کد خبر: مخاطبان-60-میلیونی-وزارت-رفاه؛-بستری-برا
۱۴ مهر ۱۳۹۹، ۱۶:۵۴

به گزارش  گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، حجت‌الله میرزایی امروز در مراسم انعقاد تفاهمنامه سه‌جانبه طرح خرید اقساطی لوازم خانگی که از سوی صندوق بازنشستگی کشوری، بانک صادرات ایران و گروه صنعتی انتخاب امضاء شد؛ گفت: بسته‌های طرح «یاری» دارای چهار جزء مهم تولیدکنندگان داخلی، توزیع‌کنندگان، مصرف‌کنندگان و تامین‌کنندگان مالی هستند. این چهار جزء البته قبلا هم وجود داشتند؛ اما مساله مهم و ابتکار مدیریتی، ارتباط دادن آنها بود که مدیریت جدید صندوق بازنشستگی کشوری این خلاقیت را به خرج داد و در کنار راه‌اندازی مرکز ارتباط با ذینفعان و نوآوری‌های صبا، مجموعه بسته‌های طرح «یاری» گام مهم و بزرگ دیگری بود که در این مدت محدود برداشته شد.

وی سیاست‌های صندوق بازنشستگی کشوری را در مسیر «کاهش مرارت و افزایش خدمت» ارزیابی کرد و افزود: اتفاق مهم در این میان از منظر اقتصادی، پیشبرد سیاست اجتماعی مبتنی بر «توسعه بازار» است که برخلاف سیاست‌های مبتنی و متکی بر «توسعه زیرساخت»، کارکردی خودفزاینده دارد که در این جهت، استفاده از بسترهای فناوری اطلاعات و مدل‌های جدید تامین مالی به تحقق بهتر این سیاست، کمک کرده است.

معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه «صندوق بازنشستگی کشوری از ابتدای سال جاری انواع مدل‌‌های خدمات اجتماعی با رویکرد توسعه بازار را محقق کرده است»، تصریح کرد: این روند می‌تواند در سایر مجموعه‌ها و صندوق‌های تابعه وزارتخانه نیز پیگیری و اجرا شود.

وی توضیح داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مجموعه صندوق‌ها و دستگاه‌ها و شرکت‌های آن، 20 میلیون نفر مخاطب و جامعه هدف مستقیم و حدود 60 میلیون مخاطب غیرمستقیم داراست که این جامعه 60 میلیونی، می‌تواند فرصت بسیار مهمی برای اجرای طرح‌های مختلف مبتنی بر توسعه بازار و بستری برای «جهش تولید» و رونق فعالیت تولیدکنندگان داخلی و تامین‌کنندگان مالی باشد.

میرزایی با اشاره به احداث و افتتاح بیش از 45 واحد خانه‌های امید بازنشستگان در سال‌های گذشته از سوی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: گرچه این اقدام، در جهت ارائه خدمات به بازنشستگان بوده است؛ اما نمونه‌ای از سیاست توسعه مبتنی بر زیرساخت است که برخلاف توسعه مبتنی بر بازار، خودفزاینده و تکامل‌یابنده نیست.

وی تصریح کرد: مدل‌های خدماتی که در آن از فناوری اطلاعات، شبکه‌های فروشگاهی و مدل‌های متنوع تامین مالی استفاده شود؛ خیلی اثرگذارتر از ارائه خدمات در قالب توسعه زیرساخت‌های فیزیکی است و با استقبال بیشتری هم از سوی مخاطبان همراه خواهد شد.

معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با قدردانی از مشارکت بانک صادرات ایران و گروه صنعتی «انتخاب» در اجرای طرح خرید اقساطی لوازم خانگی گفت: این مجموعه‌ها نشان دادند که رویکرد مثبتی به مدل‌های نوین کسب‌وکار دارند و از الگوهای سنتی فاصله گرفته‌اند.

میرزایی همچنین با اشاره به حضور مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های رفاه در این مراسم و اجرای نخستین بسته طرح «یاری» با مشارکت این گروه، خواستار ایجاد و تقویت شبکه فروشگاه‌های روستایی شد تا از طریق آن بتوان خدمات مشابهی را به بیمه‌شدگان روستایی و عشایر ارائه کرد.

وی در پایان به برخی انتقادات و ایرادات مطرح‌شده از عملکرد صندوق بازنشستگی کشوری و طرح‌های رفاهی و خدماتی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: طبیعتا، دیکته نانوشته غلط ندارد و اگر مدیریت صندوق ابتکار اجرای این طرح‌ها را به خرج نمی‌داد، موضوعی هم برای انتقاد کردن وجود نداشت. البته، مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری و شرکای آن در اجرای بسته‌های طرح «یاری» به این انتقادها توجه داشته‌اند و در هر بسته جدید نسبت به موارد قبل، خطاهای اجرایی و عملیاتی را کاهش داده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha