کد خبر: معلولین-افراد-بی‌مهارتی-نیستند-برگزا
۱۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۲۹
معلولین افراد بی‌مهارتی نیستند/ برگزاری حضوری امتحانات در مدارس استثنایی

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، سید جواد حسینی که به مناسبت هفته جهانی معلولین مهمان برنامه «سلام تهران» بود، تصریح کرد: جامعه‌ جهانی، آموزه‌های دینی و قرآنی و نیز قانون جامعه معلولین در ایران، خواستار جامعه دوست‌دار انسان و دوست‌دار معلولین هستند. جامعه دوستدار معلولین باید برای سلامت و بهداشت، اشتغال و آموزش معلولین برنامه داشته باشد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به رسالت‌های این سازمان در تأمین امکانات لازم برای دانش‌آموزان معلول، اظهار داشت: خوشبختانه از سال 1370 تاکنون پوشش تحصیلی بسیار خوبی برای معلولان صورت گرفته و در حال حاضر ۱۵۰ هزار دانش‌آموز با نیاز ویژه داریم که در ۷ گروه آسیب بینایی، شنوایی، ذهنی، جسمی‌حرکتی، چندمعلولیتی، اوتیسم و کودکان دارای مشکل در یادگیری دسته‌بندی می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۱۷۰۰ مدرسه به صورت ویژه و ۲۱ مدرسه پذیرا، پوشش تحصیلی دانش‌آموزان معلول را برعهده دارند، افزود: یکی از رویکردها این است که دانش‌آموزان نیاز ویژه با سطح هوشمندی متوسط کنار دانش‌آموزان عادی تحصیل کنند. رویکرد دوم که هم‌راستا با هدف اول است، رویکرد تلفیقی فراگیر می‌باشد که ۲۰ سال است از آغاز آن در ایران می‌گذرد. در ابن رویکرد باید مدارس خاص معلولین به کمترین حد برسد و دانش‌آموزان کنار دیگر محصلان عادی قرار بگیرند‌. این رویکرد با عنوان جامعه فراگیر و در دسترس مطرح است و در عرصه آموزش هم همین رویکرد طراحی شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح «از خشت تا بهشت»، گفت: هم اکنون ۲۱۰ مدرسه نیاز است تا به استاندارد مدارس دانش‌آموزان استثنایی برسیم. دانش‌آموزان استثنایی ۵ تا ۱۰ برابر فضای بیشتری در ساعات مختلف روز نیاز دارند. با این طرح فضای آموزشی 2ونیم متر در مناطق محروم و یک و نیم متر در کل کشور افزایش یافته است.

حسینی با اشاره به نقش مهم خیرین در اجرای این طرح، تصریح کرد: به مناسبت هفته معلولان، کلنگ بیش از ۵۲ پروژه بر زمین می‌خورد که ۴۲ مورد از آنها مدرسه برای دانش‌آموزان است.

وی در پاسخ به اینکه امتحانات دانش آموزان معلول حضوری خواهد بود یا غیرحضوری و به صورت آنلاین؟، تأکید کرد: از اول مهرماه بازگشت دانش‌آموزان به مدارس به شکل تدریجی با حفظ سلامت و رعایت دستورالعمل‌ها آغاز شد. در مدارس استثنایی هم ۵۰ درصد دانش آموزان حضور یافتند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اعلام اینکه کلاس‌های دانش‌آموزان اوشیمی و معلولین جسمی‌حرکتی ‌با تراکم ۴ نفر برگزار می‌شود، گفت: اگر یک کلاس بیش از ۵۰ شاگرد دارد، معلم آنها را کلاس‌بندی می‌کند‌. وقتی بیشتر کلاس‌ها حضوری هستند، امتحانات هم حضوری برگزار می‌شود.

حسینی با تأکید بر اینکه نباید معلولان را کم توان‌ بنامیم، تأکید کرد: باید معلمان را با آموزش‌های خاص و اولیا ‌را با ارتباط مناسب آشنا کنیم. جامعه باید بداند که معلولین افراد بی‌مهارتی نیستند.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha