کد خبر: نام-گذاری-میادین-کارآفرینی-در-کشور
۲۰ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۱۰

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر آموزش های مهارتی در دانشگاه ها و همچنین پادگان ها تاکید کرد و گفت: توسعه و تکثیر مراکز آموزش های مهارتی اعم از مدارس، مساجد، پایگاه های بسیج و ... در دستور کار قرار دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  مرکز روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ «دکتر حجت الله عبد الملکی» با اعلام این خبر گفت: برای همه مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان های کشور، بخشنامه ارسال شده است که بر اساس مصوبه ابلاغی وزارت کشور در تعامل با شهرداران، یکی از میادین شهر به نام میدان کارآفرینی تغییر نام دهد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در ایجاد اشتغال، فضای فروش از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: در قانون آمده است؛ شهرداری ها موظفند این فضا را در اختیار قرار دهند و بر این اساس پیشنهادی درکارگروه زیر ساخت مطرح شد که در هر شهری، میدانی به نام کارآفرینی، نام گذاری شود که یکی از کارکردهای آن ایجاد بازار موقت در آن میدان باشد.
وی افزود: این موضوع از سوی وزارت کشور به  استانداری ها و شهرداری ها ابلاغ شده است.
دکتر عبد الملکی، ایجاد کارگاه های آموزشی و مهارتی را از دیگر کارکردهای این میادین عنوان کرد و گفت: مردم هم می توانند برای بهتر شدن محیط کسب و کار در این میادین، ایده پردازی کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست گفت: در تاریخ جمهوری اسلامی و قبل تر از آن نیز این اتفاق نیفتاده است که دستگاه های مختلف و موثر در زمینه اشتغال ،  کنار هم قرار بگیرند و مفاهمه و هم افزایی در زمینه اشتغال بین آنها شکل بگیرد.
وی با اشاره به اینکه شورای عالی اشتغال، فضایی برای ایجاد هاهنگی بین دستگاه های موثر در حوزه اشتغال است، گفت: در سطح شورای عالی اشتغال کشور، هماهنگی بین روسای دستگاه ها اتفاق می افتد و برای هماهنگی عملیاتی لازم است هشت کارگروه ایجاد شده در رده های پایین تر، پیگیر کارها باشند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کار اصلی کارگروه ها، ایجاد هم افزایی بین دستگاه هایی است که با هم سنخیت دارند خاطر نشان کرد: انتظار داریم کارگروه های تخصصی، پنج محور زیست بوم ملی اشتغال را پیش ببرند.
دکتر عبد الملکی تشریح کرد: پیگیری مصوبات شورای عالی اشتغال، پیشنهاد مصوبه، تعریف پروژه و طراحی اقدام عملیاتی (پروژه های کوتاه مدت و میان مدت)، پیگیری پروژه های طراحی شده تا زمان اجرا و پیشنهاد برای سایر کارگروه ها جزو وظایف اصلی این کارگروه ها است.
وی با بیان اینکه هر کارگروهی می تواند یک کمیته متشکل از کارشناسان چند دستگاه داشته باشد گفت: در این کمیته ها می توان از نظرات دانشگاهیان و صاحبنظران علمی هم استفاده و نتیجه آن را در کارگروه ها مطرح کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه انتظاری که از کارگروه های اصلی داریم رسیدن به اقدام و نتیجه است، بر تسریع و پیگیری اقدامات تاکید کرد.
وی برای فعالیت هر کدام از کارگروه های تخصصی پیشنهاداتی ارائه کرد و گفت: حلقه اصلی و نهایی اشتغال، بازار است و در «کارگروه توسعه بازار، بازاررسانی و فروش » می توان صادرکننده پیدا کرد تا محصولات کارگاه های کوچک یا واحد های خانگی که ظرفیت ارائه به بازار را دارند، صادر نمایند  یا تعامل با استان های مرزی و همجوار خود، راه را  برای صدور محصول خود هموار کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استفاده از فضای کسب و کار دستگاه های اجرایی را به عنوان پیشنهادی برای «کارگروه توسعه زیر ساخت» برشمرد و گفت: هر کدام از دستگاه ها، فضایی دارند که می توانند دراختیار کارآفرینان قرار دهند.
دکتر عبدالملکی، با بیان اینکه  باید فناوری های مردمی را ترویج کنیم گفت: فناوری هایی که با سرمایه کم در مقیاس کوچک به صرفه باشد و بتواند تولید را ساده تر کند در «کارگروه فناوری و نوآوری» می تواند بررسی و به مردم ارائه شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خواستار پیگیری تبصره 16 قانون بودجه که موضوع تسهیلات اشتغال برای کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی و کلا نهادهای حمایتی است  از سوی «کارگروه تامین سرمایه» شد و گفت: شناسایی منابع آزاد بانک ها برای تولید اشتغال خیلی اهمیت دارد، این منابع به غیر از تسهیلات تکلیفی است، اینکه بانک ها بدانند چه مقدار منابع می توانند برای کار تولید و اشتغال اختصاص دهند.
وی افزود: در این کارگروه، می توانیم نشستی با تمام بانک ها داشته باشیم و بررسی کنیم چه میزان منابع برای ارائه پیشنهادات جدید در اختیار داریم.
عبدالملکی با بیان اینکه راس این کارگروه بانک مرکزی است از اقدام انقلابی این بانک برای تامین مالی زنجیره ای کشور قدردانی کرد و گفت: تامین مالی زنجیره ای را کشورهای پیشرفته تر اجرایی کرده بودند و ما در ایران برای آن چارچوب کلی نداشتیم، هر مقدار تامین مالی زنجیره ای انجام شود، نتیجه آن ایجاد اشتغال است.
عبدالملکی، مسئله هدایت نقدینگی به سمت تولید را مهم ارزیابی کرد و گفت: هر شغلی بنا بر سرمایه بر بودن خود به ازای مقدار سرمایه، یک تا چندین نفر اشتغال ایجاد می کند، بر این اساس، یکی از راه های کنترل اشتغال های ایجادشده ، از طریق سازمان تامین اجتماعی است.
وی افزود: جای دیگر هنگام استمهال وام است، وقتی فرد برای تمدید وام اقدام می کند، تعداد اشتغال ایجاد شده را بر اساس کدهای موجود در تامین اجتماعی استعلام خواهیم کرد و اگر سرمايه به اشتغال و تولید منجر نشده باشد، وام، پس گرفته می شود.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، تسهیل صدور مجوزها را از وظایف «کارگروه توسعه حقوقی و کسب و کار» عنوان کرد و گفت: در زمینه صدور مجوز برای مشاغل خانگی، سه گروه وجود دارد؛ اول مشاغلی که طبق قانون، فعالیت در برخی از آنها ممنوع است، دوم مشاغلی که ممنوع نیستند ولی تائید نیاز دارند، سوم اعلان محور که مجاز هستند و تایید نمی خواهد و سیستم فوری به آن ها مجوز می دهد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصریح کرد: سامانه صدور مجوزها را به گونه ای تنظیم می کنیم که در مورد مشاغل گروه دوم،  اگر ظرف سه روز نظر موافق یا مخالف  اعلام نشود، مجوز آن از طریق سیستم به طور خودکار صادر می شود.
وی افزود: برای گروه سوم، فهرست نمی خواهیم هر چه در گروه اول و دوم نبود در فهرست سوم وارد و ثبت می شود. البته تعهد نامه ای باید به شکل محضری امضا کنند و یک سری تعهدات کلی را بپذیرند.
دکتر عبد الملکی از اعضای «کارگروه اشتغال حمایتی و مناطق محروم» خواست؛ 31 کانون خیرین کارآفرین کشور، سریع تر شناسایی شود و همچنین معرفی راهبران و پشتیبان های شغلی از دستگاه های مختلف به دستگاه های حمایتی نیز صورت پذیرد.
وی، غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان، ایجاد نهضت فرهنگ کارآفرینی کشور، رصد فعالیت های سایرکارگروه ها و اطلاع رسانی آنها و همچنین فرهنگ سازی در زمینه اشتغال از طریق ائمه جمعه، رسانه ملی، هنرمندان، رسانه مجازی، افراد محبوب و ... را از موارد پیشنهادی برای «کارگروه اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ» برشمرد و بیان داشت: اصلاح سرفصل های درسی نیز هدف بلند مدتی است که باید انجام شود چرا که بخش زیادی از دانش آموزان فعال، در آینده مشاغلی را پیشه می کنند که هم اکنون وجود ندارد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سرمایه و مهارت می توانند جایگزین هم شوند، مهارت بیشتر به جای سرمایه کمتر را مطرح کرد و گفت: « کارگروه آموزش های مهارتی» می تواند در هر شهرستان ایجاد یک مرکز نمونه فقط برای اشتغال کم سرمایه بر را هدف گذاری کند.
وی اظهار داشت: در این مراکز بازار کار، سنجیده و با توجه به بازار کار آن منطقه، مشاغل کم سرمایه بر آموزش داده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha