کد خبر: مردم-خطاهای-پزشکی-را-در-شوراهای-حل-اختل
۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۲۲
مردم خطاهای پزشکی را در شوراهای حل اختلاف مطرح کنند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت، محمدرضا خردمند؛ سرپرست مجتمع ۲۹ حل اختلاف ویژه جامعه پزشکی و سلامت دادگستری کل استان تهران درخصوص نحوه رسیدگی به شکایت‌های صورت گرفته از خطاهای پزشکی، گفت: بیست سال است که شوراهای حل اختلاف به همت دستگاه قضایی در ایران افتتاح شده‌اند و به امر صلح و سازش میان اصحاب دعوا و شکایت می‌پردازند. مجتمع ۲۹ حل اختلاف ویژه مسائل پزشکی و سلامت بوده و از سال ۸۸ افتتاح شده است که از آن سال تاکنون ما با رشد مناسبی در تعداد پرونده‌های وارده روبه رو هستیم که خوشبختانه توانسته‌ایم در طی این سال‌ها بیش از ۶۰ درصد از پرونده‌ها را به صلح و سازش برسانیم.

 

او افزود: به این ترتیب مردم و بیمارانی که به هر علتی شکایت دارند، می‌توانند به شورای حل اختلاف مراجعه و پرونده خود را در آنجا مطرح کنند تا سریع‌تر از دادسراها و دادگاه‌ها به نتیجه برسند چرا که فارغ از مسائل معمول دادرسی خواهند بود. از طرفی هم وقت جامعه شریف پزشکی که به امر مهم طبابت مردم می‌پردازند کمتر گرفته می‌شود و آن‌ها می‌توانند در بسیاری از موارد بدون اینکه پرداختی به بیماران داشته باشد فقط با پیگیری مشکلات بیماران موضوع را با صلح و سازش به پایان برسانند.

 

خردمند اظهار داشت: بنابراین شوراهای حل اختلاف از دستاوردهای بسیار مهم دستگاه قضایی بوده است که در حوزه پزشکی توانسته به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کند. در سال جاری و به دنبال شیوع بیماری کرونا از کل پرونده‌های وارده کاسته شده است و مردم هم تمایل دارند که در شوراهای حل اختلاف مشکلشان را حل کنند به جای آنکه یک سال یا دو سال در دادگاه‌ها و دادسراها به دنبال حق خود باشند.

او در پاسخ به این سوال که بیشترین شکایات در چه زمینه‌ای است، توضیح داد: در سال‌های اخیر با رشد فزاینده‌ای در پرونده‌های شکایت از جراحی‌های پلاستیک و زیبایی روبرو بوده‌ایم‌. حتی در حوزه دندانپزشکی نیز شکایت‌ها از مسائل ترمیم و زیبایی بیشتر بوده است. بنابراین رتبه اول شکایت از پزشکان به مسائل ترمیمی، پلاستیک و زیبایی اختصاص دارد.

 

خردمند ادامه داد: انشالله با همین رویه سعی می‌کنیم که در شش ماه دوم سال هم با سرعتی بیشتر به پرونده‌ها رسیدگی کنیم. تمام سعی ما این است که با فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت اصول حفاظت‌های شخصی مربوط به بیماری کرونا کارها را انجام بدهیم تا اصحاب پرونده در معرض خطر قرار نگیرند و اعضای شورای حل اختلاف و قضات نیز از ابتلا به بیماری مصون بمانند.

او در پایان تاکید کرد: رسیدگی به تبلیغات فضای مجازی در حوزه کار دادسراهای فرهنگ و رسانه و پلیس فتا یا در حوزه انتظامی سازمان نظام پزشکی است و در حیطه کار شوراهای حل اختلاف نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha