کد خبر: مشکلی-در-تامین-پلاسمای-بیماران-کرونا-ن
۱۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۳۸

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، محمدرضا مهدی‌زاد؛ مدیرکل انتقال خون استان تهران در پاسخ به این سوال که چه میزان استقبال از اهدای پلاسما توسط بهبودیافتگان کرونا تاکنون انجام شده است، گفت: افرادی که دچار کووید۱۹ شده و یک ماه از بهبودی آن‌ها گذشته است، می‌توانند پلاسمای خود را اهدا کنند.‌ ما پلاسمای دریافت شده را پس از اینکه فراوری کردیم، برای درمان بیماران بستری که پزشک تشخیص دهد پلاسما در درمان آن‌ها موثر است، استفاده می‌کنیم. خوشبختانه چون تعداد بیمار بستری در مراکز درمانی کاهش یافته، درخواست پلاسما نیز کمتر شده است.

او افزود: در این یک سال تنها دو درصد مبتلایان به کرونا که شرایط اهدا داشتند، پلاسما اهدا کرده‌اند؛ ما انتظار داشتیم که تعداد بیشتری از افراد مراجعه کنند اما این اتفاق نیفتاد. در حال حاضر چون آمار بستری کاهش یافته از این منظر مشکلی نداریم. اگر بیماری نیاز به پلاسما داشته باشد از هر گروه خونی پلاسما در مرکز ما موجود است.

مهدی‌زاده در پایان تاکید کرد: برای اهدا خون ساده نیاز انجام تست کرونا نیست اما برای اهدا پلاسمای بهبودیافتگان کرونا فرد باید تست pcr و یا آنتی‌بادی که نشان دهد فرد قبلا مبتلا بوده را ارایه دهد.

گفت‌وگو: پرستو خلعتبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha