به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، علی مسعودی که بیشتر او را در نویسندگی مجموعههای طنز میشناسیم در اولین تجربه کارگردانی خود ترکیبی از کمدی کلام و موقعیت را روی آنتن برده و در مواردی با خلق شوخیهای فیزیکی اغراقآمیز گریزی هم به کمدی اسلپ استیک یا کمدی بزن و بکوب زده است. داستان دو پسرخاله که با رویای کسب درآمد بیشتر در موقعیتهای خندهداری قرار میگیرند بهانهای برای گفتو گو با عباس جمشیدیفر بازیگر این مجموعه تلویزیونی شد.
عباس جمشیدیفر از تجربه کار با کارگردانی که خود کمدین است، گفت: بیشتر مردم علی مسعودی را پیش از آن که استندآپ کمدی انجام دهد، با سریالهایش میشناسند. مجموعههایی نظیر «سه در چهار» به کارگردانی مجید صالحی، «سه دونگ سه دونگ» و «آقا و خانم سنگی» ساخته شاهد احمدلو که علی مسعودی نویسندگی آنها را برعهده داشته است. او اینبار به عنوان یک نویسنده باتجربه که کمدی را خوب میشناسد و نبض مخاطب را میداند کاری را با سلیقه و دیدگاه خود کارگردانی کرده است. تا کنون هم مردم سریال را دوست داشتند. این اولین همکاری من با علی نبود که البته زمانی هم که به عنوان نویسنده در کار بود پیشنهادات خاص خود را برای بهتر شدن کار داشت که درست هم بودند. در کنار علی مسعودی کار کردن لذتبخش است. او در این خصوص که مجموعه «آخر خط» در زمره کدام یک از دستهبندیهای کمدی قرار میگیرد، توضیح داد: نمیتوانیم بگوییم که ما فقط براساس کمدی موقعیت سریال ساختیم اما اساس اصلی فیلمنامه بر مبنای کمدی موقعیت است که دو کاراکتر در موقعیتهای مختلف قرار میگیرند. علی مسعودی به عنوان کارگردان از تمام ابزارهای کمدی در این سریال استفاده کرد. نوعی کمدی اجتماعی که آدمهای مشابه شخصیتهای داستان آن را در جامعه میبینیم. او ادامه داد: این سریال تا حدودی متفاوت از دیگر کارهای من بود. به طور کلی سلیقه من کمدی موقعیت؛ اتفاقات جدی در موقعیتهای کمیک است. بیشتر دوست دارم در موقعیتی خندهدار باشم تا طنز گفتاری! البته تعریف طنز و کمدی با هم تفاوت دارند. طنز در نوشتار هست و کمدی در یک اتفاق کمیک تعریف میشود. اگر بخواهیم تعریفی گسترده و جامع از کمدی ارائه بدهیم همان تعریف کمدی کلاسیک که از گذشته بوده را عنوان میکنیم مانند چیزی که کمدی «لورن و هاردی» داشت و یا کمدی هارولوید. علی مسعودی در این مجموعه تلویزیونی در به چالش کشیدن موقعیتها موفق عمل کرده است. بازیگر سریال «آخر خط» افزود: نگاههای متفاوتی به کمدی چه در میان مردم و چه همکاران خودمان نسبت به بازیگری در ژانر کمدی وجود دارد که نه میتوان گفت درست هستند و نه کامل آنها رد کرد. نقد به ژانر کمدی همیشه بوده، هست و خواهد بود و فقط مختص کشور ما نیست. چون کمدی مسائل اجتماعی را با نگاهی طنزآمیز به چالش میکشد. در سریال «آخر خط» هم تلاش شد تا از نوع تفکر مردم به جامعه بگوییم و مشکلات را به چالش بکشیم. جمشیدیفر بیان کرد: از دو جوان استفاده کردیم که فوقلیسانس دارند اما در کارشان موفق نیستند و بیکاری و عدم تخصص برخی از آدمها را نقد کردیم. اگر عمیقتر نگاه کنید آدمهایی را که کار میکنند اما درواقع کار مفیدی انجام نمیدهند، مورد انتقاد قرار دادیم. در سریال به این اشاره کردیم که بعضی از افراد به دلیل نوع نگاه و اعتقادشان برخی از مشاغل مانند کسی که تخصص ماساژ دارد را شغل نمیدانند. درواقع نقطه نگاهمان را روی افراد خاص جامعه متمرکز نکردیم و در حد بضاعت مسائل روز جامعه را به چالش کشیدیم. بازیگر نقش «فرامز» با اشاره به نقد فضای مجازی در این مجموعه، بیان کرد: هرچیزی که نقد میشود خوبیهای خاص خودش را هم دارد و اتفاق مهمی است که مورد نقد قرار میگیرد. فضای مجازی هم مساله مهمی است که ما داریم با آن زندگی میکنیم. درواقع تمام آدمهای دنیا با تفکرات، دیدگاه، سواد و فرهنگهای متفاوت که درگیر فضای مجازی هستند، یک رسانه در دست دارند. پس فعالیت در این فضا باید براساس نوع نگاه اجتماعی و فرهنگی که در جوامع مختلف وجود دارد، باشد. اگر فقط برخی فرهنگسازیهای خاص و کلیشهای را انجام دهیم یکسری از مردم نمیپذیرند چرا که از هر سلیقهای در این فضا وجود دارد. مهمترین نکته نوع نگاه فرهنگی ما به این فضا است. اگر فقط نخواهیم این فضا را به زور ببندیم یا کم کنیم بلکه باید به آن بها بدهیم و برای ارتقای سطح فرهنگ آن تلاش کنیم. میلیونها سلیقه در کشور ما هست نمیتوان به زور به کسی بگوییم چه سلیقهای داشته باشد. باید به نوع نگاه آنها احترام گذاشت و تلاش کرد تا بیاحترامیها و مسائل زردی که در فضای مجازی هست را کاهش داد. او ادامه داد: نقدی که در سریال به فضای مجازی شده، نه تند و تیز است و نه طرفداری زیاد میکند. بلکه میگوید هر کس به هر نوع میتواند در فضای مجازی فعالیت کند اما بهتر است این فعالیتها از خط قرمزهای فرهنگی عبور نکند. مردم ما هم به این سطح رسیدهاند که خودشان خط قرمزها را تشخیص بدهند. اگر بخواهیم طور دیگهای به این فضا نگاه کنیم فضای مجازی نوع نگاه مردم را به رسانه تغییر داده است. خود مردم اگر ببیند کسی خلافجهت فرهنگی حرکت میکند تلاش میکنند نوع نگاهش را تغییر دهند.گفت و گو: پرستو خلعتبری
نظر شما