کد خبر: مصمم-به-ایجاد-پزشک-خانواده-در-نظام-سلام
۸ مهر ۱۳۹۹، ۲۰:۳۶
به گزارش  گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر سعید نمکی در نشست صمصمی با اعضای هیات رییسه و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان اظهار داشت: مصمم هستم که پزشک خانواده را به عنوان دروازه بان و یکی از اجزای مهم و اساسی نظام سلامت ایجاد کنم و گرچه کووید۱۹، نفسی از ما گرفت اما تا این حرکت اجرایی نشود، آرام نخواهم گرفت.
وزیر بهداشت تاکید کرد: نمی توان پزشک خانواده و سیستم ارجاع را بدون ریل گذاری پرونده الکترونیک سلامت اجرا کرد و خوشبختانه این زیرساخت در کشور ایجاد شد و این ریل گذاری در حد اعلا، بروز کرده و می کند.
وی خاطرنشان کرد: در آموزش علوم پزشکی کشور، غفلت زیادی کرده ایم و هدف ما فقط توسعه تحصیلات تکمیلی و دوره های فوق تخصصی بوده است. ژنرال های زیادی تربیت کرده ایم اما در نظام سلامت دیگر سرباز نداریم. فوق تخصصی رشته انگشت دست راست را آموزش داده ایم اما جراح عمومی به قدر نیاز تربیت نکرده ایم. انترن هنوز دوره اش تمام نشده، کشیک هایش را می فروشد که بتواند رزیدنتی بخواند. رزیدنت هنوز امتحان بورد نداده می خواهد فلوشیپ بخواند البته بنده هیچ مشکلی با دوره های تخصصی و فوق تخصصی ندارم اما ما فوق تخصص گوارش اطفال تربیت می کنیم که شاید ماهانه دو بیمار داشته باشد اما این متخصص دیگر کارهای متخصص اطفال را انجام نمی دهد.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تربیت نیرو در رشته هایی مانند طب عفونی، روانپزشکی، طب داخلی، اطفال و جراحی عمومی باید در اولویت باشند.
دکتر نمکی در ادامه گفت:  اولین نفری بودم که ۳۱ سال پیش در وزارت بهداشت اداره کل بیماری های غیرواگیر را راه انداختم چون معتقد بودم از چاله بیماری های عفونی که رد شویم، در تله بیماری های غیرواگیر گرفتار می شویم که بعد از ما این اداره را  در اداره کل بیماری های واگیر، ادغام کردند اما در چند سال گذشته همه توجهات با وجود بیماری هایی مانند تب مالت، HIV و سل در کشور به بیماری غیرواگیر معطوف شد اما در یکی دو سال گذشته به بیماری های واگیر هم توجه کردیم و به دنبال راه اندازی مرکز مدیریت و کنترل بیماری ها هستیم که مجوز و بودجه های لازم آن را گرفته ایم چون در هر منطقه ای از کشور، یک گرفتاری و بیماری داریم.
وی گفت: خوشبختانه گشایش هایی انجام شده و این هفته سه ماه از کارانه پرستاران و پزشکان به ویژه پزشکان خانواده و کادر بهداشتی را پرداخت می کنیم و در مورد ارز برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی، اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و امروز هم صحبتی با رییس کل بانک مرکزی داشتم و خداوند کمک می کند تا دغدغه های ما برطرف شود و کمتر شرمسار نیروهای بهداشتی و درمانی و اداره بار سنگین مدیریت کرونا باشم.
دکتر نمکی تصریح کرد: یکی از گرفتاری های ما در دوره مقابله با کرونا اکسیژن ساز بیمارستانها بود و ظرفیت اسمی با ظرفیت عملی که تحویل گرفته شده بود متفاوت بود و برای رفع این مشکل ۲۰۰ میلیارد تومان برای تقویت اکسیژن ساز هزینه کردیم. در حال حاضر  یکی از مشکلات ما، اکسیژن است و خودمان را آماده می کنیم که هر استانی اگر با موج جدیدی روبرو شد، مشکل اکسیژن ساز نداشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha