کد خبر: موافقان-ایجاد-منطقه-آزاد-تجاری-به-افزا
۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۶
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار پارلمانی طبنا(خبرگزاری سلامت)، روح‌اله بابایی صالحکه موافق طرح ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 3 آذرماه) مجلس شورای اسلامی گفت: نقاط قوت زیادی در موضوع ایجاد مناطق ویژه اقتصادی دیده شده است که رونق تولید، اشتغال، رشد سرمایه گذاری، افزایش درآمدهای کشور و توسعه روابط اقتصادی از جمله این نقاط قوت است. وی افزود: با رأی مثبت به این طرح شاهد توسعه اشتغال و سرمایه گذاری در کشور خواهیم بود و نباید به خاطر ضعف عملکردی در برخی مناطق اقتصادی اصل موضوع را زیر سوال ببریم.

برای مقابله با تحریم ها نیازمند توسعه مناطق آزاد هستیم

احمد مازنی نماینده مردم تهران در مجلس نیز به عنوان دیگر موافق این طرح گفت: با توجه به مشکلاتی که تحریم های ظالمانه و یک سوئه آمریکا برای ما ایجاد کرده است بحث اقتصاد یکی از اولویت های مهم ما در سال رونق تولید است و برای مقاومت در برابر این تحریم ها باید بخش تولید تقویت شود. وی ادامه داد: نیاز به تامین ارز در کشور، توسعه سرمایه گذاری، اشتغال و رونق تولید از اولویت هایی است که در کنار توسعه گردشگری در طرح مذکور دیده شده و من به عنوان یک نماینده این طرح را از اولویت های مهم کشور می دانم.

ایجاد مناطق آزاد قاچاق را افزایش می دهد

سیدجواد حسینی کیا نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با بررسی دوفوریتی طرح ایجاد مناطق آزاد و ویژه تجاری گفت: امروز کشور به اتحاد نیاز دارد و مشکل اصلی کشور بیکاری است. مردم از این طرح افزایش قیمت بنزین نگران هستند و این طرح با اصل 75 قانون اساسی مغایرت داشته و بار مالی دارد. وی با بیان اینکه قرار بود مناطق آزاد سکویی برای صادرات باشند، گفت: این طرح موجب قاچاق کالا می شود و ایجاد اشتغال نمی کند. با این طرح کل کشور را سوراخ می کنیم، همه جا منطقه ویژه و آزاد می شود، حال کجای کشور سالم می ماند؟ مناطق آزاد و تجاری نه تنها ایجاد اشتغال نمی کند، بلکه سکوی واردات شده است!

مطرح شدن این طرح خلاف آیین نامه است

محسن کوهکن ریزی نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی دیگر مخالف بررسی دوفوریتی طرح ایجاد مناطق آزاد و ویژه تجاری با انتقاد از هیات رئیسه مجلس گفت: طرح دوفوریتی نباید خارج از فوریت مطرح شود. طرح های دوفوریتی یا یک فوریتی در یک جلسه و در یک نوبت در مورد فوریت آن صحبت می کنیم، اگر مجلس رأی داد در مورد کلیات باید وقت دیگری صحبت کرد. وی ادامه داد: قانون آیین نامه قانونی است که دو سوم رأی آورده است، گاهی اوقات مخالفت ما مخالفت ماهوی است و با ماهیت مخالفت می کنیم و گاهی اوقات مخالفت شکلی است، می توان به ماهیت هم اشاره کرد. وی در ادامه مطرح کرد: کسانی که طرح را مطرح کردند، باید اشاره کنند چرا این طرح دوفوریتی است. طراحان باید بگویند چرا باید ظرف مدت چند روز ما یک طرح را تبدیل به قانون کنیم؟ همه می دانیم دولت لایحه‌ای را که درباره مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه ارائه داد، در روزهای اول کار شروع مجلس بود و 3 سال زمان برد و در شورای نگهبان ایراد بار مالی گرفت و برگشت داده شد. کوهکن با بیان اینکه اگر این طرح به صورت عادی ارائه می شد، جای حرف داشت، تاکید کرد: کل سرزمین ایران اسلامی که نمی شود منطقه آزاد و یا ویژه شود و در واقع مسئله اشتغال با این موضوع حل نمی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha