کد خبر: میزگرد-چالش‌های-اکوسیستم-سلامت-دیجی-2
۱۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۲۷

به گزارش گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، پنل چالش های اکوسیستم سلامت دیجیتال در دوره پاندمی کووید ۱۹ در نخستین کنگره دیجیتال مدیریت و درمان کووید ۱۹ و با حضور دکتر رضا گل پیرا رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، دکتر ملک پور مدیر کل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، دکتر علیزاده مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و رییس کمیته تخصصی سلامت دیجیتال، دکتر سید سینا مرعشی رییس دانشکده مجازی و مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه، دکتر علیرضا متولیان مدیر عامل شبکه اجتماعی tritapp، مهندس شرافتی مدیر عامل استارتاپ دکتر و مهندس سالاری مدیر سرمایه گذاری شناسا برگزار شد.

در این پانل موضوعاتی پیرامون چالش های ساختاری حوزه های مرتبط با سلامت دیجیتال و اخذ مجوزهای قانونی این خدمات مطرح شد. با توجه به پاندمی کووید ۱۹ در یک سال گذشته اپلیکیشن ها و استارتاپهای حوزه سلامت که در حوزه کووید ۱۹ فعال بودند بسیار فعالتر شدند اما برای مداخله این حوزه ها در عرصه سلامت باید ساختارها و فرایندهای حاکمیتی و رگولاتوری حوزه سلامت دیجیتال به روزآوری شود.

در حال حاضر این آیین نامه ها در وزارت بهداشت در حال نهایی شدن هستند تا شروعی برای ایجاد هماهنگی با قواعد موجود در زمینه نظام مند کردن خدمات سلامت دیجیتال باشد.

در این پانل دکتر مرعشی با تکرار این پرسش که چرا سلامت دیجیتال پا نگرفته است؟ اشاره کرد: هنوز ارائه مجوز برای خدمات سلامت دیجیتال در کشور متولی مشخصی ندارد و شرکت های مرتبط با این حوزه با چالش های پیچیده ای مواجه هستند.

وی با اشاره به ضابطه مندتر عمل کردن بخش سلامت و حساسیت بیشتر در آن گفت: باید به تشکیل کمیته راه اندازی پزشکی از راه دور در کلان منطقه های کشور اشاره کنم و در دانشگاه علوم پزشکی تهران با کمک اعضای این کمیته و دبیر کمیته یعنی معاونت درمان دانشگاه تصمیم گرفتیم تا به یک سری از این استارتاپها در چارچوب مشخص و تعرفه مشخص اجازه فعالیت داده شود و در ادامه  پیشنهاد کرد می توان از این تجربیات برای رسیدن به سناریوها و مدل های مختلف استفاده کرد.

دکتر گل پیرا به ارزش اقتصادی بالای صنعت سلامت اشاره کرد و اظهار داشت: باید به درستی بتوانیم این زمینه را مدیریت کنیم. به دلیل ارزش اقتصادی و میزان گردش مالی بالا در این صنعت بسیاری از شرکت ها علاقه مند هستند تا به این حوزه ورود پیدا کنند و ما باید طوری عمل کنیم تا فرایندها برای توسعه سلامت دیجیتال در کشور تسهیل شود، هرچه این فرصت بیشتر ایجاد شود تا استارتاپهای توانمندتر بتوانند وارد حوزه سلامت و دیجیتال شوند؛ زمینه ارتقا برای کل نظام سلامت بیشتر فراهم خواهد شد.

آغاز ارائه مجوز خدمات سلامت دیجیتال به مراکز درمانی و کلینیک ها

در ادامه دکتر ملک پور به پیشگیری از سو استفاده های احتمالی اشاره کرد و گفت: در این زمینه باید از جنبه های نظارتی بیشتر فعال باشیم تا شرکت هایی وارد این حوزه شوند که کار درست انجام می دهند و عملکردشان سبب اختلال در سیستم نمی شود. همچنین باید توانمندی ارائه خدمات را در مراکز ارائه دهنده خدمت افزایش دهیم زیرا لزوما هر بخشی که ارائه خدمات سلامت با مجوز را دارد نمی تواند در حوزه دیجیتال فعالیت تخصصی داشته باشد.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر ارائه مجوز خدمات سلامت دیجیتال را به مراکز درمانی و کلینیک ها آغاز کردیم و به تدریج به بقیه بخش ها توسعه خواهیم داد.

خدمات دیجیتال مربوطه به یک منطقه از کشور نیست

مهندس شرافتی نیز عنوان کرد: خدمات دیجیتال مربوطه به یک منطقه از کشور نیست و اینکه در حال حاضر کشور از نظر حوزه های سلامت به 10 منطقه تقسیم شده برای خدمات سخت خواهد بود. فرایند ها باید برای کل کشور یکپارچه باشند تا بتوانیم خدمات خوبی را به عموم مردم ارائه دهیم.

مهندس سالاری اذعان داشت: من به عنوان سرمایه گذار باید بدانم بایدها و نبایدها حوزه سلامت چیست و استارتاپ هایی که وارد این حوزه می شوند آیا موفق عمل کرده اند یا خیر؟ تا بتوانیم با طیب خاطر آنها را تشخیص دهیم و در این حوزه سرمایه گذاری کنیم.

تهیه و تنظیم آیین نامه های عملکرد سلامت دیجیتال

در ادامه دکتر علیزاده اشاره کرد: ما در وزارت بهداشت در حال تهیه و تنظیم آیین نامه های عملکرد سلامت دیجیتال هستیم و به دنبال این خواهیم بود تا بازیگرهای مختلف و تخصصی را در این حوزه درگیر کنیم، همچنین تلاش خواهیم کرد تا پایان سال 1399 این آیین نامه از طرف وزیر بهد اشت ابلاغ شود.

ضرورت طراحی معماری اکوسیستم سلامت دیجیتال با مشارکت همه ذینفعان

در پایان دکتر متولیان با جمع بندی نظرات مطرح شده در پانل اشاره کرد: ما برای اینکه بتوانیم نگاه جامع و کاملی به حوزه سلامت دیجیتال داشته باشیم لازم است معماری اکوسیستم سلامت دیجیتال را با مشارکت همه ذینفعان طراحی کنیم.

وی به این گفتگو به عنوان نقطه شروع و آغازین تعاملات فراگیر برای همه بازیگران اشاره کرد و اذعان داشت: برای ایجاد تعاملی فراگیر و به دور از حاشیه ها میان همه بازیگران حوزه سلامت دیجیتال پیشنهاد می کنم که با میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و در بستر اجتماعی شبکه متخصصان علوم پزشکی (tritapp) فضایی برای این تعامل فراگیر ایجاد شود.

در پایان با موافقت اعضای این پنل مقرر شد شبکه اجتماعی tritapp به عنوان شبکه ای تعاملی با همکاری معاونت درمان دانشگاه، بستر سلامت دیجیتال را برای حوزه پزشکان فراهم کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha