کد خبر: موفقیت-طرح-پرستار-پیگیر-در-نوبت-اول-پا
۷ تیر ۱۴۰۰، ۷:۱۲
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر مریم حضرتی، ضمن تشریح طرح پرستار پیگر، عنوان کرد: در این طرح، فرآیند پیگیری بیماران بستری مبتلا به بیماری های غیر واگیر و مزمن با مشارکت تیم درمانی-مراقبتی تخصصی پس از ترخیص از بیمارستان طراحی، اجرا و ارزشیابی می شود و به عنوان یکی از راهبردها جهت تداوم مراقبت از بیمار به ویژه در طول انتقال از بیمارستان به منزل با هدف پیشگیری از مشکلات پس از ترخیص، کاهش مدت اقامت در بیمارستان، کاهش بستری مجدد و ارتقای هماهنگی خدمات پیگیری بیمار پس از ترخیص دنبال می شود.
ضرورت بومی سازی برنامه ها
وی با تاکید بر ضرورت بومی سازی برنامه ها با توجه به تفاوت های موجود در نظام سلامت و خدمات اجتماعی جوامع مختلف و ماهیت نیازهای بیماران و تفاوت های فرهنگی، افزود: آموزش و پیگیری بیمار پس از ترخیص توسط پرستاران، موجب افزایش پایبندی به خود مراقبتی، بهبود پیامدهای بالینی و کاهش هزینه های مراقبت می شود.
معاون پرستاری وزارت بهداشت، اظهار کرد: این طرح دارای چهار مرحله، شامل بررسی و ارزیابی بیمار و خانواده، طراحی برنامه پیگیری بیمار پس از ترخیص، ارائه خدمات و مراقبت های لازم از جمله آموزش به بیمار و خانواده، ارائه خدمات ارجاع، پیگیری و در نهایت، ارزشیابی است.
دکتر حضرتی با اشاره به اجرای آزمایشی برنامه پرستار پیگیر، گفت: این برنامه از تیرماه 1399 و پس از ابلاغ دستورالعمل مربوطه، برای پیگیری بیماران مبتلا به شایع ترین بیماری های مزمن و غیرواگیر که بیشترین اشغال تخت های بیمارستانی را به خود اختصاص داده اند (نارسایی مزمن قلب  (CHF، نارسایی مزمن انسدادی ریه (COPD) و بیماران مبتلا به آسیب عروق مغزی (CVA)، آغاز و اجرای آزمایشی آن به بیمارستان های منتخب دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، شیراز و بیرجند سپرده شد که هم اکنون در دست اجراست.
وی با اشاره به اولین پایش طرح در خردادماه سالجاری، تصریح کرد: حدود یک هزار بیمار با تشخیص بیمارهای مذکور در طرح پس از ترخیص پیگیری شدند که تقریبا با رضایتمندی 100 درصدی بیماران و خانواده های آنان همراه بوده است. این درحالی است که با توجه به شیوع کووید 19 و تعطیل شدن بخش های بستری برای افزایش ظرفیت مراقبت از بیماران مبتلا به کووید در بیمارستان های منتخب، تعداد بیماران پیگیری شده کمتر از تعداد هدف ما بوده است.
معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه عملکرد کلیه مراکز به صورت میدانی در قالب بازدیدهای ادواری مورد بررسی و پایش قرار گرفته اند، اضافه کرد: با عنایت به اینکه اعداد و ارقام گزارش شده، مربوط به اولین سنجش انجام شده در پروپوزال طرح است، مقایسه آن با اعداد به دست آمده از سنجش های بعدی در فاصله زمانی سه ماهه میسر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha