کد خبر: ناظر-عالی-وزارت-بهداشت-از-دانشگاه-علوم
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۵۷
ناظر عالی وزارت بهداشت از دانشگاه علوم پزشکی بجنورد
 
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت و ناظر عالی وزارت بهداشت در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی و مهندس بهروز رحیمی رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت از مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان بجنورد و اسفراین بازدید کردند.
 در این سفر از روند انجام واکسیناسیون در دانشگاه‌ علوم پزشکی بجنورد و دانشکده علوم پزشکی اسفراین، توسط مسئولان وزارت بهداشت، بازدید شد.
معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت و ناظر عالی وزارتبهداشت در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در جلسه‌ای با حضور روسا و مسئولان این دو مرکز علمی در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی(بجنورد) ، گفت: یکی از وظایف اصلی ما عرض خداقوت به شما عزیزان است زیرا می‌دانیم چه استرس و فشاری را در این ۱۴ ماه دریافت کرده‌اید و همچنان در حال مدیریت این وضعیت هستید.
وی در خصوص انجام واکسیناسیون کشوری در فاز اول، ابراز داشت: واکسن نیز در عین حالی که بارقه امیدی بود در برابر بیماری کرونا اما فشارهای خاص خود را به سیستم مدیریتی بیماری وارد کرده است که امیدواریم شرایط به نحوی پیش برود که در نتیجه کشور بتواند در مبارزه با بیماری کرونا سربلند بیرون بیاید و روزی اعلام کنیم که این بیماری در کشور از میان رفته است.
تقویت نظام شبکه، تقویت بیمارستان‌ها، ارتباط روسای دانشگاه با دیگر نهادهای کشور از اتفاقات مهم دوران شیوع کرونا در کشور بود
لاری به تلاش‌های صورت گرفته در حوزه بهدااشت و درمان طی ۱۴ ماه گذشته اشاره کرد و ابراز داشت: در این دوره در حوزه بهداشت و درمان کشور اتفاقاتی رخ داد است که در هیچ دوره‌ای اتفاق نیفتاده بود، تقویت نظام شبکه، تقویت بیمارستان‌ها، ارتباط روسای دانشگاه با دیگر نهادهای کشور و ارتباطات سازمانی رخ داده همه و همه اتفاقات مثبتی است که در آینده برکات بسیاری را برای کشور به دنبال خواهد داشت.
معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: برای ما مهم مردم هستند و این برای ما ارزشمند است زیرا می‌دانیم مردمتلاش شما را در مسیر درمان بیماری کرونا را می‌بینند و متوجه هستند که چگونه آبروی خود را در کف دست گرفته و در میان میدان ایستاده‌اید و این ارزشمند است و خداوند نیز این تلاش‌ها را می‌بیند و پاسخ خواهد داد.
تاکید بر طرح بستری موقت بیماران و بیمه سلامت جهت پوشش داروهای بیماران کرونایی
ناظر عالی وزارت بهداشت در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در استان‌های شمالی با اشاره به اهمیت ارایه خدمات درمانی به بیماران مبتلا به کرونا در بخش‌هایی بستری موقت افزود: در شرایطی که آمار بستری بیماران در پیک چهارم وحشتناک بوده است، طرح بستری موقت بیماران و بیمه سلامت جهت پوشش داروهای این دسته از بیماران، کمک بسیاری به ما کرد. موضوع هزینه بیماران سرپایی به سرعت مطرح و پشتیبانی شد که اگر نبود حمایت‌های بیمه‌ای در این خصوص حتما دچار مشکل می‌شدیم.
سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص برخی ناهماهنگی‌ها که گاه در مسیر در پیش گرفته شده در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی رخ می‌دهد، ابراز داشت: ستاد وزارت بهداشت نیز در فشار است و تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی که همان نیاز مردم است را به سرعت پوشش دهد. گروه پی گیری واکسیناسیون در ستاد ایجاد شده است که در حال تلاش هستند واکسن مورد نیاز کشور را تامین کنند.
رسیدن به مرحله واکسن عمومی مردم در برابر کرونا کار دشواری نیست
وی اضافه کرد: به واقع واکسیناسیون در ایران قدمتی بسیار دارد، در زمانی که نظام شبکه وجود نداشت کل جمعیت هدف در کشور در برابر فلج اطفال واکسینه شدند و اکنون با رشدی که در علم و در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد، رسیدن به مرحله واکسن عمومی مردم در برابر کرونا کار دشواری نیست و از خداوند متعال خواهانیم که این توفیق را بدهد به سرعت مراحل لازم برای واکسینه مردم عزیز کشورمان و کنترل بیماری را طی کنیم.
لاری تاکید کرد: باید تلاش کنیم دستورالعمل‌ها شفاف باشد و دانشگاه‌ها بدانند چگونه باید در حوزه واکسن رفتار کنند.
ناظر عالی وزارت بهداشت در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در استان‌های شمالی، گفت: باید در این طرح به سمت الزام قرنطینه و نظارت بیشتر حرکت کنیم زیرا در ماه‌های آینده که حجم زیاد واکسیناسیون در کشور را خواهیم داشت به تیم‌های بهداشت و درمان، نیاز بسیاری داریم.
فاز یک واکسیناسیون در اولویت‌های مشخص شده ۷ اردیبهشت ماه تمام خواهد شد
معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشتبا بیان این‌که در استان خراسان شمالی به دلیل دیر آغاز شدن پیک چهارم کرونا همچنان در حال حرکت به سمت قله هستیم و تا دو هفته آینده کاهش تعداد بیماران بستری را خواهیم داشت، افزود: همه دانشگاه‌های علوم پزشکی و دو دانشگاه اسفراین و بجنورد تلاش خود را انجام می‌دهند که باسرعت و دقت هر چه تمام‌تر واکسیناسیون را برای جمعیت تحت پوشش خود انجام دهند که تا سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ماه عملا فاز یک واکسیناسیون در اولویت‌های مشخص شده تمام می‌شود.
سخنگوی وزارت بهداشت بر انجام نظارت‌های لازم جهت واکسینه شدن افراد واجد شرایط در هر فاز از واکسیناسیون اشاره کرد و گفت: حراست و بازرسی جهت واکسینه شدن افراد تایید شده انرژی زیادی می‌طلبد تا مراقبت کنیم افرادی خارج از دایره تعیین شده واکسن دریافت نکنند اگر چه این موضوع وظیفه ما نیست.
وی خاطر نشان کرد: روند بیماری کرونا در پیک چهارم در استان خراسان شمالی به سمت کاهش نیست و تا دو سه هفته آینده روند افزایشی فوتی‌ها را خواهیم داشت. متاسفانه امروز در موج چهارم کرونا بیشترین تعداد فوتی در کشور را با عدد ۴۹۶ فوتی داشتیم که بسیار تاسف برانگیز است.
رعایت دستورالعمل‌ها نباید به امید تزریق واکسن کنار گذاشته شود
لاری در پایان بر رعایت دستورالعمل‌ها از سوی مردم تاکید کرد و گفت: روزهایی در کشور استفاده از ماسک به ۹۰ درصد رسید اما اکنون کاهش رعایت دستورالعمل‌ها را از سوی مردم مشاهده می‌کنیم. رعایت دستورالعمل‌ها نباید به امید تزریق واکسن کنار گذاشته شود. مردم باید همچنان مراقبت کنند زیرا ویروس جهش یافته خانواده‌ها را در گیر می‌کند. به واقع اگر مردم رعایت کنند و محدودیت‌های را به خوبی دنبال کنند در خصوص بیماران سرپایی کرونایی و به دنبال آن بیماران بستری و فوتی با کاهش روبه رو خواهیم شد.
در ادامه دکتر سید احمد هاشمی رییس دانشگاه علوم پزشکی بجنورد بیان داشت: استان خراسان شمالی جزء استان‌هایی بود که در انتها وارد پیک چهارم کرونا شد و این تاخیر باعث شد تعداد بیماران بستری و فوتی‌های ما در این پیک نیز با تاخیر خود را نشان دهد.
وی اضافه کرد: برای مثال دوشنبه شش اردیبهشت ماه تعداد فووتی‌های ما در بجنورد به ۱۲ نفر رسید و ۴۴۰ نفر نیز بستری شدند که در پیک دو و سه تعداد فوتی‌های ما به هیچ عنوان به عدد ۱۲ نفر در روز نرسید و تعداد افراد بستری حداکثر ۲۵۰ نفر در هفته بود که اکنون در پیک چهارم بیش از ۶۰۰ نفر بستری در هفته را تجربه می‌کنیم. البته تعداد مرگ ما تا کنون از پیک سوم کمتر است اما به نظر می‌رسد در روزهای آینده تعداد فوتی‌های ما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
دانشگاه علوم پزشکی بجنورد آماده ورود به فاز دوم تزریق واکسن کرونا است
وی با بیان این‌که واکسیناسیون در استان خراسان شمالی همزمان با سراسر کشور آغاز شده است و ظرف امروز و فردا کلیه افراد سیستم بهداشت و درمان و دانشجویان علوم پزشکی در خصوص تزریق واکسن، واکسینه خواهند شد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی بجنورد آماده ورود به فاز دوم تزریق واکسن کرونا است.
وی خاطر نشان کرد: دانشجویان بالینی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد تا روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه جاری به صورت ۱۰۰ درصدی واکسن کرونا را دریافت می‌کنند. تا کنون در این استان بیش از ۱۰ هزار دز واکسن دریافت شده است که هزار و ۵۰۰ دز از این مقدار باقی‌مانده است که برای تزریق به افراد بالای ۸۰ سال استان این تعداد دز واکسن کم است زیرا ما نیازمند ۹ هزار و ۵۰۰ دز واکسن برای گروه‌های هدف بالای ۸۰ سال سن هستیم. بر این اسای برای واکسیناسیون گروه هدف بالای ۸۰ سال باید صبر کنیم تا تعداد کافی واکسن به دست ما برسد تا بتوانیم همه این عزیزان را واکسینه کنیم.
بیمارستان‌های دانشگاه ارتش و تامین اجتماعی در پیک چهارم کرونا در کنار ما قرار گرفته‌اند
رییس دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در خصوص تعداد تخت‌های درمانی این دانشگاه، یادآور شد: اگر بخواهد تعداد افرادی بستری با ابن روند افزایش پیدا کند در خصوص ظرفیت پوشش تخت‌های درمانی کمی مشکل خواهیم داشت که تا کنون بلطف خدا این گونه نبوده است. در این پیک بیمارستان‌های دانشگاه ارتش و تامین اجتماعی در کنار ما قرار گرفته‌اند تا در صورت بروز مشکل بتوانند حمایت لازم را از ما داشته باشند.
هاشمی به درمان بیماران کرونایی در بخش‌های درمان سرپایی اشاره کرد و گفت: در استان خراسان شمالی بیمارستان ارتش برای درمان بیماران سرپایی کرونایی اختصاص یافته است. پزشک متخصص داخلی بیماران در این بیمارستان به صورت موقت بیمار را بستری کرده و دارو درمانی انجام می‌دهد. تا کنون گرچه به ثبات در تعداد بیماران بستری نرسیدیم اما امیدواریم تا یک هفته آینده ما نیز انشاءالله به ثبات لازم در تعداد بیماران بستری برسیم.
وی در پایان مسئولان وزارت بهداشت را خطاب قرار داد و گفت: شهرستان‌ها و دانشکده‌های کوچک به نسبت دانشگاه‌های استانی درصد کمتری واکسن دریافت می‌کنند امیدوارم دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها در حوزه واکسن به نسبت تعداد افرادی که واکسن می‌زنند دیده شوند.
در ادامه دکتر اسحاق ایلدرآبادی رییس دانشکده علوم پزشکی اسفراین بیان داشت: از تاریخ هشت فروردین ماه ۱۴۰۰ دانشکده وارد پیک چهارم کرونا شد که جهت مقابله با این بیماری دو سناریو نوشته و پیش بینی‌های لازم دیده شد که بین دو گزینه بد و بدتر برنامه ریزی خود را انجام دادیم.
اشغال ظرفیت تخت‌های درمانی دانشکده علوم پزشکی اسفراین در پیک چهارم کرونا کمتر از ۵۰ درصد بوده است
 وی اضافه کرد: در حال حاضر دانشکده علوم پزشکی اسفراین تا ۱۱۰ تخت درمانی ظرفیت بستری بیماران کرونایی را دارا است که خوشبختانه در پیک چهارم کرونا کمتر از ۵۰ درصد از این ظرفیت، اشغال تخت بیماران بستری کرونایی را داشته‌ایم.
رییس دانشکده علوم پزشکی اسفراین در خصوص نیازهای دانشکده علوم پزشکی به تجهیزات پزشکی در مقابله با کرونا ابراز داشت: در مسیر تامین برخی تجهیزات به کمک معاونت درمان وزارت بهداشت موفق شدیم تا نیاز خود را از طریق هیأت امنای ارزی به صورت رایگان تامین کنیم و دستگاه‌های ونتیلاتور، ساکشن، الترو شک و ... را تحویل بگیریم. در حال حاضر نیز در حال پی گیری هستیم تا تجهیزات دیگر مورد نیاز را نیز دریافت کنیم. در زمینه تامین دارو برای بیماران سرپایی نیز بلطف خدا در دانشکده اسفراین دچار کمبود نیستیم.
ایلدرآبادی به انجام تست‌های کرونا طی روزهای اخیر جهت بیماریابی هر چه بهتر اشاره کرد و گفت: تعداد نمونه‌های تست های PCR  و تست‌های رپید را نیز در برخی روزها  به ۵۵۰ مورد نیز می‌رسد که در واقع انجام این تست‌ها به ما در داشتن بیماریابی خوب کمک می‌کند.
رییس دانشکده علوم پزشکی اسفراین در خصوص انجام واکسیناسیون در این دانشکده، ابراز داشت: واکسیناسیون در این دانشکده مانند تمام کشور در حال انجام است و تقریبا تمامی پرسنل بهداشت و درمانی که متقاضی دریافت واکسن بودند از چهار نوع واکسن اسپوتنیک روسی، بهارات هندی، سینوفارم چینی و استرازنکا، واکسن دریافت کرده‌اند.
واکسیناسیون دانشجویان دانشکده علوم پزشکی اسفراین منوط به بازگشت این عزیزان از تعطیلات پیک چهارم کرونا خواهد بود
وی در خصوص واکسیناسیون دانشجویان دانشکده علوم پزشکی اسفراین، بیان داشت: در پیک چهارم کرونا دانشجویان عزیزی که در بالین  بیماران کرونایی حضور داشتند را تعطیل کرده‌ایم و بنابراین واکسیناسیون دانشجویان دانشکده علوم پزشکی اسفراین منوط به بازگشت این عزیزان خواهد بود. در مجموع در حوزه واکسیناسیون به اعلام وزارت بهداشت وارد فاز دو خواهیم شد.
وی تصریح کرد: ما تا این لحظه دو هزار و ۸۰۰ دز واکسن دریافت کرده‌ایم که از این تعداد ۷۰۰  دز واکسن باقی مانده است که برای واکسیناسیون فاز دو نیازمند تعداد بیشتر واکسن هستیم.
ایلدرآبادی در خصوص درمان بیماران کرونایی در بخش‌های سرپایی بیان داشت: فضای لازم را برای درمان بیماران سرپایی در نظر گرفته‌ایم اما به دلیل تعداد مناسب تخت‌های درمانی نیازمند استفاده از بخش‌های درمانی سرپایی تا کنون نبوده‌ایم.
سخنگوی وزارت بهداشت به اتفاق مهندس بهروز رحیمی رییس صندوق رفاه دانشجویان این وزارتخانه در بازدید از روند واکسیناسیون دانشکده علوم پزشکی اسفراین از خانه بهداشت شهید بازدید کرد.
گفتنی است در این بازدید مهندس بهروز رحیمی رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت و دکتر بهزاد تدین معاون صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت را مشایعت کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha