کد خبر: مواجهه-آستان-قدس-با-بحران-کرونا-حکیمان
۱۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۹:۳۰
مواجهه آستان قدس با بحران کرونا حکیمانه و تکلیف‌مدارانه بود

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از آستان نیوز،مواجهه با بحران کرونا، در برخی موارد از سوی برخی نهادها، با تصمیمات احساسی همراه بود و منجر به نتایج زیان‌باری هم شد؛اما به اذعان کارشناسان و مسئولان بهداشت و درمان کشور، مواجهه آستان قدس رضوی با این بحران، قاطعانه و در عین حال همراه با تصمیمات خردورزانه بود.

 در این رابطه با مصطفی خاکسار قهرودی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی  به گفت‌و گو نشستیم که در ادامه می خوانید:

شیوع کرونا  محدودیت‌هایی را در پی‌داشت تصمیم‌سازی و مواجهه عقلانی با این مسئله چطور در آستان قدس، به نتیجه رسید ؟

بحران کرونا نه فقط برای ما که برای دنیا، امر تازه‌ای بود. مواجه شدن با این قضیه در کشور ما به دلایل متعدد یک مواجهه عقلانی بود. یکی از دلایل مهم هم این بود که مردم کشور ما مسلمان هستند. در کشور ما، جامعه، رفتار خود را تکلیف میداند. این موفقیتی که به طور نسبی کسب شد، معلول همین است؛ اگرچه از نظر امکانات و... وضعیت ما متفاوت هم بــود، اما نتیجه بهتری گرفتیم. وقتی مردم به اتفاقی از منظر تکلیف دینی نگاه میکنند، طبیعتاً رفتارشان متفاوت است. در جامعه دینی، وقتی رهبر پای کار است، مردم پای کار هستند، علما پای کار هستند، حوزه‌های علمیه می‌آیند پای کار، طبیعتاً آنها هم پای کار میآیند و توجهی هم به هزینه و زحمت آن ندارند. این در همه کارهاست کــه به نوعی، جامعه با آن سروکاردارد. دفاع مقدس را ببینید. مردم وقتی رفتار خود را بر اساس تکلیف میبینند، پیشتاز هستند.

در موضوع کرونا چرا دستگاه بهداشت و درمان ما توانست به صورت نسبی بحران را کنترل کند؟ آن همه سختی را نظام سلامت تحمل کرد، در حالی که میدانیم حقوق و مزایای ویژه‌ای هم به آنها پرداخت نشده است. چرا؟ چون این را تکلیف میدانستند. آستان قدس هم تابعی از همین شرایط بود. آستان قدس رضوی به عنوان یک مرکــز علمی، دینی و فرهنگی نگاهش به پیشامد کرونا و نحوه مواجهه با آن، از سر تکلیف بود؛ یعنی آستان قدس میدانست که اگر در مقابله با شیوع کرونا، کوتاهی کند، فردا باید در برابر خدا و دربرابر حضرت رضا(ع) پاسخگو باشد. آن عبارتی که حجت الاسلام و المسلمین مروی در آن سخنرانی با بغــض فرمودند، که بعداً کلیپ هم شد، همین بود. فرمودند ما جواب امام رضا(ع) را چه میتوانیم بدهیم؟ حتی اگر به همین کسانی که گاه در خیابان میبینیم که چندان دستورالعملهای بهداشتی را رعایت نمیکنند؛ اگر به آنها گفته شود که عدم رعایت شما، به دیگران صدمه میزند و شما فردا باید بابت این سهل‌انگاری در برابر حقتعالی و در برابر حضرت رضا(ع) پاسخگو باشید، طبیعتاً بهتر و بیشتر موازین بهداشتی را رعایت خواهند کرد. در آستان قدس آن احساس تکلیف در کنار این احساس مسئولیت قرار گرفت و منشأ یک تصمیم‌گیری بزرگ شد.

آستان قدس برای اجرایی کردن این تصمیم متحمل چه فشارهایی شد؟

البته رسیدن به این تصمیم و اجراسازی آن، آسان نبود. ارادتمندان فراوانی بودند که با بسته شدن درهای حرم مطهر مخالف بودند. ما باید به آنها هم پاسخ میدادیم. میدانید که بسته شدن درهای حرم مطهر سابقه ندارد. گاهی اتفاقاتی می‌افتاده که به ناچار درهای حرم برای مدت کوتاهی بسته می‌شده؛ اما اینکه تصمیم گرفته شود و درهای حرم مطهر از سر یک تصمیم بسته شود، آن هم اینقدر طولانی، بی‌سابقه است. البته کسی به مدیریت آستان قدس رضوی فشار نیاورد که درهای حرم را ببندید. ما بر اساس وظیفه و تکلیف و هماهنگی با مراکز ذیربط تصمیم‌گیر، به این باور رسیدیم که امروز، اعمال محدودیت، تکلیف ماست. از مردم هم باید تشکر و قدردانی کرد. همراهی مردم و صبر و تحملشان، ستودنی بود. البته نه مردم و نه هیچ کس دیگری دلش نمیخواست درهای حرم مطهر بسته شود و درست صبوری مردم هم از همین منظر بود. البته برخوردهایی هم بود. عده‌ای از ارادتمندان ما را مورد خطاب و عتاب هم قرار دادند که چرا داریم محدودیت ایجاد میکنیم، اما همان برخوردها هم از فرط ارادتمندی بود و اینکه از ما انتظار نداشتند. انصافاً این فضا هم در آستان قدس رضوی کنترل شد. اعمال محدودیت، از موارد خاص شروع شد و اندک اندک گسترش یافت تا به جایی رسید که ما دیگر پذیرای زائران در حرم مطهر رضوی نبودیم.

در دورانی که حرم مطهر به روی زائران بسته بود، اما فعالیت‌ در اماکن متبرکه تعطیل نشد، از فرصت پیش آمده آستان قدس به چه نحوی استفاده کرد؟

در این مدت هم که زائران فرصت زیارت از نزدیک را ازدسـت داده بودند، ما بی‌کار ننشستیم. این هم خودش مرحله قابل توجهی است. کارهای زیادی بود که باید در جغرافیای حرم مطهر و روضه منوره انجام می‌شد. خب طبیعی است که حضور شبانه‌روزی زائر دربارگاه منور رضوی، فرصت انجام برخی امور مرمتی و بازپیرایی را از ما می‌گیرد. از این منظر، این ایام فرصت بی‌نظیری برای انجام این قبیل فعالیت‌ها در حرم مطهر بود. ما در این ایام توانستیم، بررسی‌های کاملی درباره وضعیت ابنیه حرم مطهر انجام بدهیم و آسیب‌هایی که به مرور در آنها پیدا شده بود را شناسایی کنیم. محدودیتهای ایجاد شده، عملا برای ما فرصتی ایجاد کرد تا بتوانیم به وظایف‌مان در حوزه حفظ و حراست از بنای حرم مطهر، بهتراز پیش بپردازیم.

معتقدم مواجهه آستان قدس رضوی با این بیماری، مواجهه‌ای حکیمانه و تکلیف‌مدارانه بود. بازگشایی حرم مطهر هم با بررسی و تحلیل شرایط و البته با هماهنگی کامل با مراجع تصمیم‌گیر اعم از ملی و استانی بود. در این مرحله هم آستان قدس رضوی با همفکری دیگر آستانهای مقدس در کشور، دستورالعمل‌هایی تهیه و به ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا ارائه داد. این دستورالعمل‌ها به تصویب رسید و ما بر اساس آنها وارد مرحله بازگشایی گام به گام شدیم. امروز بنا به اظهارنظر مقامهای رسمی، آستان قدس رضوی با آن نگاه تکلیف‌مدارانه، رفتار مناسبی در مقابله با بیماری کرونا داشته است. با این وجود، روشن است که مجموع این رفتارها، زمانی اثربخش است که مردم، چه در هنگام تشرف به بارگاه منور رضوی و چه غیر آن، به همه دستورالعمل‌ها توجه کنند. توجه و همراهی مردم است که میتواند ما را از گردنه عبور بدهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha