کد خبر: مخالفت-دیوان-عدالت-اداری-برای-تعیین-مک
۱۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۰

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، رضا مسعودی‌فر در نشست خبری گفت: جرایمی که دارای جنبه امنیتی و اجتماعی هستند جزو اولویت‌ها کاری ما قرار گرفته به طوری که 15 برنامه برای آنها طراحی شده و امسال اقدامات خوبی را از آن شاهد هستیم.

وی ارتقاء مداخلات انتظامی برای کاهش تلفات جانی در تصادفات درون‌شهری را یکی از همین اقدامات دانست و گفت:‌25 درصد تلفات جانی در تصادفات درون‌شهری رخ می‌دهد به همین دلیل سه مسیر را با کمک پلیس راهور پیشنهاد داده‌ایم که نظارت دقیق‌تری روی آن انجام گیرد.

مسعودی‌فر گفت:‌تصادفات درون‌شهری  1919 مورد بوده که 2016 نفر فوت و 134 هزار و 686 نفر مجروح شده‌اند.

مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی قوه قضائیه افزود: در سال جاری تصادفات جرحی 7 درصد کم شده و در مقایسه با سال قبل کاهش چشمگیری داشته به طوری که در شش ماهه اول امسال 116 هزار و 223 مورد تصادف ثبت شده است.

وی از شناسایی مناطق پرخطر خبر داد و گفت:‌ناامن سازی محیط‌های تهیه و توزیع موادمخدر نیز از دیگر برنامه‌های این معاونت است به همین دلیل 1500 محله پرخطر را شناسایی کرده‌ایم.

مسعودی‌فر همچنین از همکاری با وزارت نیرو در بحث صیانت از منابع آب و جلوگیری از هدررفت آن خبر داد و گفت:‌ امسال 6 هزار و 725 چاه غیرمجاز مسدود شده و 308 مورد ادوات حفاری توقیف شده است.

مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی قوه قضائیه تأکید کرد: شناسایی دلایل مهاجرت برای ما اهمیت دارد چرا که یکی از موضوعاتی که در بحث امنیتی مطرح است توسعه مناطق مهاجرخیز است.

وی ادامه داد:‌همچنین ساماندهی موتورسواران را در دستور کار قرار داده‌ایم این در حالی است که 11 میلیون دستگاه موتور در کشور در تردد است و فقط 4 میلیون گواهینامه صادر شده است.

وی اظهار کرد:‌ بیش از 24 درصد از تلفات ناشی از تصادفات به موتورسیکلت برمی‌گردد در حالی که 9 میلیون دستگاه موتور به سن فرسودگی رسیده و باید از چرخه خارج شود.

مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی قوه قضائیه گفت:‌ طی حدود 10 سال یعنی از سال 85 تا 96 ، 50 هزار موتورسوار فوت شده است و استان‌هایی که بیشترین تلفات فوتی را در این مورد داشته تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و خوزستان است.

مسعودی‌فر همچنین از تهیه پیش‌نویس لایحه برخورداری از کارآگاهان خصوصی خبر داد و گفت‌: این لایحه کمک می‌کند که کشف جرم راحت‌تر شود چرا که این کارآگاهان می‌توانند در بحث ارائه مشاوره کمک کنند این لایحه به صورت پیش‌نویس امسال با کمک معاونت حقوقی تهیه می‌شود.

وی همچنین در حوزه پیشگیری از مصرف و تولید مشروبات الکلی گفت: در زمینه تولید مشروبات الکلی به صورت دست‌ساز برنامه‌ریزی‌های زیادی داریم تا پیش‌سازهای آن در بازار کم شود. طبق آمارهای موجود 123 نفر به دلیل مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز در سال 96 فوت شده‌اند و در سال گذشته 259 نفر فوت شده و این مقایسه حاکی از رشد 10 درصدی آمار فوتی‌ها است.

مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر مجوز برگزاری تجمع و اعتراضات مردمی گفت: برای تعیین مکان‌هایی برای برگزاری تجمعات در قانون موردی که آن را تأیید کند نداریم. این در حالی است که دیوان عدالت اداری هم با مصوبه دولت برای تعیین مکان‌هایی برای برگزاری تجمعات مخالفت کرده است.

مسعودی‌فر گفت:‌ از وضعیت بسیج برای شناسایی محلات پرخطر استفاده کرده‌ایم و به همین دلیل 1500 محله پرخطر شناسایی و در 350 نقطه کار عملیاتی و دستگیری افراد انجام شده است.

وی همچنین بر کاهش  جرایم خشن، قتل و نزاع‌ها تأکید کرد و گفت:‌در سال جاری 14 هزار و 779 نزاع دو نفره و 3900 نزاع دسته‌جمعی در کشور رخ داده که در هر دو مورد شاهد رشد دو درصدی نسبت به سال قبل هستیم.

وی در پایان گفت:‌اداره کل پیشگیری‌های امنیتی در مورد  جرایمی که جنبه امنیتی و انتظامی دارند برنامه‌ریزی می‌کند به همین دلیل در بسیاری از حوزه‌ها با کمک نهادهای مسئول پای کار آمده‌ایم به طوری که برای بحث تصادفات درون‌شهری برنامه‌هایی با محور اصلاح هندسی معابر که بر عهده شهرداری‌ها است وارد عمل شده‌ایم و یا اینکه از پلیس خواسته‌ایم معابری که بیشترین حوادث رانندگی دارند به ما معرفی کنند به عنوان مثال اتوبان آزادگان در پایتخت یکی از همین مسیرهایی بوده که اعلام شده است.(فارس)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha