کد خبر: مطالعات-میان‌رشته‌ای،-اساس-رشته-طب-س
۲۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۰۷
مطالعات میان‌رشته‌ای، اساس رشته طب سنتی ایرانی است
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، در این نشست که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، دکتر «محمدرضا شمس اردکانی»، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، ورود به مطالعات بین رشته‌ای را عامل موثری برای تربیت پزشک حکیم با توجه به آموزه‌های اخلاقی در طب ایرانی و تمدن اسلامی دانست و گفت: اساس رشته طب سنتی ایرانی، مطالعات میان‌رشته‌ای است و حکما و دانشمندان بزرگ این حوزه، علاوه‌بر علم پزشکی، بر علوم بسیار دیگری، به‌خصوص در حوزه علوم انسانی مسلط بودند.
وی افزود: با تلاش‌های انجام‌شده، دانشکده‌های طب ایرانی در سال ۱۳۸۶ فعالیت رسمی خود را در فضای علمی و دانشگاهی حوزه پزشکی آغاز کردند و شاهد پیشرفت‌های بسیاری در این رشته از آن سال‌ها تا به امروز بوده‌ایم، اما ورود به مطالعات میان‌رشته‌ای، از موضوعات مهم این حوزه است.
مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل با اشاره به همکاری‌های گذشته با اعضای هیات‌علمی دانشگاه امام صادق(ع)، این نشست را فرصت مناسبی برای پیشبرد طب سنتی در مطالعات میان‌رشته‌ای دانست و پیشنهاد داد: برای دانشجویان جدیدالورود رشته طب و داروسازی سنتی، دو کارگاه آشنایی با علوم پایه‌ای که پیش‌نیاز آموزش پزشکی هستند، از جمله منطق و فلسفه برگزار شده و روند همکاری با ادامه برگزاری این کارگاه‌ها و انجام اقدامات مشترک، ادامه یابد.
اقدامات حکمت‌بنیان و مرتبط با فرهنگ ایرانی‌اسلامی، از رسالت‌های دانشگاه امام صادق(ع) است
دکتر «حسین‌علی سعدی»، رییس دانشگاه امام‌صادق(ع) نیز با تاکید بر اهمیت بحث انسان سالم و نیاز وی به سلامت حکمت‌بنیان، گفت: باید میراث طبی سنتی و حِکَمی کشور را پاس بداریم و پرداختن به اقدامات حکمت‌بنیان که مرتبط با فرهنگ ایرانی اسلامی است، از رسالت‌های دانشگاه امام صادق محسوب می‌شود.
وی تاکید کرد: اگر به‌صورت عالمانه به این میراث نپردازیم، افراد نادانی با ورود به این حوزه، مسیر را دچار مشکل می‌کنند، کمااینکه در مورد طب ایرانی این داستان تا حدودی رخ داد.
در ادامه، دکتر «حسین رحیمی»، رییس سابق سازمان سنجش آموزش پزشکی که در حوزه مطالعات میان‌رشته‌ای اقدامات موثری انجام داده است، مباحث میان‌رشته‌ای داخلی را لازمه علوم ایرانی اسلامی دانست و افزود: باید مفاهیم دوره اسلامی را بشناسیم و به جامعه بشناسانیم و برای ایجاد پیوند میان علوم قدیم و جدید تلاش کنیم.
دکتر «علیرضا عباسیان»، معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه یک بخش سبک زندگی ایرانی اسلامی، پزشکی و بخش دیگر آن علوم اجتماعی است، پیشنهاد انجام سه پروژه مشترک را مطرح کرد و گفت: تدوین سبک زندگی ایرانی اسلامی، حفظ و شناخت استادان برجسته رشته‌های پایه، از جمله حضرت آیت‌ا... مصطفوی که در مبحث طبیعیات جزو معدود افراد مسلط به این امور هستند و تکمیل درختچه دانش برای فهم ارتباط بین علوم نوین و علوم کهن، با هدف برقراری ارتباط موثر میان طب سنتی و طب رایج که می‌توانند مکمل یکدیگر در ارائه خدمات سلامت باشند، از جمله اقدامات مهمی است که می‌توانیم به آنها بپردازیم.
همکاری خوبی در بررسی روایات طبی و مفاهیم اسلامی حوزه پزشکی داشته‌ایم
در ادامه، دکتر «نفیسه حسینی یکتا»، معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، با اشاره به پیشینه خوب همکاری با اعضای هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) و برگزاری کارگاه‌های «نظام سلامت در اسلام» در دانشگاه‌های علوم پزشکی، افزود: کارگاه‌های آموزشی طب سنتی نیز توسط انجمن علمی طب سنتی ایران برای دانشجویان دانشگاه امام صادق برگزار شد و امیدواریم با این پیشینه خوب همکاری در گذشته، این نشست آغازی برای انجام اقدامات بنیادی و کاربردی‌تر در حوزه‌های مشترک میان علوم انسانی و علم پزشکی باشد.
دکتر «آرمان زرگران»، مشاور بین‌الملل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت هم بر اهمیت توجه به مطالعات میان‌رشته‌ای تاکید کرد و گفت: اقدامات انجام‌شده در این حوزه در مراکز مختلف، از جمله فرهنگستان علوم پزشکی با حضور استادان علوم مختلف، در شکل‌گیری این دیدگاه در حوزه پزشکی کمک‌کننده بوده، ولی برای پایه‌گذاری رسمی آن در فضای علمی و دانشگاهی، نیاز به همکاری تمامی حوزه‌های مرتبط است.
در ادامه، دکتر «حامد آرضایی»، عضو هیات‌علمی دانشگاه امام‌صادق(ع) با اشاره به سابقه همکاری این دانشگاه با دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت و دانشکده‌های طب ایرانی و نگارش پایان‌نامه‌های مشترک، گفت: پیش از این، کارگاه‌های آموزشی مشترکی در مباحث میان‌رشته‌ای فلسفه و پزشکی، هم در دانشکده‌های طب ایرانی و هم در دانشگاه امام صادق با حضور استادان برجسته هر دو حوزه برگزار شده و با برگزاری کارگاه‌های تخصصی، همکاری خوبی نیز در زمینه بحث و بررسی روی روایات طبی و مفاهیم اسلامی حوزه پزشکی داشته‌ایم.
گفتنی است، در پایان این نشست، مقرر شد کمیته‌ای با حضور نمایندگانی از سوی دو طرف، برای برنامه‌ریزی درخصوص انجام اقدامات مشترک، تشکیل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha