کد خبر: موقوفات-نشانه‌ای-از-تمدن-ایران-توس
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۳۸
«موقوفات» نشانه‌ای از تمدن ایران/ توسعه علمی کشور مدیون «وقف» است

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امورخیریه،حجت‌الاسلام احمد شرفخانی اظهار کرد: موضوع احسان و نیکوکاری همسان با خلقت انسان وجود داشته است و در دین مبین اسلام در آیات مختلف دعوت به احسان و انفاق شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۹۴ آیه ترغیب‌کننده به احسان و نیکوکاری در قرآن کریم وجود دارد، تاکید کرد: البته احسان و نیکوکاری در کلام‌الله مجید با واژه‌های مختلف صدقه، انفاق، زکات، باقیات و صالیحات و ... بیان شده است.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه احسان و نیکوکاری در سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام جایگاه ویژه‌ای داشته است، افزود: اهل‌بیت علیهم‌السلام تجلی اسما خداوند متعال و الگوهای بشریت هستند؛ قطعا کسانی که تجلی اسما خدا هستند، احسان و نیکوکاری جزو لاینفک زندگیشان است؛ در زیارت جامع کبیره به خوبی در جمله «عَادَتُكُمُ الْإِحْسَانُ وَ سَجِيَّتُكُمُ الْكَرَمُ» بیان شده که عادت اهل‌بیت علیهم‌السلام احسان و نیکی بوده است.

حجت‌الاسلام شرفخانی با اشاره به اینکه اهل‌بیت علیهم‌السلام اهل احسان و نیکی بودند، گفت: جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید من کسی از اصحاب پیامبر را نمی‌شناسم که توان مالی داشته باشد و وقف نکرده باشد؛ علت این است که همه کسانی که با اهل‌بیت (ع) همنشین شدند، این دنیا را گذرگاه دیدند.

وی ادامه داد: امام علی (ع) در وصیتشان به امام حسن مجتبی (ع) اشاره می‌فرمایند از چیزی بهره بردید که از دنیا احسان کردید و برای آخرت نگه داشتید و فقط خزانه‌دار آن چیزی بودید که در دنیا نگه داشتید.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه وقف «تحبیس العین و تسبیل المنفعه» یا «تحبیس الاصل و تسبیل المنفعه» است، خاطرنشان کرد: تفاوت وقف با دیگر کارهای خیر این است که آن‌ها لحظه‌ای و آنی هستند و ماندگار نیستند اما با وقف کار خیر ماندگار می‌شود، بطوریکه استفاده از اموال واقف تا روز قیامت امکان‌پذیر است.

حجت‌الاسلام شرفخانی با اشاره به توجه امیرالمومنین (ع) به سنت حسنه وقف، گفت: در وقف آیندگان مدنظر قرار می‌گیرند و اموال واقف با نیازمندان و بهره‌مندان در آینده نیز تقسیم می‌شود.

وی تصریح کرد: مردم کشورمان اهل مهربانی، محبت و نودوستی هستند و این خصوصیتشان قابل وصف نیست؛ تمدن ما بر پایه همین مهر و محبت شکل گرفته است.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه امروز ۱۹۷ هزار موقوفه در کشور وجود دارد، افزود: وقف‌نامه‌ها که خوانده می‌شود، مشاهده می‌کنیم که چطور یک واقف نگاه آینده‌نگری و مهربانانه داشته است.

حجت‌الاسلام شرفخانی یادآور شد: بخش قابل توجهی از توسعه علمی کشور مدیون «وقف» است زیرا بسیاری از کتابخانه‌های جامع کشور موقوفه هستند.

وی با بیان اینکه وقف‌نامه موقوفه ربع رشیدی باید در دانشگاه‌ها تدریس شود، خاطرنشان کرد: اگر مرحوم البرز تمام زندگی‌اش را وقف می‌کند و روزهای آخر عمر خود را در اتاق یک مسافرخانه زندگی می‌کند برای توسعه علمی کشور است؛ مرحوم البرز با هدف اهدای جایزه به نخبگان علمی کشور اموال خود را وقف کرد؛ اینها نشانه‌ای از تمدن ایران هستند.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه سند بالادستی سازمان اوقاف وقف‌نامه است، گفت: ایرانیان در سراتاسر دنیا می‌توانند با تعیین ساختار، قسمتی از اموال خود را برای موضوعی خاص وقف کنند.

حجت‌الاسلام شرفخانی تاکید کرد: وقف فقط مختص به سرمایه‌داران نیست و همه می‌توانند قسمتی از اموال خود را وقف کنند.

وی با اشاره به اینکه مجموعه موقوفه انستیتو پاستور در ساخت واکسن کووید۱۹ پیش قدم شده است، در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط خاص کرونایی مشاهده می‌کنیم مجموعه‌های درمانی موقوفه به خوبی نقش‌آفرینی می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha