مستند «عملیات ویژه» به روایت مستندسازی که پرستار است/ لزوم حرکت سیاست‌گذاری نظام سلامت به سمت عدالت اجتماعی

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، حجت‌الله عدالت‌پناه؛ کارگردان مستند «عملیات ویژه» که در چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» اکران شد، در خصوص مضمون این اثر گفت: در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور اطلاعات چندانی در مورد آن وجود نداشت. توجه مستندسازان هم به اتفاقاتی که در بیمارستان‌ها می‌افتاد، کادر درمان و گروه‌های جهادی جلب شده بود. در بحران‌ها بخش‌های مختلف جامعه درگیر می‌شوند. تصمیم داشتم در این فیلم به بخشی از کادر درمان بپردازم که مورد توجه قرار نگرفته بودند. سراغ پرسنل عملیات ویژه اورژانس تهران رفتم. در واقع هدف ما به تصویر کشیدن فعالیت‌های پرسنل عملیات ویژه اورژانس تهران در مقابله با کرونا بود من برای ساختن فیلم مدتی پیش آنها زندگی کردم. عوامل فیلم هم در طول ساخت آن همراه من بودند و از آنجایی که من با اصول رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مقابله با کرونا به آن‌ها هم آموزش داده بودند.

او که خود پرستار و از کادر درمان است، درخصوص چالش‌هایی که در تولید این اثر با آن مواجه بود، افزود: مهم‌ترین چالشی که در ساخت این اثر مواجه بودم چالش فکری و روانی بود زیرا کرونا شناخته شده نبود و وحشتی عمومی ایجاد کرده بود. من توانستم بر این ترس غلبه کنم و به همراه دیگر عوامل این فیلم را بسازم.

عدالت‌پناه بیان کرد: سینمای مستند زوایایی از حقایق را به تصویر می‌کشد و می‌تواند در آموزش و افزایش سطح آگاهی مردم موثر باشد. کمااینکه ما هم بسیاری از اطلاعاتمان را از مدیوم سینمای مستند در طی سال‌های گذشته کسب کرده‌ایم. مستندسازان در ارتقای سطح دانش مردم نقش مهمی دارند و آثاری هم که در این زمینه تولید می‌شود، مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

او در پاسخ به این سوال که استفاده از مدیوم سینما و تصویر چقدر می‌تواند در فرهنگ‌سازی درست موثر باشد، توضیح داد: محتوای بسیاری در حوزه سلامت در قالب مقاله، مصاحبه و غیره تولید می‌شود اما تصویر و فیلم یکی از پرنفوذترین رسانه‌ها در دنیا است که نقش پررنگی در ارتقا فرهنگ عمومی جامعه دارد. سیاست‌گذاران و مسئولان حوزه سلامت نیز باید با ورود به این عرصه و استفاده از مدیوم سینمای مستند برای فرهنگ‌سازی عمومی در خصوص مسائل سلامت، اقدام کنند.

عدالت‌پناه در ارزیابی دوره چهاردهم جشنواره «سینما حقیقت» گفت: من در سالیان متمادی مخاطب جشنواره بودم، امسال هم با دو فیلم در این رویداد شرکت کرده‌ام و زمانیکه تصمیم به برگزاری آنلاین آن گرفته شد نگران بودم که آیا جشنواره در صورت برخط شدن مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد یا خیر اما گذاشته چند روز است جشنواره متوجه شدم برگزاری آنلاین می تواند مخاطب گسترده‌تری برای فیلم‌ها به ارمغان آورد. کرونا باعث شد تا ما بیشتر روی فضای مجازی متمرکز شویم‌ و برگزاری برخط می‌تواند در سال‌های آینده هم در کنار برگزاری حضوری وجود داشته باشد.

او عنوان کرد: نمی‌خواستم فیلم بحران نشان دهم‌. پرسنل اورژانس شیفت‌های طولانی دارند و در چنین فضایی زندگی می‌کنند و گاهی حتی برخی از آن‌ها تا ده روز خانواده خود را نمی‌بینند اما تلاش می‌کردند تا روحیه خود را حفظ کنند. قطعا در شرایط کنونی همه جامعه نیازمند حفظ روحیه هستند و حتی کادر درمان هم خود به حمایت نیاز دارند.

او ادامه از مطالبه عمومی پرستاران گفت: مطالبه عمومی پرستاران و جامعه برقراری عدالت اجتماعی است و با رسیدن به این مهم جامعه ثبات و آرامش می‌رسد. بی‌عدالتی‌ها جامعه را مشوش می‌کند. در حوزه سلامت و مشکلات پرستاران هم مطالبات مختلف از حقوق و درآمدها و برقراری عدالت اجتماعی در این حوزه مطرح است. بخشی از مشکلات در سال جاری حل شد و بخش زیادی از مردم و تعدادی از مسئولین متوجه جایگاه بالایی شغل پرستاری شدند. امیدوارم سیاست‌گذاری نظام سلامت ما به سمت عدالت اجتماعی پیش برود. چندین سال است که قانونی تحت عنوان حق تعرفه‌بندی خدمات پرستاری تصویب شد و هنوز پس گذشت چندین سال این قانون اجرایی نشده است.

گفت‌وگو: پرستو خلعتبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha