کد خبر: موفقیت-ایران-در-مدیریت-بیماری-کرونا-غی
۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۲

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، محمدرضا پورمحمدی در جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی،سلامت، زنان و خانواده استان که با حضور معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان بیمه سلامت کشور برگزار شد، با تاکید بر اهمیت این کارگروه در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های مهم استان، گفت: این کارگروه از جمله کارگروه‌های بسیار مهم در ذیل شورای برنامه‌ریزی است که جلسات آن به صورت مستمر و با حساسیت ویژه در استان برگزار می‌شود.

وی با تبیین دستاوردهای مهم دولت در بخش بیمه سلامت و نظام بهداشت و درمان گفت: عملکرد مجاهدانه مدافعان سلامت در ماه‌های گذشته بسیار مهم‌تر از سایر ادوار بوده که بدون شک این تلاش‌های ایثارگونه در تاریخ ثبت خواهد شد‌.

وی بیماری کرونا را امتحانی بزرگ در پیش روی نظام و مردم ایران برشمرد و افزود: بدون شک با عنایات الهی و همکاری مردم از این امتحان بزرگ الهی نیز در آینده نزدیک و با سربلندی عبور خواهیم کرد.

استاندار آذربایجان شرقی در همین راستا اظهار داشت: به اذعان دوست و دشمن،برنامه‌ریزی‌های انجام شده در زمینه مدیریت و مقابله با بیماری کرونا در کشور بسیار خوب بوده و سازمان بهداشت جهانی نیز عملکرد کشورمان در مقابله با این بیماری منحوس را موفق ارزیابی کرده است.

پورمحمدی ادامه داد: تمامی دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مسئول موظف به همکاری همه‌جانبه با دانشگاه علوم پزشکی برای ریشه کن کردن بیماری کرونا هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به کاهش نرخ رشد جمعیت استان و امکان مواجهه استان با پدیده پیری جمعیت در سال‌های آتی هشدار داد و گفت: متاسفانه میزان رشد جمعیت در استان بسیار پایین تر از متوسط کشوری است و موضوعاتی همچون مهاجرفرستی استان نیز بر این مشکلات دامن زد‌ه است.

پورمحمدی همچنین خواستار ایجاد دبیرخانه سلامت در تمامی ادارات و اجرای سند جامع مقابله با بیماری‌های واگیر در استان شد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت کشور نیز در این جلسه نیز بر ضرورت همراهی همه جانبه مردم برای مقابله با بیماری کرونا در کشور تاکید کرد و گفت: اصلاح برخی باورهای غلط در این حوزه نیز نیازمند افزایش فعالیت‌های فرهنگی و پیشگیرانه توسط دستگاه‌های مسئول است.

علی دل‌پیشه، به تبیین و مقایسه برخی شاخص‌های سلامت در استان‌های کشور پرداخت و گفت: استان‌ آذربایجان شرقی از جمله استان‌های موفق کشور در این زمینه است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور نیز با اشاره به برخی از اقدامات این سازمان پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید گفت: دولت دوازدهم علی رغم کمبود منابع مالی و مشکلاتی همچون تحریم، عملکرد بسیار قابل قبولی در کنترل بیماری کرونا داشته است.

طاهر موهبتی افزود: قدرت‌های جهانی علی رغم رای دادگاه بین المللی، در اقدامی کاملا غیرانسانی جمهوری اسلامی ایران را در زمینه واردات مواد غذایی و بهداشتی تحریم کرده‌اند.

وی ادامه داد: این کشورها به رغم اختصاص بودجه‌های چندین میلیارد دلاری به امر مقابله با بیماری کرونا، گرفتار این بیماری هستند در حالی که میزان سرانه سلامت در کشور ما ۴۱۵ دلار است و با این وجود، جمهوری اسلامی عملکرد بسیار قابل دفاعی در مقایسه با دیگر کشورها دارد.

موهبتی ادامه داد: تولید بیش از دو و نیم میلیون لیتر مواد ضدعفونی کننده در روز و خیز ایران اسلامی برای صادرات دستگاه ونتیلاتور تنها بخشی از اقدامات موفق کشور ماست.

رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به برخی بیماری ها از جمله چاقی و کبد چرب گفت: متاسفانه برخی بیماری ها ارتباط نزدیکی به نوع تغذیه دارند و باید برای اصلاح تغذیه جامعه، برنامه ریزی داشته باشیم.

یوسف داوودی به برخی بیماری های نوپدید و بازپدید در جامعه اشاره کرد و خواستار توجه به بیماری های مشترک بین انسان و حیوان شد و گفت: باید در اسرع وقت برای تهیه واکسن بومی کرونا در کشور اقدام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم در این جلسه گفت: علی رغم اینکه ویروس کرونا در حاشیه توجه مردم قرار دارد، واقعیت این است که افزایش آمار ابتلا و فوتی ها، در بطن جامعه اتفاق می افتد.

محمدحسین صومی افزود: پیش بینی می شود در روزهای آتی، کرونا شرایط بسیار سختی را در جامعه ما ایجاد کند.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر میزان نگرانی مردم از کرونا و عواقب ناشی از آن، از ۹۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است.

صومی با بیان اینکه هم اکنون میانگین درصد رعایت فاصله گذاری اجتماعی در استان، ۵۴ درصد است گفت: روزانه بیش از ۴۵۰ بیمار کرونایی در استان شناسایی می‌شود.

وی ادامه داد: میانگین سنی مبتلایان به کووید ۱۹، در استان ۵۱ سال و میانگین سنی فوتی ها ۷۲ سال است و مرگ و میر کرونا در افراد چاق بیشتر از سایر افراد است.

وی با ابراز تاسف از همراهی نکردن مردم در استفاده از ماسک گفت: کسبه با ۴۴ درصد بیشترین همراهی، رانندگان تاکسی با ۲۶ درصد و آرایشگرها با ۱۰ درصد کمترین همراهی در استفاده از ماسک را داشتند.

وی ادامه داد: میزان استفاده از ماسک در وسایط نقلیه عمومی که یکی از کانون های انتشار ویروس است، ۱۰ درصد است.

به گفته صومی کمتر از ۵۰ درصد جامعه موازین بهداشتی را در میهمانی‌ها و تجمعات رعایت می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha