کد خبر: مشکلات-روحی-تاثیر-عمیقی-بر-جسم-وارد-می
۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۳۹
مشکلات روحی تاثیر عمیقی بر جسم وارد می‌کنند

محمدرضا ایمانی روانشناس اجتماعی و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به افزایش مشکلات خانوادگی در پی طولانی شدن شیوع ویروس کرونا، گفت: متاسفانه دچار یک بیماری اپیدمی ‌یا همه‌گیری در دنیا شده‌ایم که هرچقدر آگاهی نسبت به این موضوع بیشتر شود می‌توانیم برای تغییر سبک زندگی بر اساس تغییر الگوهای رفتاری و معیشتی آمادگی بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تغییر رفتارها می‌تواند در شکل گیری آگاهی کمک کننده باشد، گفت: با افزایش آگاهی ما در مواجهه با هر اتفاق یا پیامدی با یک آمادگی کامل موضوعات را حل و فصل کنیم و یا در مقابل آن مقاومت داشته باشیم.

این روانشناس اجتماعی افزود: اگر از شرایط موجود آگاهی درست به دست نیاوریم نمی‌توانیم به نتیجه خوب برسیم و در نتیجه آستانه تحملمان به شدت کاهش پیدا می‌کند و همین موضوع هم باعث شکل گیری نزاع و درگیری در درون خانواده‌ها و جامعه می‌شود.

ایمانی تصریح کرد : با شدت درگیری در بین خانواده و جامعه مفاهمه برای حل مسائل شکل نمی‌گیرد چرا که هر کدام از زاویه دید خود به مسائل نگاه می‌کنیم و پیچیده شدن شرایط زندگی افراد و در عین حال تاثیرات عمیقی که بر کسب و کار و معیشت مردم گذاشته، باعث می‌شود که مسائل درون خانواده هم پیچیده شود.

وی ادامه داد: اگر مسائل و مشکلات همراه با یک فهم مشترک و به طور شایسته حل و فصل نشود و افراد در محیط‌های مختلف نتوانند خواسته‌های خود را با خانواده، دوستان و یا همکاران در میان بگذارند این عدم تفاهم می‌تواند یک حس تنهایی در آنها ایجاد کند.

این مدرس دانشگاه و مشاور خانواده با بیان اینکه تنهایی افراد باعث ایجاد اضطراب، ترس و ناراحتی می‌شود، گفت: نگرانی، ترس و اضطراب باعث ایجاد مشکلاتی در خواب سالم و خوراک مناسب افراد می‌شود. زمانی که افراد خواب سالم و خوراک خوبی نداشته باشند سلامتیشان را به طور کامل از دست می‌دهند.

ایمانی با تاکید بر اینکه سلامت روحی و روانی بر سلامت جسم بسیار تاثیرگذار است، افزود: پیامد همه اینها بیماری‌های قلبی، افسردگی و تپش قلب است که به شکل نوظهور خود را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌هایی که در انسان شکل می‌گیرد تحت‌ تاثیر پیامدهای روحی و روانی است، بیان کرد: مسائل روحی روانی، ریشه و مادر بسیاری از بیماری‌ها است به طور مثال اگر یک فردی بیماری سرطان یا مریضی دیگری داشته باشد اما با نشاط و امید زندگی کند می‌تواند بر این بیماری غلبه کند.

این روانشناس اجتماعی اظهار کرد: اگر فردی کیفیت خوبی در رابطه اجتماعی داشته باشد می‌تواند مقاوت خود را در مقابل انواع بیماری افزایش دهد و حتی آن را حل و فصل کند.

وی اضافه کرد: اگر مشکلات روحی روانی عمیق باشد و فرد نتواند آنها را حل کند بیماری‌های دیگر هم برای وی به وجود خواهد آمد.

این مدرس دانشگاه و مشاور خانواده تاکید کرد: بیماری یک عضو خانواده همه خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سلامت و روان آنها را بهم می‌ریزد بنابراین باید با آگاهی درست نسبت به حل مشکلات پیش آمده اقدام کنیم.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha