کد خبر: می‌توان-شهر-را-ارزان-تر-اداره-کرد-نیاز
۱۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۴۸
می‌توان شهر را ارزان تر اداره کرد/نیاز به استراحت دارم

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در آیین افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های مدیریت شهری منطقه ۹ - چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰- در جمع خبرنگاران حاضر شد. در پاسخ به این سوال که پیروز حناچی فکر می کند تاریخ در مورد او چه قضاوتی خواهد کرد؟ شهردار تهران در پاسخ به این سوال تاکید کرد: مرحوم قیصر امین پور شعر معروفی دارد که می گوید: «گاهی چقدر زود دیر می شود!» زمان خیلی سریع گذشت و شرایط ما سخت ترین شرایط دوره معاصر بود. همزمانی تحریم های ظالمانه، شرایط کرونا و تعطیلات اقتصادی ناشی از این دو پدیده شرایط خاصی را در شهرداری تهران به وجود آورده بود. از سوی دیگر قول هایی به مردم داده بودیم که باید آن را اجرا می کردیم. ما به قول هایمان عمل کردیم و ثابت کردیم می توان شهر را نفروخت اما آن را اداره کرد. می توان ارزش های شهر را حفظ کرد، اما آن را اداره کرد. می توان شهر را ارزان تر اداره کرد و ما به نسبت قیمت های سال ۹۵ شهر را ۴۰درصد ارزان تر اداره کردیم.

شهردار تهران درباره ماه محرم و سیاه پوش شدن شهر تهران اظهار کرد: معمولا از زمان شروع سیاه پوش کردن شهر تا زمانی که این موضوع نمود پیدا کند، ۵-۶ روز طول می کشد. سیاه پوش شدن شهر از عصر روز جمعه در برنامه ما بود چرا که نباید فضای شور و شعف را از دست بدهیم. چون ایام عید قربان، عید غدیر، فاصله بین این دو عید و ایام مباهله بود. بعضی از شهرداران زودتر شروع کرده بودند که اعلام کردیم از عصر روز جمعه آمادگی برای ماه محرم آغاز شود.

او با اشاره به این که پیروز حناچی فکر می کند تاریخ در مورد او چه قضاوتی خواهد کرد؟ تاکید کرد: معمولا باید زمان بگذرد تا تاریخ قضاوت کند و جایگاه این دوره در مقایسه با دوره های قبل و بعد مشخص شود.

شیرینی خدمت در حوزه مدیریت شهری

پیروز حناچی افزود: تلاش کردیم که شیوه متفاوتی در اداره شهر به نمایش بگذاریم و این ناشی از آرای مردم بود. میزان مشارکت مردم در پنجمین دوره مدیریت شهری رکورد شکنی بود و باید تاثیرات خودش را می گذاشت. به اعتقاد من در آینده این دوره را می توان با دوره های قبل و بعد مقایسه کرد. مشک آن است که خود ببوید نه آن که عطار بگوید.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که پیروز حناچی برای چه موضوعی در شهرداری دلش تنگ می شود؟ گفت: تفاوت عرصه مدیریت شهری و شهرداری با دولت این است که آنچه اراده و برنامه ریزی می شود، خیلی زود به منصه ظهور گذاشته شده و زودتر از دولت و طرح های عمرانی به بهره برداری می رسد. این خدمت در حوزه مدیریت شهری را شیرین می کند.

او ادامه داد: اگر تصمیمات درست و به جا گرفته شده باشد زود تاثیرات آن مشخص می شود و برعکس این موضوع نیز اتفاق می افتد. تلاش کردیم در این دوره با استفاده از حداکثری متخصصان با مبانی نظری روشن، چشم انداز تعریف شده در سندهای بالادستی (طرح جامع و تفصیلی) شهر را به سمت برنامه محور بودن حرکت دهیم و فکر می کنم تا حدود زیادی در این موفق بودیم و امیدواریم مرضیه رضای حق و مردم شریف باشد.

او با اشاره به افتتاح طرح های منطقه ۹ تاکید کرد: تفاوت در طرح های امروز قابل مشاهده بود. به عنوان مثال میدانگاهی که مقابل مسجد علی اکبر در خیابان هاشمی و مجموعه های فرهگی و ورزشی تحت عنوان مجموعه کوثر افتتاح شد از جمله این طرح ها بود. مجموعه کوثر از سال ۸۹ شروع شده بود که خوشبختانه به بهره برداری می رسد.

شهردار تهران گفت: ضمن آن که کارهای اجتماعی که با استفاده از رنگ در سطح شهر شده است نیز متفاوت است. یکی از اقدامات عمرانی این منطقه زیرگذر استاد معین بود. منطقه استاد معین از مناطق بن بست تهران بود که دسترسی به آن دشوار بود اما با این زیرگذر دسترسی به استاد معین را آسان کرد و مهم تر آن که با همکاری نیروهای مسلح و وزارت دفاع قسمت جنوبی استاد معین به سمت جی باز شد.

نیاز به استراحت دارم

شهردار تهران ادامه داد: با نگاه اجتماعی فضای متفاوت تری را در شهر ایجاد کرده است. بخشی از این فضا به محل تفرجگاهی مردم تبدیل شده که در ساعات بعد از ظهر مستقیما مورد استفاده قرار می گیرد و بخش دیگر توسعه قلمروی عمومی است. منطقه ۹ و ۱۰ جزو مناطق پرتراکم و کم خدمات ستند که تلاش های ویژه ای در این دوره برای رفع این نقیصه انجام دادیم.

پیروز حناچی در پاسخ به این سوال که بیش از ۳۰ ماه شهردار تهران بودید. قبل از قبول این مسئولیت فکر چه موضوعی را نمی کردید که در این دو سال اذیت و خسته تان کرد؟ گفت: شهرداری تهران در مقیاس جغرافیایی معین (محدوده استان) یکی از بزرگترین سازمان های اجرایی کشور است. دستگاه دیگری به این عظمت نداریم و به جهت تناسب تشکیلاتی به اندازه ۵ وزارتخانه است. اداره، تاثیرگذاری و تغییر ریل گذاری در شهرداری تهران کار ساده ای نیست. باور مجموعه به این که می توان تغییر ایجاد کرد انرژی زیادی می برد. تلاش کردیم در این دوره این اتفاق می افتد.

شهردار در پاسخ به این سوال که پس از شهرداری در کجا مشغول به کار خواهید شد؟ تاکید کرد: من استاد دانشگاه تهران هستم. برمی گردم به دانشگاه چون دوره ای برای بازپروری من است. من از سال ۹۲ مشغول بودم و نیاز به استراحت دارم.

او در پاسخ به این سوال که اگر مدیریت جدید نیاز به تجربیات شما داشته باشد، همکاری می کنید؟ گفت: مطمئنا ذکات علم نشر آن است و ما وظیفه داریم هر کمکی از دستم بر می آید انجام خواهم داد.

۹۰درصد نکته مثبت را با ۱۰ درصد نکته منفی نادیده نگیریم

پیروز حناچی در پاسخ به این سوال که به دور از جایگاه اجتماعی به عنوان شهروند تهران از شهردار آینده تهران چه توقعی دارید؟ تاکید کرد: یکی از نقیصه های کشور ما نقد منصفانه است. هر دوره ای می تواند نقاط مثبت زیادی دارد و ممکن است نقاط ضعف هم داشته باشد. شاید فرق فرنگی ها با ما این است که با دیدن نقاط ضعف کل نقاط مثبت را کنار نمی گذارند.

او ادامه داد: باید فقط نقاط ضعف را کنار بگذاریم و دیگر آن را تکرار نکنیم. فکر می کنم راه آینده این است که نقد منصفانه به یکدیگر داشته باشیم و جوانمردی کنیم. حضرت سیدالشهدا می فرماید: «اگر دین ندارید به آخر هم اعتقاد ندارید آزاد مرد باشید.» جوانمردی و عیاری آدم را عاقبت به خیر می کند و همه باید در این راه قدم برداریم.

حناچی گفت: اگر این کار را نکنیم و به واسطه ۱۰ درصد خطا ۹۰درصد اقدامات درست را کنار بگذاریم همیشه درجا خواهیم زد. شاید فرق آنهایی که سریع پیشرفت می کند با ما این است که با نقد منصفانه با هم برخورد می کنند. باید نقاط مثبت را تداوم ببخشیم و اگر نقیصه ای وجود دارد با جوانمردی با آن برخورد کرد. این موضوع مصداق نیاز ندارد به روحیات خودمان که نگاه کنیم به این نقد عادت داریم که با دیدن یک نقیصه کل تجربه را زیر سوال می بریم. در حالی که هر تجربه ای می تواند نقاط مثبت و منفی داشته باشد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha