به گزارش خبرنگار شهری طبنا (خبرگزاری سلامت) محمد سالاری در آیین افتتاح و بهره‌برداری خانه موزه استاد لرزاده با بیان اینکه با افتتاح خانه لرزاده شاهد تجلیل یکی از معماران فاخر معاصر کشور هستیم، اظهار کرد: در گذشته طرحی برای تملک این خانه به شهرداری تهران ارائه دادیم که خوشبختانه به تصویب رسید و هم اکنون این ساختمان به خانه معماری تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در گذشته عده‌ای تمایل نداشتند که خانه‌های افراد مطرح به موزه تبدیل شود، افزود: در گذشته رویکرد افرادی که شهر را صرفا در ساخت و ساز و درآمدزایی عظیم ‌می‌دانستند، به موفقیت رسید.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلا‌می ‌شهر تهران با اشاره به اینکه برای بازسازی این خانه هزینه‌های زیادی انجام نشده است، گفت: این رویکرد امروز مدیریت شهری در دوره پنجم بسیار موفقیت آمیز بوده است.

سالاری ادامه داد: امروزه در شهر تهران پل صدر و بزرگراهی با هزینه‌های چند دهه هزار میلیاردی تومانی افتتاح نمی‌شود. اما خانه افراد مطرح برای اینکه در یاد وخاطره مردم بمانند به موزه تبدیل می شود. رویکرد قدردانی از مفاخر کشور در شهرهای ما مغفول مانده چراکه شهرسازی و برنامه‌ریزی‌های شهری ما تحت تاثیر منافع شخصی قرار گرفت بود.

وی در ادامه با بیان اینکه در گذشته در کل کشور به خصوص پایتخت در فرآیند صدور پروانه به موضوع نما هیچ توجهی نمی‌شد، تصریح کرد: اساسا در فرآیند صدور پروانه موضوع نما مطرح نمی‌شد وً این اختیار برون‌سپاری شده بود چراکه متولیان ساخت و ساز و طراحان خود بر اساس سلیقه‌هایشان نمای ساختمان را طراحی ‌می‌کردند.

عضو شورای اسلا‌می ‌شهر تهران ادامه داد: امروز همه مناطق ۲۲ گانه شهر تهران با ایجاد کمیته‌های نما و در فرآیند صدور پروانه اقدامات مهمی‌ با اتخاذ بر رویکرد هویت‌بخشی و کیفی سازی انجام ‌می‌دهند.

سالاری با تاکید بر اینکه امروز مدیریت شهری در تنگنای مالی بسیار جدی قرار دارد، گفت: رویکردهای محدوده هویت بخشی و کیفی سازی باعث ‌می‌شود که درآمدهای شهرداری به شدت افول کند چراکه اساساً منابع درآمدی شهرداری بیشتر به حوزه شهرسازی و شهرفروشی وابسته است.

وی یادآور شد: برای بزرگداشت آثار معماری باید از گذشته‌ها یاد کنیم، چراکه حجم بالای ساخت و ساز در کشور، مدیران و شهرسازان را تحت تأثیر منافع اقلیت‌ها قرار داده است.

    خبرنگار: سیدعلیرضا ریاض

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha