کد خبر: مصرف-دخانیات-زمینه-ساز-ابتلا-به-سرطان-ه
۱۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۵۷

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر سید امیر  ال داوود با اشاره به اینکه مضرات قلیان نسبت به سیگار بسیار بیشتر است، عنوان کرد :دخانیات یکی از عوامل ایجاد کننده انواع سرطان هاست و برخلاف تصور عموم به جز سرطان ریه، سرطان حنجره، حلق،حفره دهان، مثانه و کلیه را نیز ایجاد می کند.

متخصص رادیو تراپی و انکولوژی با اشاره به اینکه به طور تقریبی مصرف  دخانیات باعث ایجاد یک سوم از سرطان ها است، ابراز کرد :جامعه عاری از دخانیات به طور متوسط یک سوم کمتر از جوامع دیگر گرفتار انواع سرطان خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه اگر در یک خانواده، تنها پدر خانواده دخانیات مصرف کند،همه خانواده در معرض استنشاق سرطان زای  دود دخانیات قرار می گیرند، گفت :هر میزان که مصرف دخانیات بیشتر باشد احتمال ابتلا به سرطان نیز افزایش می یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد :سیگار حتی به میزان مصرف اندک نیز می تواند بسته به سیستم آنزیمی بدن تاثیرات منفی خود را به جای بگذارد این رخداد به ویژه در بانوان تاثیرات منفی تری به جای می گذارد.

دکتر ال داوود گفت :تغییرات سبک زندگی متاسفانه باعث شده که قبح مصرف دخانیات در بانوان از بین برود و متاسفانه در آینده نه چندان دور شاهد افزایش انواع سرطان در بانوان به دلیل مصرف دخانیات خواهیم بود.

این متخصص رادیو تراپی و انکولوژی افزود :در آمریکا، اروپا و ژاپن به دلیل قوانین سخت گیرانه در برابر مصرف دخانیات آمار ابتلا به سرطان کاهش یافته است اما متاسفانه در ترکیه، ایران و مصر به دلیل مصرف بالای دخانیات روند رو به رشد سرطان و بیماری های مختلف مانند سکته مغزی، بیماری ریوی و مشکلات باروری را شاهد هستیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی با تاکید براینکه زنان در نقش مادر خانواده نقش کلیدی در سلامت خانواده دارند بنابراین پرهیز این قشر جامعه از دخانیات می تواند سلامت یک خانواده را تامین کند، گفت :در حال حاضر تصور نادرست درباره قلیان در سطح جامعه وجود دارد مبنی براینکه قلیان تاثیرات منفی کمتری از خود به جای می گذارد این در حالی است که قلیان به مراتب از سیگار تاثیرات منفی بیشتری برجای می گذارد.

وی بیان کرد :اقشار سطح پایین جامعه نیز بر تصور نادرست مبنی براینکه مصرف مواد مخدر و به خصوص تریاک می تواند در سلامت جسمی فرد موثر باشد به بیمار مبتلا به سرطان تریاک می خورانند و این اقدام باعث وخامت حال بیمار می شود زیرا انواع مواد مخدر نه تنها باعث بهبودی بیمار نمی شوند بلکه عامل ایجاد سرطان های مختلف هستند.

وی تاکید کرد :در ابتلا به سرطان مری و دستگاه گوارش و بیماری های بدخیم مواد مخدر نقش بسزایی دارد بنابراین نباید با تصورات نادرست  سلامتی خود و خانواده را به مخاطره بیاندازیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha