کد خبر: مصرف-دارو-و-بیماری-های-فصلی-از-دلایل-کاه
۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۹:۲۸

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر بشیر حاجی بیگی با بیان اینکه میزان ذخایر 7 تا 9 روز امکان پاسخگویی به کلیه نیازهای مراکز درمانی را فراهم می کند، افزود: ذخایر در حد ۵الی ۷روز نیز قابل قبول است اما درفصول سرد به جهت مقابله با هرگونه بحران احتمالی می بایست این ذخایر در سطح بالاتری نگه داشته شود و این میزان ذخایر مستقیما وابسته به همت مردم و حضورشان در مراکز اهدای خون و همچنین مدیریت ذخایر و مصرف خون در مراکز درمانی است.

وی خاطر نشان کرد: هرگاه ذخایر از این میزان کمتر شود فراخوان های لازم اطلاع رسانی می شود و در ماه های پایانی سال همواره نیازمند حضور موثر و پرشور مردم در تمامی مراکز اهدایخون کشور هستیم.

دکتر بشیر حاجی بیگی به شبکه ملی خون رسان نیز اشاره و اظهار کرد: با هدف تامین خون در استان هایی که به دلیل وجود مصرف کنندگان بیشتر خون نیاز به خون و فراورده های بیشتری وجود دارد شبکه خونرسانی با پایش 24 ساعته فعال است و  چنانچه میزان ذخایر یک گروه خون از حد معمول بیشتر شود در قالب این شبکه خون یا فراورده های مازاد به استان های نیازمند ارسال خواهد شد.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران به حضور چشمگیر اهداکنندگان مستمر خون می بالد و می گوید: ایران دارای آمار بالایی در اهدای مستمر خون است و 60 درصد خون های اهدایی از اهداکنندگان مستمر تامین می شود.

دکتر بشیر حاجی بیگی در پاسخ به این پرسش که چرا حضور اهداکنندگان مستمر از اهمیت ویژه برخوردار است می گوید: اهداکنندگان مستمر از میزان مشارکت، تعهد، شخصیت بارز اجتماعی و سلامت بیشتری برخوردارند.

وی می افزاید: اهداکنندگان مستمر منابع قابل اتکا کشور در تامین به موقع نیاز خونی بیماران و مصرف کنندگان مستمر خون هستند.

حاجی بیگی با اعلام اینکه در پی فراخوان های سازمان انتقال خون عموماً اهداکنندگان مستمر پیش از دیگران در مراکز انتقال خون حضور می یابند می گوید: اگرچه انتقال خون در تلاش است تا با جذب داوطلبین جوان میانگین سن اهداکنندگان را کاهش دهد اما همواره بر افزایش شاخص اهدای مستمر خون نیز تاکید دارد.

سخنگوی سازمان انتقال خون هر اهداکننده مستمر خون را یک سفیر اهدای خون می داند و می افزاید: حضور جمعیت اهداکنندگان مستمر موجب ارتباط نزدیک مراکز انتقال خون با دیگر آحاد جامعه می شود و هر اهداکننده مستمر می تواند جدید ترین آموزش های علمی و مطالب مرتبط با اهدای خون دیگران ارائه کند و امکان جلب مشارکت دیگران نیز فراهم شود.

پلاکت؛ فرآورده ای با عمر کوتاه اما حیات بخش

 دکتر حاجی بیگی پلاکت‌ را اجزای کوچک بافت خون معرفی می‌کند و می‌گوید: این ساختارها حاوی آنزیم‌هایی هستند که باعث انعقاد خون شده و درنهایت از ادامه‌ی خونریزی جلوگیری می‌کنند.

به گفته‌ی دکتر حاجی بیگی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند اصلی‌ترین گروه نیازمند دریافت مستمر پلاکت هستند به‌طوری‌که سالانه به دریافت ۳۰الی ۵۰واحد پلاکت نیاز دارند.

وی بر نجات بخشی و ضرورت دسترسی به واحد های پلاکت تاکید دارد و ادامه می دهد: پلاکت در خارج از بدن تنها ۳روز طول عمر دارد و زودتر از دیگر محصولات خون از بین می‌رود و پس از اهدای خون در همان ساعات اولیه می‌بایست از سلول‌های خونی جدا و فرآوری شود.

دکتر حاجی بیگی تلاش شبانه روزی مراکز اهدای خون را برای تامین فرآورده های خون ارج می نهد و می گوید: تلاش های کادر درمان تنها با حضور اهداکنندگان خون از تمامی گروه های خونی و در تمام روزهای سال نتیجه بخش خواهد بود.

مراکز اهدای خون، پایگاهی برای اعتلای مشارکت اجتماعی

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران فعالیت های بهداشتی و درمانی مراکز انتقال خون را تنها بخشی از وظایف این سازمان می داند و می گوید: مراکز انتقال خون در واقع یک پایگاه اجتماعی هستند که میزبان پویا ترین افراد جامعه است.

حاجی بیگی می افزاید: تلاش روابط عمومی چیزی جز افزودن سرمایه های انسانی و معنوی به این مراکز نیست.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکه ضعف در اطلاع رسانی همگرایی داوطلبین اهدای خون و سازمان انتقال خون را از بین می برد ادامه می دهد: ما در تلاشیم تا به اهداکنندگان خون نشان دهیم که اهدای یک واحد خون چگونه می تواند جان یک بیمار را از مرگ نجات بخشد و چه میزان امید و نشاط را در جامعه جاری کند.

وی با بیان اینکه روابط عمومی وظیفه دارد تا بر میزان انگیزه اهداکنندگان بیفزاید ادامه می دهد: جلب همراهی بدون چشم داشت هزاران داوطلب اهدای خون در کلیه روزهای گرم و سرد سال بدون اعتماد متقابل میسر نیست و خوشبختانه انتقال خون از چنین تعامل سازنده ای با مردم برخوردار است.

او تاکید می کند : جوامعی که میزان اهدای خون در آن بالا است قطعا در دیگر فعالیت های عام المنفعه و نوع دوستانه نیز به مراتب وضعیت مطلوبی را دارا هستند.

به گفته سخنگوی سازمان انتقال خون داوطلبین اهدای خون تنها در صورتی مجاز به اهدا هستند که از سلامت کافی برخوردار باشند و اهدای خون آنان مشکلی را متوجه فرد اهداکننده و دریافت کننده خون نسازد.

بشیر حاجی بیگی یکی از شایع‌ترین علل معافیت اهداکنندگان خون در کشور را مصرف دارو ذکر کرد و می گوید:مصرف داروهایی از جمله دیگوکسین، داروهای ضد سرطان و هورمون رشد انسانی، معافیت دائم را به همراه دارد.

وی باش با اشاره به اینکه در فصول سرد شیوع بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا می تواند از آمار اهدای خون بکاهد ادامه داد: مبتلایان به سرماخوردگی حدود یک هفته پس از علایم می توانند برای اهدای خون داوطلب شوند که البته در مورد مبتلایان به آنفلوانزا این مدت به دو هفته افزایش می یابد و اگر داوطلب اهدای خون به کرونا مبتلا شده باشد نیز پس از 28 روز می تواند خون و پلاسما اهدا کند .

وی ادامه می دهد: مصرف داروهای آنتی بیوتیک از شایع ترین علل معافیت از اهدای خون در فصل سرما است.

دکتر حاجی بیگی در خصوص مدت زمان معافیت موقت داوطلبین اهدای خون پس از مصرف این نوع دارو ها می افزاید: مصرف کنندگان داروهای آنتی بیوتیک خوراکی سه روز پس از آخرین دوز دارو و آنتی بیوتیک های تزریقی یک ماه پس از آخرین دوز دارو، می توانند خون اهدا کنند.

وی از داوطلبین اهدای خون خواست صداقت در پاسخگویی به تمام پرسش های پزشکان انتقال خون را به عنوان یک اصل مهم در تامین خون سالم مدنظر قرار دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha