کد خبر: مرکز-پزشکی-حج-و-زیارت-همراه-ارزشمندی-د
۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۲۳
مرکز پزشکی حج و زیارت همراه ارزشمندی در حفظ سلامت زائران است

به گزارش  گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، علی رضا رشیدیان در جریان بازگشت مجدد مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر  به ساختمان سازمان حج و زیارت ضمن ابراز خرسندی از این امر گفت : سازمان حج و زیارت در راستای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب به زائران ، در دوره ای  از ظرفیت وزارت بهداشت و درمان استفاده می کرد و بعد از آن از ظرفیت هلال احمر که در حوزه های اضطراری و بحران ها همیشه خدمت رسان است برای ارائه این خدمات بهره گرفته است.

وی عنوان کرد : در واقع جمعیت هلال احمر به دلیل ظرفیت های قابل توجه مردمی در تامین کادر درمانی خود و حضور در شرایط بحران و تجارب مدیریت اجرایی برای خدمات در شرایط کوتاه مدت همخوانی و قرابت بیشتری باماموریت ها و وظایف سازمان حج و زیارت در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج، عمره گذاران و زائران ایرانی از مبداء تا مقصد و بالعکس دارد.

وی  با اشاره به جابجایی این مرکز  پزشکی و خروج آن از سازمان حج و زیارت و تاثیرات این فاصله فیزیکی در گذشته گفت: به نظر این فاصله فیزیکی میان سازمان و مرکز پزشکی هرچه کمتر باشد به نفع  زائران و حجاج است و بازگشت مجدد آن منشا اثر بیشتری خواهد بود.

رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد : ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران ایرانی با توجه به شرایط جسمی و ویژگی های جسمی مردم ما، شرایط و تفاوتهای کشور مقصد ، وضعیت اجرای مناسک و اعمال زیارتی در زیارتگاه‌ها و نیز مسائل خاص حوزه سلامت و احتمالات خاص بهداشتی و درمانی این بخش  می طلبد که یک مرکز تخصصی بطور مستمر و هماهنگ با اجرائیات سازمان در راستای حفظ سلامتی حجاج و زوار برنامه ریزی و اقدام کند تا امکان بهره مندی هر بیشتر آنها از ظرفیت‌های دینی، معنوی و اخلاقی از فرصت حج و عمره و زیارت فراهم شود.

 وی تصریح کرد : بی شک همراهی و هماهنگی بین بخش های مختلف خدمات اجرایی حج و زیارت از بدو ثبت نام تا اعزام و اسکان و خدمات فرهنگی با برنامه ریزی و نظارت اجرایی بر الزامات بهداشتی و ارائه خدمات درمانی خود اقدامی مهم در راستای بهره مندی هر چه بیشتر زائران از این سفرهای معنوی است.

رشیدیان در ادامه  یکی از مهمترین برنامه هایی که زمینه رشد و ارتقا شرایط بهداشتی و درمانی در این حوزه را فراهم می کند ، توجه به آموزش زائران و حجاج در راستای خودآگاهی و پیشگیری دانست و گفت : این مهم نیز باید از سوی هیات پزشکی حج و زیارت مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه عدم همراهی،هماهنگی و کارتیمی بین کارگزاران و حوزه بهداشت و درمان می تواند شرایط را برای زائران دشوار کند، گفت: در حالی که هماهنگی ها و ملاحظات بهداشتی  و درمانی بعد از ثبت نام در زمان سازماندهی و آموزش ها به طور قطع نتایج بهتری  بدنبال دارد.

وی تاکید کرد: باید تمامی سازوکارها و برنامه های مدنظر در حوزه زائران حج و سفرهای عتبات بگونه ای دنبال می شود که عزت،کرامت ، امنیت و سلامت زائران به همراه بهره مندی از زیارتی معنوی را به همراه داشته باشد که هدف اصلی و محوری فعالیت ماست.

وی با اشاره به بروز بحران کرونا در ادامه به تهیه پروتکل ها و دستورالعمل ها بهداشتی با همکاری وزارت بهداشت و درمان، هلال احمر،  ستاد ملی کرونا گفت : همچنین تفاهم نامه های همکاری بهداشتی در خصوص وضعیت اپیدمی کرونا با کشورهای مقصد زیارت با همکاری وزارت امور خارجه نیز تنظیم شده وامید است در صورت نهایی شدن توافقات با کشورهای مقصد، زمینه ارائه خدمات توام با عزت ،کرامت ، امنیت و سلامت زائران فراهم شود .

وی وظیفه مرکز پزشکی حج  را به جهت شرایط موجود و  پراکندگی جغرافیایی دفاتر حج و زیارت سنگین دانست و تاکید کرد: شرایط بحران کرونا موجب می شود که به شدت نسبت به ملاحظات بهداشتی و سلامت زائران حساسیت داشته باشیم .

وی عنوان کرد : تلاش ما آن است در صورت فراهم شدن امکان سفرهای زیارتی؛ امکان سفری کاملا ایمن فراهم کنیم و به طور قطع موضوع سلامت زائران برای ما حائز اهمیت است و به ان توجه ویژه ای داریم.

وی در جریان بازگشت دوباره مرکز پزشکی حج و زیارت به این مجموعه با حضور جمعی از مدیران سازمان انجام شد از همکاری دکتر همتی رئیس جمعیت هلال احمر و خدمات دکتر سید علی مرعشی رئیس و دیگر اعضای مرکز پزشکی  برای تلاش و برنامه ریزی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران قدردانی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha