کد خبر: منویات-مقام-معظم-رهبری
۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۰۱
منویات مقام معظم رهبری در حوزه آموزش مغفول مانده است!

وی با تاکید بر اینکه موضوع دیگری که باید به آن توجه شود ارتباط ببین آموزش و مهارت‌های علمی‌ است، گفت: افرادی که آموزش داده می‌شوند حتی مهارت‌های کافی در رشته خود را ندارند تا بعد از فارغ التحصیلی از رشته خود کسب درآمد کنند و بیشتر اوقات به دنبال کارمندی دولت هستند، طبیعتا یک مهندس کشاورزی باید بتواند معیشت خودش را از طریق علمش بدست آورد.

دکتر مهرداد ویس کرمی‌ در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری سلامت با بیان اینکه اولویت اولش عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات است، افزود: تکلیف آموزش با توجه به حیطه‌ای که دارد مشخص می‌شود و به نظر می‌رسد منویات مقام معظم رهبری به طور جدی در بحث دانشگاه‌ها، آموزش و پروش و مراکز فنی و حرفه‌ای دنبال نشده است. وی ادامه داد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به صورت جدی پیگیری نشد و به جای آن در مقطعی به دنبال سند 2030 رفتند که بومی ‌کشور ما نیست و متناسب با فرهنگ لیبرال آمریکایی نوشته شده است. یکی از بحث‌های اصلی این است که سند تحول آموزش و پرورش با نظارت مجلس اجرایی شود. ویس کرمی با اشاره به وضعیت معیشت فرهنگیان، اظهار کرد: وضعیت معیشت فرهنگیان و حتی بعضا دانشگاهیان یکی از بحث‌هایی است که باید با عدالت بررسی و مورد بازنگری قرار گیرد. جایگاه معلمان نه صرفا به لحاظ مادی، جایگاه خوبی نیست، پایه کار این است که معلم باید از نظر معیشتی در وضعیتی باشد که بدون دغدغه یا حداقل با کمترین دغدغه به تعلیم و تربیت بپردازد. نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس یازدهم با بیان اینکه بازنشستگان آموزشی هم با مشکلات زیادی روبرو هستند، گفت: نباید زماینکه فعالیت و خدمات این افراد به پایان می‌رسد، آنها را به حال خودشان رها کرد. وی ادامه داد: بحث تحول و اسلامی‌ کردن دانشگاه‌ها موضوع دیگری است که به نظرم مغفول مانده و خیلی آن را جدی نگرفته‌ایم و کاری برای آن نشده است، یعنی دانشجو به رشته‌ای که می‌خواند، آگاه نیست. منویات مقام معظم رهبری در حوزه آموزش مغفول مانده است ویس کرمی توضیح داد: یکی از کارهایی که مجلس باید انجام دهد و شجاعت زیادی هم می‌خواهد بازنگری در کنکور و سهمیه‌هایی است که به نحوه مختلف در مقاطع مختلف در پذیرش دانشجو انجام می‌شود. قابل قبول نیست که کسی با رتبه بالای 50 هزار و بعضا بالای 100 هزار پزشکی بخواند. عادلانه نیست که جوان با استعداد دیگری کنار بنشیند و این فرد در جایی قرار بگیرد که توان لازم برای آن را ندارد. نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس یازدهم اظهار کرد: موضوع دیگری که باید حتما دنبال شود توجه به تربیت در کنار آموزش است. این بخش مغفول مانده و جز در موارد خاص، تعطیل شده است. یعنی توجهی به تربیت اجتماعی، فرهنگی و دینی دانش آموزان نداریم و اینها باعث بروز مشکلاتی می‌شود. وی با تاکید بر اینکه موضوع دیگری که باید به آن توجه شود ارتباط ببین آموزش و مهارت‌های علمی‌ است، گفت: افرادی که آموزش داده می‌شوند حتی مهارت‌های کافی در رشته خود را ندارند تا بعد از فارغ التحصیلی از رشته خود کسب درآمد کنند و بیشتر اوقات به دنبال کارمندی دولت هستند، طبیعتا یک مهندس کشاورزی باید بتواند معیشت خودش را از طریق علمش بدست آورد. ویس کرمی با بیان اینکه در بخش پژوهش‌ هم مشکلات زیادی داریم، افزود: متاسفانه پژوهش‌ها هم سالم انجام نمی‌شود، حتی گاهی پژوهش‌ها شکل معامله به خود می‌گیرد و کمکی هم به حل موضوعات جامعه نمی‌کند. نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس یازدهم تصریح کرد: موضوع پژوهش‌ها هم دردی از کسی دوا نمی‌کنند و گاهی تنها کمک به بیگانگان است. در واقع تا زمانیکه ملاک ارتقا و ارزیابی اساتید ما مقالاتی است که در کشور‌های دیگر به چاپ می‌رسند حتی اگر نام آن را رشد علمی‌ بگذاریم، این رشد علمی ‌بی مزد و مواجب برای دیگران است. وی توصیه کرد: پژوهش‌ها باید نیاز محور، مساله محور و بومی ‌شود؛ در آن زمان است که می‌توانیم امیدوار باشیم که تحولاتی اتفاق میفتد.

خبرنگار:محمدسیاح

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی سالار ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    سلام ودرود خدا بر دکتر ویسکرمی که حقیقت در مورد فرهنگیان فرمودند . یکی از مشکلات مهم فرهنگیان اعمال مدرک هست که قرار بود مدرک دوم فرهنگیان را هم اعمال کنند اما دولت سرباز میزند . متشکریم دکتر پیگیر این مشکل باشید