کد خبر: مکان-جمعیت-پذیری-در-شهرهای-اطراف-قم
۱۶ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۲۱

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، حسن صبوری اظهار داشت: در مرحله اول چهار هزار و ۴۰۰ نفر در استان قم ثبت نام کرده اند که براساس تفاهم نامه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، هر کدام احداث دو هزار واحد مسکونی را بر عهده دارند.

وی افزود: در این طرح اداره کل راه و شهرسازی استان به عنوان ناظر عالیه و اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به عنوان کارگزار این طرح هستند که با توجه به توانایی ساخت آن ها و سرعت در اجرای پروژه ها، امیدواریم در اجرای طرح اقدام ملی مسکن استان با مشکلات مشابه طرح مسکن مهر مواجه نشویم.

صبوری توضیح داد: احداث و تولید دو هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن است که بر اساس گزارش ها پیشرفت خوبی در اجرای پروژه ‌ها داشته است.

وی با اشاره به اینکه تولید دو هزار واحد دیگر در شهر قم بر عهده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) است اظهار داشت: تا کمتر از یک ماه آینده عقد قرارداد و تحویل اراضی مورد نیاز با این ستاد نهایی می شود و کلنگ زنی اراضی ۲۷ هکتاری و آماده سازی اراضی ۱۷ هکتاری پردیسان در همین راستا کلید خواهد بود.

وی در خصوص قیمت هر واحد مسکن ملی در شهر قم اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای تامین مسکن استان، قیمت اولیه هر متر مربع مسکن اقدام ملی دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بر اساس فهرست بهای سال ۱۳۹۹ است.

وی خاطرنشان ساخت: تحویل نهایی واحدها بر اساس قیمت تمام شده خواهد بود که تا متری ۴ میلیون تومان هم پیش‌بینی می‌شود.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در طرح اقدام ملی مسکن، وام ۱۰۰ میلیونی با نرخ سود ۱۸ درصد به متقاضیان تعلق می گیرد.

صبوری در خصوص میزان آورده اولیه متقاضیان توضیح داد: مبلغ ۶۰ میلیون تومان طی دو مرحله و با مبالغ ۴۰ میلیون تومانی و ۲۰ میلیون تومانی در فرصت اعلام شده می‌بایست به حساب مسدودی متقاضی واریز شود.

وی متراژ واحدهای مسکن ملی استان را بین ۹۰ تا ۱۲۰ متر متغیر اعلام کرد و افزود: تمامی پروژه ها در پنج طبقه و با سطح اشغال ۳۵ درصد احداث می شود.

صبوری به مرحله دوم ثبت نام طرح مسکن اقدام ملی استان و ایجاد نارضایتی ها اشاره کرد و افزود: مرحله دوم ثبت نام در شهر جدید امیرکبیر بدون اطلاع استان انجام شده است و یازده هزار و ۷۵۰ نفر در این مرحله ثبت نام نموده اند که زنگ هشداری برای مجموعه استان در کمبود مسکن و تقاضا برای آن است.

وی با اشاره به ممنوعیت جابجایی شهر محل انتخابی بر اساس شیوه نامه ابلاغی تصریح کرد: امکانات زیرساختی، اجتماعی و اقتصادی برای تامین مسکن ۱۲ هزار نفر در شهر قم وجود ندارد.

صبوری با توجه به جمعیت پذیری و مهاجر پذیری شهر قم تاکید کرد: تأمین مسکن برای جمعیت موجود و فعلی کلانشهر قم در اولویت است و با افزایش ساخت و ساز مسکن با افزایش مهاجرپذیری مواجه خواهیم بود که این امر خطرات زیست محیطی و آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را در پی خواهد داشت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم به سه برنامه استان برای تامین مسکن در آینده اشاره کرد و توضیح داد: الحاق اراضی ۶۳ هکتاری آیت‌الله بروجردی که بنا به درخواست استان بوده و در انتظار تایید و تصویب شورای شهرسازی و معماری کشور است یکی از این موارد است که ظرفیت خوبی برای تولید مسکن ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: با توجه به اسناد بالادستی، توسعه جمعیت پذیری در شهرهای اطراف شهر قم مانند کهک، دستجرد و قنوات و رونق ساخت و ساز در آن نواحی و همچنین اختصاص بخشی از اراضی ۷۰ هکتاری مرکز محلات پردیسان برای تولید مسکن از اقدامات دیگر خواهد بود.

صبوری در پایان به وضعیت پروژه مسکن مهر استان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: حدود ۶۳۰ واحد مسکن مهر  پرونده قضایی دارند که پس از رفع مشکلات قضایی و حقوقی می توانند به چرخه تکمیل و تحویل بازگردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha