کد خبر: مدافعان-سلامت-یک-سرمایه-اجتماعی-بسیار
۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۸:۲۲

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  وب دا، دکتر حسام‌الدین علامه در مراسم اختتامیه هشتمین یادواره ملی قرآن، عترت و سلامت که با محوریت (قرآن، عترت، جامعه پزشکی و جلوه‌های ایثار و تاب‌آوری در بلایا) به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: هر فرد به سهم خود وظیفه دارد نگرش درستی در حوزه انسان‌شناسی و همچنین نقش مهمش در حفظ سلامت آحاد مختلف جامعه داشته باشد.

وی افزود: نگاه دینی و اسلامی ما در حوزه سلامت بر گرفته از آموزه‌های قرآنی بوده و باید هر یک ما مروج خوبی در این مسیر باشیم تا تابش انوار وحیانی و دینی را در حوزه‌های مختلف اجتماعی به‌خوبی شاهد باشیم.

قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت با بیان اینکه ابعاد مختلف سلامت جسمانی و روانی در هشتمین همایش قرآن، عترت و سلامت مورد نقد و بررسی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در مسیر تحقق اقدامات پیشگیرانه، نگاه انسان‌محور را مورد تاکید قرار داده‌ایم، در جامعه اسلامی توجه به انسان و رکن انسانی به عنوان رکن اصلی حوزه سلامت همواره مورد تاکید بوده و هست.

دکتر علامه تصریح کرد: موضوعاتی همچون خودمراقبتی و نشاط دینی و معنوی که در مقوله سلامت مطرح است و برای به سرانجام رسیدن این کار علمی باید بیش از پیش تلاش کرد تا تلاش‌های موثر جوامع پزشکی و قرآنی به ثمر بنشیند.

وی با ذکر این نکته که متاسفانه تعریف نادرستی از حق‌الناس شده و این موضوع بسیار مهم تنها در مسائل مالی دیده و مسائل جانی که به‌مراتب مهمتر از آن است کمتر مورد توجه قرار گرفته است، تاکید کرد: در مسیر تبیین هرچه بهتر این موضوع بسیار مهم باید از ظرفیت حوزه علمیه در کنار حوزه سلامت استفاده شود تا اهمیت موضوعات اسلام و سلامت به بهترین شکل ممکن تبیین شود.

قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت اضافه کرد: معتقدیم که به موضوعات انسان‌شناسی، اسلام‌شناسی و مسائل مختلف انسانی به خصوص در حوزه سلامت باید بیش از پیش پرداخته شود و هرچقدر که میزان کارهای مشارکتی در حوزه سلامت بیشتر باشد، کمک بزرگی در مرحله نظریه پردازی پزشکان در شکل‌گیری مبانی ناب این حوزه بسیار مهم خواهد کرد.

دکتر علامه گفت: در دین مبین اسلام از حفظ جان انسان به عنوان یک امر و وظیفه شرعی یاد شده و زمانی که فردی نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشد و سلیقه فردی‌اش را اعمال می‌کند فقط به خودش ضربه نمی‌زند، بلکه آحاد مختلف جامعه را دچار مشکل می‌کند.

وی افزود: این موضوع در همه‌جا به‌خصوص در مجالس و محافل مذهبی باید مورد توجه قرار گیرد و در این خصوص از رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌توان به عنوان بهترین الگو نام برد، ایشان چه در مراسم‌های انفرادی که برگزار می‌کنند و چه در برنامه‌هایی که حضور می‌یابند دستورالعمل های بهداشتی را به بهترین شکل ممکن رعایت می‌کنند و ما که در همه چیز مطیع امر ولی فقیه هستیم باید در بحث این رعایت‌ها هم از ایشان الگو بگیریم.

قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت خاطرنشان کرد: مدافعان سلامت یک سرمایه اجتماعی بسیارارزشمند هستند، کسانی که جان خویش را در مسیر حفظ جان همنوعانشان به‌خطر انداختند و جا دارد در این محفل قرآنی نام و یاد تمامی شهدای مدافع سلامت را گرامی بداریم.

دکتر علامه با تاکید بر اینکه روحیه جهادی پزشکان دیروز در جنگ تحمیلی به‌خوبی در پزشکان امروز که در جبهه مبارزه با ویروس کرونا حاضر هستند دیده می‌شود، گفت: در یک ساله کرونایی ده‌ها شهید مدافع سلامت تقدیم کرده‌ایم و کادر بهداشت و درمان نشان دادند که راه جهاد و شهادت پایان نیافته و هر کس که در این مسیر حضور یافته قطعاً یک قهرمان سربلند است.

وی افزود: جایگاه و محبوبیت جامعه پزشکی به‌شدت افزایش پیدا کرده و در مسیر موفقیت‌های حاصله مهمترین نقش را مردم با همکاری‌های شایسته خود ایفا کردند و به گروه اندکی که نسبت تذکرات و هشدارها بی‌تفاوت هستند توصیه می‌کنیم با مدافعان سلامت همکاری کنند تا تلاش آنان به نتیجه مطلوب برسد؛ قبول داریم که شرایط بسیارسختی برای همگان است، اما قطعاً برای هیچکس سخت‌تر از مدافعان سلامت نبوده نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha