کد خبر: ناسازگاري-علاقه‌ها-منشا-هر-گونه-فساد
۱۶ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۴۹
"ناسازگاري علاقه‌ها" منشا هر گونه فساد اداری است

به‌گزارش گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «رضا اردكانيان» روز يكشنبه در نشستي با عنوان «تعارض منافع در صنعت آب و برق» که با حضور مدیران عامل شرکت‌های مادر تخصصی صنعت آب و برق و ارتباط ویدئو کنفرانسی با مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو در سطح کشور برگزار شد، افزود: بروز تعارض و تضاد بین منافع و علایق فردی و سازمانی شرایطی است که در هر سطحی از وزیر تا کارشناس یک مجموعه امکان ظهور دارد و در این زمینه معنی اصطلاح تعارض منافع کامل نیست، چرا که برخی اوقات از این موقعیت‌ها سوء استفاده‌ای انجام نمی‌شود به همین خاطر "ناسازگاری علاقه‌ها" می‌تواند واژه ای بجا و معادل ملموسی برای این موضوع باشد.

وی با تاکید بر دوری از موقعیت ناسازگاری علاقه‌ها، گفت: فرد مسئول باید شرایط خود را به شکلی تنظیم کند که در شرایط ناسازگاری علاقه‌ها قرار نگیرد.

وزير نيرو اظهار داشت: امروز در كشور ما و ديگر كشورهاي دنيا، گرفتن يك پست دولتي ناشي از اين نگاه است كه تعداد زيادي از افراد در آزمونی همچون کنکور مسابقه مي‌دهند كه موقعيت شغلي در دولت پيدا كنند و در آنجا براي اين مسابقه بدهند كه در آنجا چيزي را كسب كنند. ما در مورد اين افراد و چنين نگاهي در خصوص تعارض منافع نداريم.

اردكانيان با تاکید بر اینکه ابدا" منظور من اين نيست كه در كشور و فرهنگ خودمان چنين مباحثي را نداريم، تصريح كرد: وقتي مي‌گوييم تعارض منافع، از منفعت يك تلقي داريم كه به واسطه آن خيلي از موقعيت‌ها كه «ناسازگاری علاقه‌ها» است بگوييم تعارض منافع نداريم و استفاده‌اي نمي‌كنيم. تضاد، به معنی مغايرت و تعارض در معنای ناسازگاري است و اين دو يكي نيست.

اردكانيان گفت: در سازمان دولت اين گونه ترجمه شده كه وقتي علاقه‌هاي شما به عنوان شخص حقيقي با علاقه‌هاي سازمان‌ كه شما شخص حقوقي آن هستيد، ناسازگار شد، شما در موقعيت ناسازگاری علاقه‌ها قرار گرفته‌ايد.

وي افزود: برخی‌ها استفاده از موقعیت حقوقی برای شخص حقیقی را ناسازگاری علاقه می‌دانند در حالی به این شکل نبوده و این موقعیت خود یک جرم تلقی شده که نیازمند قانون واضح است.

اردكانيان گفت: براي كساني كه دولت را يك غنيمت و فرصت شغلي در آن، مديريت، عضو هيات مديره، مديرعاملي و پست وزارت آن را يك سهمي از آنچه در اين مبارزه عايدشان شده تلقي نمي‌كنند و آن را يك حق عامه مي‌دانند فرض و واجب است كه موقعيت‌هاي ناسازگاری علاقه‌ها را شناسايي و از آن دوري كنند.

وي افزود: آب و برق از نظر دستگاه‌هاي نظارتي جزو سالم‌ترین‌ها هستند اگر به نقطه‌اي رسيديم كه ناسالمي در سازمان ما بروز كرد يعني از داستان ناسازگاری علاقه‌ها رد شديم. اين براي زماني است كه مي‌خواهيم پيشگيري كنيم و مديران شايسته خود را در معرض و موقعيت لرزيدن و انحراف قرارشان ندهيم و قرار نگيرند؛ اين يك روش پيشگيرانه است و اين، سيستم را ايمن سازي مي‌كند.

وزير نيرو تاكيد كرد: در اين دوره مديريتي لازم است كه توانايي مديريت اين ناسازگاري را بتوانيم تعريف كرده و آن را در انتخاب‌ها و انتصاب‌ها ملاك عمل قرار دهيم.

اردكانيان با بیان اینکه همه توسعه‌ها، سازه‌اي نيست و اصل توسعه، توسعه مديريت انساني است،اظهار داشت: اين ارزش‌هاي اخلاقي و نگاه به دولت، شاخصه‌هاي توسعه يافتگي خواهد بود لذا لازم است كه كارگروهي را در ستاد براي اين موضوع داشته باشيم و كار اين گارگروه بخشي هم توليد مباني باشد و لازم است توليد مطلب كرده و انتشار يابد و اگر در جايي به مصاديق روشني رسيديم بخشنامه كرده و دستورالعمل مي‌دهيم.

اردكانيان گفت: دفتر امور مجامع ما هم اين را مونيتور و به مجمع گزارش مي‌كند و اگر لازم باشد به عنوان شاخص عملكرد مديران انجام مي دهيم. مي‌شود از مواردي كه همه روي آن اتفاق نظر داريم كه بايد جلوي آنها را گرفت شروع كنيم و نقش پيشگيرانه آن در سالم كردن و سالم نگه داشتن محیط كار محقق كرد.

وزير نيرو همچنين با اشاره به تاكيد دو هفته پيش رهبر معظم انقلاب در نشست هيات دولت در خصوص طرح‌هاي پويش #هرهفته_الف_ب_ايران گفت: نفس اشاره به فعاليت همكاران در فرمايش معظم‌له موجب دلگرمي و افتخار است.

وي افزود: درك همه ما هم از اين اشاره آن است كه بيش از پيش متعهد هستيم به اين وعده امسال هم وفا كرده و با وجود همه محدوديت‌ها و چالش‌هاي پيش رو همه قدر اين فرصت خدمت و ديده شدن آن را از منظر مردم و مقام معظم رهبري مي‌دانيم و چنين فرصتي را از دست نخواهيم داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha