کد خبر: مهلک‌تر-بودن-بیماری‌های-قلبی-مادرزا
۱۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۰۴
به گزارش گروه سلامت طبنا (خبرگزاری سلامت) از مدیکال‌اکسپرس، شانس بقای کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی مادرزادی بنا بر کشوری که در آن به دنیا آمده‌اند، تفاوت‌های چشمگیری دارد. این نتیجه بر اساس تازه‌ترین مطالعه جهانی بار بیماری‌هاست که اطلاعات خود را از بیش از ۱۹۵ کشور جمع‌آوری کرده است. محققان انجمن بیماری‌های مادرزادی قلب در آمریکا با همکاری محققان بیش از ۴۵ موسسه بهداشتی دنیا توانستند وضعیت تشخیص و درمان این نوع بیماری را ارزیابی و کشورهای مختلف را با هم مقایسه کنند. این مطالعه سال ۲۰۱۷ میلادی انجام شده است اما نتایج آن اخیرا در نشریه پزشکی معتبر لنست (Lancet) منتشر شده است. بنا به گفته محققان، «در گذشته، به دلیل کم بودن منابع، از نظر جغرافیایی امکان بررسی وضعیت جسمی کودکان مبتلا به بیماری‌های مادرزادی قلب در طول زندگی‌شان وجود نداشت و این اولین بار است که با استفاده از تعداد زیادی از منابع معتبر در سراسر جهان، این مشکل بررسی شده است.» در این بررسی محققان به نتایج زیر دست یافتند:
  • از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷، مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی مادرزادی ۳۴,۵ درصد کاهش داشته است.
  • نزدیک به ۷۰ درصد از مرگ‌های این مشکل جسمی در سال ۲۰۱۷، در میان نوزادان کمتر از یک سال رخ داده است.
  • کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی مادرزادی که در کشورهای کم‌درآمد زندگی می‌کنند و از طبقه اجتماعی پایینی برخوردار هستند، بیش از کودکان دیگر در خطر مرگ قرار دارند و هر چه شرایط زندگی این کودکان بدتر باشد، نرخ مرگ‌ومیر آنها بیشتر است.
  • حدود ۱۲ میلیون نفر در سراسر دنیا به بیماری‌های قلبی مادرزادی مبتلا هستند که این رقم در مقایسه با سال ۱۹۹۰ میلادی، ۱۸,۷ درصد بیشتر است.
در کشورهای پردرآمد مانند آمریکا، بیماری‌های قلبی مادرزادی کودکان در همان دوران جنینی‌ و ۲۰ هفتگی‌شان، با استفاده از دستگاه فراصوت تشخیص داده می‌شود و آنها معمولا در هفته اول پس از تولد، تحت عمل جراحی قرار گرفته و درمان می‌شوند و در بزرگسالی می‌توانند از پس این بیماری به‌خوبی برآیند. اما در کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط، چنین امکانی در اختیار خانواده‌ها و کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی مادرزادی قرار نمی‌گیرد و این بیماری موجب مرگ زودرس کودکان مبتلا می‌شود. به گزارش طبنا، محققان می‌گویند، برای کاهش مرگ‌ومیر زودهنگام کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی مادرزادی، باید بیماری آنها وقتی کمتر از ۵ سال سن دارند، درمان شود. مترجم: نادیا زکالوند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha