کد خبر: مردان-نسبت-به-زنان-در-معرض-فاکتور-های-خط
۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۴۹

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر محمد احمدیان به مناسبت هفته ملی سلامت مردان خاطر نشان کرد: به غير از بيماري هاي دوره نوزادي و كودكي در ساير دوره هاي زندگي نيز عوامل خطر محيطي و شغلي، عادات و رفتارهاي نادرست مانند مصرف سيگار، الكل و مواد مخدر، همچنين استرس هاي مختلف سلامت مردان را تهديد مي كند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه اغلب مردان به سلامت جسم و روح خود چندان توجهي نمي كنند گفت: باورهاي فرهنگي، ريسک پذيري و توجه كمتر مردان به سلامتشان، خطر را در ایشان تقويت مي كند.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: متاسفانه مردان فكر مي كنند كه اگر نقش اجتماعي آنها زنده و پويا است، از سلامت كامل برخوردارند و كمتر از زنان به پزشک مراجعه مي كنند و اغلب ارجاعات آنها به پزشک نيز به علت بيماري هاي جدي است، اما لازم است، حتي با وجود احساس سلامت، برنامه اي منظم براي معاينات پزشكي و مراجعات بهداشتي تنظيم كنند.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: يافته هاي به دست آمده از يک مطالعة كيفي نشان ميدهد كه دغدغه هاي اقتصادي، مسائل خانوادگي، فقدان تأمين اجتماعي و دغدغه هاي ناشي از مديريت كلان از جمله عوامل بازدارندة فكري مهم در اولويت دهي به سلامت مردان ايراني به حساب مي آيد، به علاوه، وضـعيت اجتماعي، شرايط سخت اشتغال، مشكلات اقتصادي، روشهاي مقابله با استرس، عقيده به قدرت مردانگي، نژادپرستي، ناآگـاهي و برخي عقايد مذهبي خاص از جمله عوامل مؤثر بر ترجيح بندي مردان در خصوص بهره مندي از خدمات سلامت دانسته شده اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه يافته هاي پژوهشهاي مرتبط نشانگر وضعيت نامناسب سلامت مردان و تمايل نداشتن آنان به اصلاح اين روند است گفت: دربعد فرهنگي ،موانع فكري جدي در راه پرداختن به امر سلامت در مردان، می توان به اولويت نداشتن سلامت در زندگي مردان به عنوان يک عامل چشمگير اشاره نمود. پذيرش مسئوليت هاي خانوادگي، تامين هزينه هاي خانواده، نگراني هاي مربوط به فرزندان ، نگراني از صرف هزينه براي سلامت خود نیز از دیگر موضوعاتي است كه عمدتا اولويت اول را در زندگي مردان متاهل ايفا ميكند.

دکتر احمدیان تاکید نمود:برنامه هاي سلامت در كشور بايد به سلامت مردان به عنوان نيمي از جمعيت كشور توجه بيشتري نمايد و در اين راه ضرورت دارد به باورهاي فرهنگي كه مردان را از توجه به سلامت خود باز مي دارد، پرداخته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha