صورت محتوای تلفیقی و یا مستقل، برگزاری کارگاه­های آموزشی مختص مربیان بهداشت، دبیران تربیت‌بدنی و اولیای دانش آموزان در رابطه با عواقب ساختار قامتی نامتعارف، عوامل ایجادکننده و راه­های پیشگیری عوارض آن از دیگر  اهداف اجرای این طرح به شمار می رود.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به حضور محمدعلی ربیعی، مجری طرح و کریم دهقانی ناظر طرح در این نشست، عنوان کرد: دانش‌آموزان، سرمایه‌های ارزشمند استان بوده و  سلامتی فردای جامعه در گرو جوانان برومند و تندرست است، ولی به دلیل عادات حرکتی نامناسب،شرایط نامناسب محیط، ناهنجاری‌های قامتی در دانش‌آموزان ایجاد می‌شود.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این که توجه ویژه به سلامت جسمانی دانش آموزان اهمیت بسزایی دارد؛ تصریح کرد:  بر هم خوردن تعادل میان کمحرکتی و پرحرکتی، همراه با وضعیت های نادرست بدن، تعادل نداشتن قدرت عضلانی، تحلیل رفتگیعضلانی، به تغییر شکل و بروز ناهنجاری های وضعیتی منجر می شود.

وی اضفافه کرد: شیوع ناهنجاری های قامتیبه راحتی می تواند اعمال حیاتی بدن را تحت تأثیر قرار دهد و منشأ بروز عوارض فیزیولدوژیکی شود. لذا شیوع این ناهنجاری ها در بین دانش آموزان؛ سلامت کل جامعه را در آینده با خطر مواجه خواهد ساخت.

خسروی برنامه ریزی اصولی برای تامین سلامت جسمانی و روانی را از مهم ترین وظایف متولیان تربیت بدنی دانست، با اشاره به ضرورت جمع آوری اطلاعات دراین باره و بررسی وضعیت موجود؛ خاطر نشان کرد: در گروه دختران 69 درصد و در گروه پسران 79 درصد حداقل دارای یک عارضه می باشند و مقایسه شیوع ناهنجاری در دو گروه دختر و پسر، پژوهش ها نشان می دهد در عارضه های شانه نامتقارن، زانوی ضربدری، کف پای صاف و شست کج دختران به طور معناداری بیشتر از پسران می باشند.

وی با بیان این که در عارضه سربه جلو در گروه پسران نسبت به دختران تفاوت معناداری وجود دارد؛ یاد آور شد:. در میزان همبستگی قد و وزن و BMI و جنسیت با شاخص های ناهنجاری قامتی نشان می دهد هرچه وزن و BMI افزایش می یابد عارضه زانوی ضریدری افزایش می یابد. از طرفی هر چه قد افزایش می یابد کف پای گود،شانه چرخیده به داخل و پنجه چرخیده به داخل و خارج افزایش می یابد.

معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش خراسان جنوبی؛ کم تحرکی و افزایش وزن را باعث بروز بسیاری از عارضه های ساختار قامتی دانست و عنوان کرد:  با توجه به نتایج مطرح شده و پیشنهادات در راستای طرح، مقرر گردید که نتایج طرح در قالب بولتن، بروشور و اطلاع رسانی به شکل کارگاهی جهت استفاده معلمین، جامعه علمی و عموم علاقه‌مندان تدوین و منتشر گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha