کد خبر: موضوع-منطقه-ای-روز-جهانی-ایدز-۲۰۲۰،-تا
۱۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۰

به گزارش گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، در متن این پیام آمده است: «امروز روز جهانی ایدز سال ۲۰۲۰ است که قرار بود که سال مهمی برای دستیابی به اهداف جهانی ۹۰-۹۰-۹۰ باشد. هدف این بود که اطمینان حاصل شود که تا سال ۲۰۲۰، از کسانی که با اچ آی وی زندگی می کنند، ۹۰ درصد وضعیت خود را می دانند، از افرادی که ابتلایشان به اچ آی وی  تشخیص داده شده ۹۰ درصد درمان بگیرند و از کسانی که تحت درمان بودند، ۹۰ درصد در بدنشان تکثیر ویروس سرکوب شود.

در حالی که ما از این اهداف جهانی عقب بودیم، عالم گیری کووید-۱۹ آمد که باعث ایجاد اختلال گسترده در خدمات و تهدید به پسرفت بسیاری از دستاوردهای بهداشتی و حوزههای دیگر توسعه شد.

در حالی که کشورها برای پا سخ دادن به کووید-۱۹ با دشواری کار کرده اند، خدمات ضروری بهداشتی دیگر از جمله پیشگیری ، تشخیص و درمان اچ آی وی گزند دیده اند. یک گروه مدل سازی که سازمان جهانی بهداشت و یو-ان-ایدز تشکیل دادند، تخمین زده است که نابسامانی شش ماهه در درمان ضدویروسی می تواند منجر به بیش از ۵۰۰۰۰۰ مرگ و میر افزوده از ناخوشی های مرتبط با ایدز در جنوب صحرای آفریقا در سالهای ۲۰۲۰-۲۰۲۱ شود.

در منطقه ما، کووید-۱۹ در یک زمان حساس برای همه گیری اچ آی وی آمد. تخمین زده می شود، ۴۲۰۰۰۰ نفر دچار اچ آی وی باشند و همه گیری در مقیاسی بی سابقه در حال دگرگونی است. ۴۴۰۰۰ ابتلای جدید به اچ آی وی فقط در سال ۲۰۱۹ در منطقه ما رخ داده است، یعنی ۴۷ درصد افزایش در مقایسه با سال پایه ۲۰۱۰. فقط یک سوم از کسانی که با اچ آی وی زندگی می کنند، در منطقه تشخیص داده شده است و تنها ۲۴درصد از آنها به درمان ضد ویروس دسترسی دارند.

این وضعیت دشوار با همه گیری کووید-۱۹ بیشتر شده است. بسیاری از کشورها اختلال در خدمات را گزارش کرده اند. با قرق کردن شهرها، دسترسی افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند، به مراکز بهداشتی، دستیابی نیروهای سیار به جمعیت های کلیدی و خدمت رسانی مراکز هم به کووید-۱۹ و هم به مشکلات دیگر، دشوار شد. ذخایر داروهای ضد ویروسی در برخی از کشورها به دلیل اختلال در حمل و نقل هوایی و کاهش جهانی در تولید داروها به پایان رسید؛ علاوه بر این، خدمات اچ آی وی، یا به دلیل سوق دادن نیروها به پاسخ به همه گیری کووید-۱۹ یا متأسفانه ابتلا به آن، نیروی کار کم آوردند. این امر باعث شده است که بسیاری از کسانی که با اچ آی وی زندگی می کنند، بیش از گذشته داروهای نجات دهنده زندگی خود و خدمات را به هنگام دریافت نکنند. اما عالم گیری کووید-۱۹همچنین فرصتی را برای معرفی نوآوری هایی مانند توزیع چند ماهه داروها، توزیع آنها با پیک، گروه های پشتیبانی مجازی و مشاوره با بیماران فراهم کرده است.

همکاری با جامعه مدنی در تضمین تداوم تعامل با مشتریان، عرضه خدمات و پشتیبانی از پایبندی آنها به درمان در این زمان دشوار مهم بوده است. به نمایندگی از سازمان جهانی بهداشت، اجازه دهید از این فرصت بهره برده و به سازمان های جامعه مدنی به خاطر نقش دیرینه آنها در توانمندسازی کسانی که با اچ آی وی زندگی می کنند و کار بنیادین آنها در این روزگار بی پیشینه درود فرستم.

با همه این کامیابی ها که گفته شد، چالش ها و نابسامانی ها، نبود تاب آوری را از جمله در برنامه های اچ آی وی در نظام های سلامت ما نشان داده اند. کووید-۱۹ آخرین بیماری عالم گیر نخواهد بود و ما باید از آن درس بگیریم تا در آینده آمادگی بیشتری داشته باشیم.

به همین دلیل، موضوع منطقه ای ما برای روز جهانی ایدز ۲۰۲۰ «تاب آوری خدمات اچ آی وی» است. هدف ما این است که به کشورها کمک کنیم تا خدمات بهداشتی اچ آی وی قوی تر، شبکه ای تر و یکپارچه تری بسازند که هنگام رویارویی با بحران ها، نیرومند بمانند. امسال همه ما باید به صدای کسانی که با اچ آی وی زندگی می کنند و بازخورد ایشان درباره خدماتی که در این شرایط اضطراری دریافت کرده اند، گوش کنیم.

شنیدن ماجرا از زبان آنها مهم است. با دانستن تجربیات آنها می توانیم یاد بگیریم که چگونه یک خدمت می تواند به خوبی با کاربرانش سازگار شود. هر کس حق دارد که از بالاترین استانداردهای بهداشتی بهره مند باشد و مشغله اضطرار نباید ما را از حفظ خدمات بهداشتی ضروری برای کسانی که به آنها نیاز دارند، بازدارند.

لازم است دست در دست هم کار کنیم تا خدمات ما حتی در زمان های بحران، استوار و بی وقفه باشد، تا بتوانیم به پوشش همگانی سلامت و پایان ایدز دست یابیم.

من از کشورهای عضو می خواهم که به کارهایی که تاکنون موفق بوده ادامه دهند، درس بیاموزند و نظام سلامت را تاب آورتر بسازند. تعهد سازمان جهانی بهداشت را به پشتیبانی از تلاش های کشورهای عضو، سازمان های جامعه مدنی و کسانی که با اچ آی وی زندگی می کنند، برای حفظ خدمات بهداشتی ضروری و تقویت نظام های سلامت در راستای افزایش تاب آوری اعلام می کنم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha